شناسهٔ خبر: 53968929 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

نمایش خفت سازش‌کاران در ضیافت افطار رئیس رژیم صهیونیستی

حضور نمایندگان رژیم‌های سازشکار عربی در ضیافت افطار رئیس رژیم صهیونیستی هم زمان با یورش اشغالگران به مسجدالاقصی و زخمی کردن بیش از ۱۵۰ فلسطینی اوج خفت سازشکاران را به اثبات می‌رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، به موازات برجسته شدن مقاومت مردمی فلسطین در سراسر اراضی اشغالی، خفت و حقارت رژیم‌های سازشکار عربی در برابر اشغالگران صهیونیست و ابعاد مختلف خیانت آنها به مسئله فلسطین نیز روز به روز آشکارتر می‌شود.
چند هفته قبل بود که سران کشورهای سازشکار همچون امارات و بحرین و مصر و مغرب در اقدامی خائنانه در اجلاسی به میزبانی رژیم صهیونیستی در منطقه النقب واقع در اراضی اشغالی 1948 حاضر شدند. هم زمان با این اجلاس بود که موج تازه عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینیان نیز آغاز شد و اولین مورد آن در منطقه بئر السبع در اراضی 1948 انجام شد تا حامل پیامی برای اشغالگران صهیونیست و همچنین سازشکاران عرب باشد.
گروه‌های فلسطینی نیز تاکید کردند که عملیات‌های شهادت‌طلبانه جوانان این سرزمین علیه دشمن اشغالگر، به رژیم‌های سازشکار عربی ثابت می‌کند که خیانت آنها به آرمان و ملت فلسطین هیچ تغییری در رویکرد و روحیه مقاومتی فلسطینیان ایجاد نکرده و انگیزه فلسطینیان را برای تداوم مبارزه با اشغالگران تا آزادسازی همه اراضی فلسطین  مضاعف می‌کند. 
طی چند روز گذشته نیز که فضای سراسر فلسطین اشغالی بوی جنگ و خون دارد، ابعاد تازه‌تری از خیانت اعراب به فلسطینیان روشن می‌شود. به دنبال عملیات‌های استشهادی فلسطینیان که از بئر السبع آغاز شده و به قلب تل‌آویو رسیده و همچنین با آغاز ماه مبارک رمضان، همانطور که پیش‌بینی می‌شد تنش‌ها میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها به شکل قابل توجهی تشدید شده است.
این تنش‌ها ابتدا از منطقه جنین در کرانه باختری آغاز شد؛ جایی که نظامیان صهیونیست با یورش به این منطقه و اردوگاه آوارگان فلسطینی در آن تلاش کردند تا انتقام تلفات انسانی ناشی از عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینیان را از مردم این منطقه بگیرند. به همین دلیل برخی پیش بینی می‌کردند که ممکن است جنین خاستگاه انتفاضه جدید فلسطینیان باشد و این بار مقاومت از نوار غزه، معادله جدیدی مشابه نبرد «شمشیر قدس» برای دفاع از اهالی کرانه باختری و جنین رقم بزند.
اما از چند روز گذشته موج تنش‌ها میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها بار دیگر به میادین قدس و مسجدالاقصی رسیده؛ جایی که روز جمعه نظامیان رژیم اشغالگر با یورش به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران فلسطینی، 150 تن را زخمی و 400 فلسطینی را بازداشت کردند.
بر همین اساس بار دیگر ارزیابی کارشناسان به این مسئله معطوف شده که ممکن است نبرد شمشیر قدس بار دیگر مجددا در قدس و مسجدالاقصی تکرار شود و مقاومت در نوار غزه هرگز مقابل این جنایات اشغالگران سکوت نخواهد کرد.
اما نکته قابل توجه اینجاست که در حالی که ملت فلسطین با همه امکانات موجود و با اتحادی بی سابقه برای مقابله با اشغالگری‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی قیام کرده و از ورود به هرگونه درگیری ابایی ندارند و همچنین در میان موج اقدامات وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینی‌ها از جمله زنان و کودکان، رژیم‌های سازشکار عربی بدون توجه به هیچ یک از این موارد و بدون اینکه حتی بیانیه ساده‌ای در محکومیت این جنایات صادر کنند همچنان به همگرایی و همکاری با صهیونیست‌ها ادامه می‌دهند.
یکی از جلوه‌های زننده در این زمینه حضور سفرای کشورهایی مانند مصر، اردن، بحرین، امارات و مغرب در یک مراسم افطار بود که توسط «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در منزل شخصی وی در قدس غربی برگزار شد. 
شماری از اعضای عرب کنست صهیونیستی مانند منصور عباس و مازن غنایم و  شخصیت‌های وابسته به تشکیلات خوگردان فلسطین و و نمایندگان ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی نیز در این ضیافت حضور داشتند.
گذشته از مضحک بودن برگزاری مراسم افطار توسط یک صهیونیست، ابعاد پشت پرده این اقدام شایان بررسی است. پرواضح است که حضور سازشکاران عرب در این ضیافت نمی‌تواند جدا از رویدادهای اخیر فلسطین اشغالی به ویژه قدس و مسجدالاقصی باشد.
صهیونیست‌ها در سایه تجربه تلخی که از نبرد ماه مه سال گذشته داشتند به هیچ وجه آماده ورود به جنگ تازه با فلسطینیان نیستند و در همین راستا از میانجی‌های مختلف عربی و بین‌المللی مانند مصر کمک می‌خواهند.
اما اینکه نمایندگان کشورهای مذکور عربی حاضر شدند در میان سرکوب و کشتار فلسطینیان در قدس، در ضیافت افطار یک مقام ارشد صهیونیست شرکت کنند اوج خفت و تسلیم شدن آنها مقابل پروژه اشغالگری و خیانت به مسئله فلسطین را اثبات می‌کند.
از آن گذشته گروه‌های مردمی فلسطین که بعد از مشاهده عملکرد خائنانه تشکیلات خودگردان فلسطین و هماهنگی آن با صهیونیست‌ها، این تشکیلات را دیگر نماینده خودشان نمی‌دانند، در حال حرکت به سمت مقاومت به عنوان تنها گزینه آزادسازی فلسطین هستند و به میانجی‌گری رژیم‌های سازشکار نیز اهمیتی نمی‌دهند.
درواقع سازشکاران عرب با خیانت به فلسطین، روی صهیونیست‌هایی حساب باز کرده‌اند که حتی قادر به محافظت از خودشان نیز نیستند و برای مقابله با فلسطینیان و در امان ماندن از وقوع جنگی تازه قصد دارند از همین رژیم‌های سازشکار به عنوان سپر دفاعی استفاده کنند.

نظر شما