شناسهٔ خبر: 53971619 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان سنجش آموزش کشور | لینک خبر

برگزيدگان بيست و ششمين المپياد علمي دانشجويي کشور تجليل شدند/ جريان‌سازي و الگوسازي از اهداف برگزاري المپيادهاي علمي است

صاحب‌خبر -

آئین تجلیل از برگزیدگان بیست و ششمین المپیاد علمی-دانشجویی کشور روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن ثامن الائمه سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش، دکتر محمدعلی زلفی گل در این مراسم گفت: نخبگان و برگزیدگان المپیادها سرمایه‌ای ارزشمند برای کشورمان هستند و ما به وجود آنها افتخار می‌کنیم.

وی با اشاره به اهداف برگزاری المپیادهای علمی-دانشجویی گفت: ایجاد جریان علمی در کشور از مهمترین اهداف برگزاری انواع المپیادهای علمی است و صرفاً شناسایی نخبگان هدف برگزاری این المپیادها و جشنواره‌ها نیست. ایجاد شور و نشاط در بین نخبگان و در نهایت الگوسازی می‌تواند از نتایج برگزاری المپیادهای علمی باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانش‌پذیری در جامعه به پیشرفت منجر می‌شود، گفت: در یک جامعه ی دانش‌پذیر، فرهنگ‌سازی علمی صورت می‌گیرد و افراد برای اینکه علمی شوند تلاش می‌کنند و در نتیجه سرمایه‌گذاری مناسب برای ارتقا علم و فناوری انجام شده و به عبارتی این رقابت های علمی زمینه ای برای حس خودباوری و پیشرفت علمی کشور می شود.

 

اعلام جزئیات و دانشگاه‌های برتر بیست و ششمین المپیاد علمی-دانشجویی کشور

دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این مراسم با تشریح مراحل برگزاری بیست و ششمین المپیاد علمی-دانشجویی کشور گفت: این المپیاد به دو صورت برگزار می‌شود که مرحله اول شامل آزمون غیر متمرکز است که با عنوان المپیاد غیر متمرکز در مناطق ۱۰ گانه کشور هر سال برگزار می‌شود و مرحله دوم بخشی از آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته است که در نهایت برگزیدگان این دو مرحله در مرحله نهایی با هم به رقابت می پردازند .

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در بیست و ششمین دوره المپیاد علمی-دانشجویی کشور 1517 نفر به صورت غیرمتمرکز و در مناطق ده گانه دانشگاهی در تاریخ 1 مرداد ماه سال 1400 با هم رقابت کردند که از این تعداد 762 نفر برگزیده شدند و از طریق المپیاد متمرکز که همزمان با آزمون کارشناسی ارشد برگزار شد 806 نفر  برگزیده شدند و  به مرحله نهایی راه یافتند .

وی افزود: در آزمون مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور از تعداد 1568  نفر برگزیده دو آزمون غیرمتمرکز و متمرکز تعداد 1250 نفر علاقه مندی خود را برای حضور در آزمون اعلام کردند ولی به دلیل شرایط کرونایی این آزمون با حضور 1042 نفر شرکت کننده حاضر در جلسه به کار خود پایان داد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد:  در نهایت در این آزمون تعداد 83 نفر برگزیده شدند که در این مراسم به برگزیدگان مدال‌های طلا، نقره و برنز و جوایز نقدی اعطا می‌شود.

دکتر پور عباس در پایان تصریح کرد: دانشگاه صنعتی شریف با ۱۹ مدال، دانشگاه تهران با ۱۵ مدال و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ۴ مدال رتبه‌های اول تا سوم دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

تسهیلات اعطایی به نفرات برگزیده مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد امتیازات آموزشی برگزیدگان گفت: پانزده نفر اول رشته‌های23 گانه المپیاد با استفاده از تسهیلات مصوبه شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم می‌توانند بدون آزمون در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌های المپیاد وارد دانشگاه شوند.

وی افزود: براساس آیین نامه پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان وزارت علوم، پانزده نفر اول المپیادهای دانشجویی با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و کسب 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد کد رشته محل مورد تقاضا در رشته های المپیاد وارد دانشگاه شوند.

وی با بیان اینکه بیست و هفتمین المپیاد علمی-دانشجویی کشور در بخش غیر متمرکز روز جمعه آینده 23 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، گفت: تأخیر در برگزاری مراسم تجلیل از المپیاد بیست و ششم به دلیل بیماری کرونا بوده است.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه ۱۸ نوع آزمون متفاوت توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: با احتساب آزمون‌های زبان‌های خارجی بیش از ۱۵۰ آزمون توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و به دنبال این هستیم تا آزمون‌های هوشمند و بدون کاغذ برگزار شود که در این مسیر قدم‌های اساسی برداشته شده و در حال هموار کردن مسیر هستیم تا با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهترین خدمات به داوطلبان ارائه شود.

دکتر پورعباس با اشاره به شرایط قرنطینه سازمان سنجش گفت: کارکنان این بخش تقریباً ۶ ماه از سال را به دور از خانواده در قرنطینه کامل هستند و در حال خدمت رسانی به داوطلبان برای برقراری امنیت کامل در راستای توزیع عدالت بین داوطلبان هستند و سازمان سنجش در مسیر توسعه عدالت هیچ تفاوتی بین هیچ شهری و روستایی قائل نیست.

 در پایان این مراسم از ۸۳ برگزیده بیست و ششمین المپیاد علمی-دانشجویی کشور تجلیل شد.

 

 انتهای پیام/

 

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

نظر شما