شناسهٔ خبر: 53975453 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

امریکا باز هم توپ را به زمین ایران انداخت

روزنامه جوان

در پی سفر نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به تهران، امریکا بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و سخنگوی وزارت خارجه امریکا ادعا کرد که اگر تهران از خود حسن‌نیت نشان دهد، می‌توان مذاکرات هسته‌ای را به سرانجام رساند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم نسبت به دستیابی به یک توافق با ایران براساس جدول زمانی مناسب ابراز امیدواری کرد.

صاحب‌خبر -

در پی سفر نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به تهران، امریکا بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و سخنگوی وزارت خارجه امریکا ادعا کرد که اگر تهران از خود حسن‌نیت نشان دهد، می‌توان مذاکرات هسته‌ای را به سرانجام رساند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم نسبت به دستیابی به یک توافق با ایران براساس جدول زمانی مناسب ابراز امیدواری کرد.

پس از دو ماه وقفه در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در وین، رایزنی‌ها برای احیای برجام دوباره از سرگرفته شده است. در همین راستا، انریکه مورا، سفر نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین دیشب وارد تهران شد تا درباره مسائل اختلافی باقی مانده در مذاکرات با مقامات ایران دیدار و گفتگو کند. در همین راستا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا دو شنبه شب در کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که با توجه به سفر انریکه مورا به تهران، آیا او حامل پیام یا پیشنهاد جدیدی از سوی امریکا به ایران خواهد بود و انتظار امریکا از ایران در زمینه این دیدار چیست، گفت: «ما با انریکه مورا از نزدیک در تماسیم. او پیام‌ها را منتقل می‌کرده است. ما از تلاش‌های او برای رساندن این مذاکرات به نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز حمایت می‌کنیم. نمی‌خواهم درباره آنچه او از همکاران ایرانی خواهد شنید، پیشداوری کنم یا چیزی را از حالا تشخیص بدهم. مسلماً پس از سفر او چیز‌های بیشتری خواهیم دانست.» به گزارش خبرگزاری رویترز، پرایس در پاسخ به اینکه انتظارات امریکا در این زمینه چیست، گفت: «ما امیدواریم بتوانیم این مذاکرات را به سرعت به سرانجام برسانیم. مطمئنیم اگر ایرانی‌ها بخواهند با حسن نیت پیش بروند و اجازه دهند کار را بر اساس پیشرفت چشمگیری که طی ماه‌ها دیپلماسی سخت و پر زحمت ایجاد شده بود جلو ببریم، می‌توانیم این مذاکرات را به سرعت به پایان برسانیم. اما باید منتظر باشیم و ببینیم که این گفتگو‌ها چطور پیش خواهد رفت.» پرایس همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا امریکا پیام جدیدی برای انتقال به مورا سپرده است، گفت: «مسلماً ما قرار نیست به طور علنی مذاکره کنیم. ما همکاری و هماهنگی نزدیکی با متحدان اروپایی‌مان داریم و انریکه مورا هم به نوبه خود پیام‌ها را منتقل می‌کند.» پرایس در ادامه در پاسخ به این سؤال که اگر این تلاش‌ها نیز بی‌نتیجه بمانند، آیا امریکا مذاکرات را تمام‌شده اعلام خواهد کرد و به شکست آن اذعان خواهد کرد، توضیح داد: «ما تا زمانی که منافع ملی‌مان ایجاب کند، به دنبال بازگشتی دوجانبه به توافق هسته‌ای خواهیم بود. در حال حاضر، اینکه شاهد محدود شدن دوباره برنامه هسته‌ای ایران باشیم، شاهد اعمال دوباره محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی بر ایران باشیم، در راستای منافع ملی ماست. اگر به نقطه‌ای برسیم که مزایای برجام در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای به خاطر توسعه‌های هسته‌ای ایران از سال ۲۰۱۸ زائل شود، آن وقت تجدیدنظر خواهیم کرد. ما همین حالا هم در موقعیتی قرار داریم که خودمان را برای هر دو سناریو آماده می‌کنیم - بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام یا جایگزینی برای آن- و درباره هر دو مورد با متحدان و شرکایمان گفتگو می‌کنیم.» امریکا درحالی توپ را به زمین ایران انداخته که خود در رسیدن به توافق نهایی در وین سنگ‌اندازی می‌کند و حاضر نیست برخی تحریم‌ها را که تهران روی آن پافشاری می‌کند، لغو کند. خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تروریستی و تحریم‌ها یکی از موارد اختلافی بین تهران و واشنگتن است که مقامات امریکایی تاکنون در این مورد اراده‌ای از خود نشان نداده‌اند. حتی جمهوریخواهان در کنگره هم در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند طرحی را تصویب کنند که خروج سپاه از لیست تحریم‌ها اجرایی نشود تا از این طریق مسیر مذاکرات در وین را منحرف و ایران را مقصر اصلی شکست مذاکرات معرفی کنند.
امیدواری آژانس به توافق
فعال شدن تحرکات اروپایی‌ها برای گفتگو با ایران، امیدواری‌ها را نسبت به احیای برجام افزایش داده است. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در سخنرانی خود در پارلمان اروپا با اشاره به مسئله ایران ابراز امیدواری کرد که آژانس بتواند براساس یک جدول زمانی متناسب با ایران به توافق دست یابد. وی همچنین مدعی شد ایران اخیراً اطلاعاتی درباره فعالیت‌های خود به آژانس ارائه نکرده است. براساس گزارش شبکه الجزیره، گروسی در ادامه اظهارات خود افزود: «پنجره دستیابی به توافق درباره پرونده هسته‌ای ایران ممکن است هر لحظه بسته شود.» مدیرکل آژانس گفت: «البته ما هنوز امیدواریم که توافقی در یک بازه زمانی معقول به دست آید، اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت هر زمان ممکن است بسته شود.» گروسی در ادامه مدعی شد: «ایران به اندازه کافی درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود شفاف نبوده و در چند ماه گذشته ما ذراتی را در مکان‌هایی کشف کردیم که از سوی ایران به عنوان محلی که فعالیت‌های هسته‌ای انجام می‌شود معرفی نشده بود.» گروسی همواره در آستانه شروع دور جدید مذاکرات وین، تلاش کرده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تهدیدآمیز نشان دهد تا غربی‌ها در میز مذاکرات امتیازاتی بیشتری بگیرند، اما هیئت ایرانی اعلام کرده که از خطوط قرمز خود در مذاکرات عدول نکرده و برای تأمین منافع ملی تمام تلاش خود را خواهد کرد.

نظر شما