شناسهٔ خبر: 53961223 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر علوم :

وزارتخانه ها از ظرفیت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی ایران استفاده کنند

کرج - ایرنا - وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری با اشاره به ظرفیت بسیار بالای پژوهشگاه مواد و انرژی ایران مستقر در شهرستان فردیس استان البرز، از وزارتخانه های مختلف خواست از ظرفیت علمی و تحقیقاتی این پژوهشگاه برای رشد و شکوفایی علمی و اقتصادی کشور بهره بگیرند.

صاحب‌خبر -

دکتر«محمدعلی زلفی گل »روز سه شنبه در بازدید از پژوهشگاه مواد وانرژی مستقر در  شهرستان فردیس استان البرز افزود:  به طور قطع در نشست هیات دولت ظرفیت های علمی و تحقیقاتی این پژوهشگاه مطرح خواهد شد تا  وزارتخانه  و صنعت  بتوانند  از ظرفیت پژوهشگاه مواد و انرژی استفاده کنند .

وی اظهار داشت : ظرفیت بالای علمی و تحقیقاتی پژوهشگاه مواد و انرژی  ایران از  افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و باید از این ظرفیت به خوبی برای رشد و پیشرفت کشور بهره گرفت .

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری هدف از بازدید  از پژوهشگاه مواد و انرژی ایران ، آشنایی با امکانات و تجهیزات این پژوهشگاه عنوان کرد و گفت : آنچه از نزدیک مشاهده  شد نشان می دهد که  این پژوهشگاه افتخار ملی است.

وی گفت: پژوهشگاه  مواد و انرژی ایران با امکانات و تجهیزات بسیار بالایی که  دارد برای استان البرز نیز مفید است که این استان می تواند از ظرفیت آن استفاده کند.

زلفی گل  اظهار داشت: این پژوهشگاه نیاز به حمایت های بیشتری دارد  ضمن آنکه  ساختمان مرکز نوآوری  پژوهشگاه نیازمند تکمیل است و  استاندار البرز در این زمینه می تواند کمک کند ؛ وزارت علوم هم پیگیری می کند تا مرکز نوآوری پژوهشگاه تاسیس شود.

وی افزود: مزرعه خورشیدی سبز از پروژه های نیمه تمام پژوهشگاه موادو انرژی است و از رییس پژوهشگاه مواد و انرژی خواست که برای کمک به توسعه بخش های مختلف این مجموعه با استاندار البرز نشست برگزار کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این پژوهشگاه  در بخش  تجهیزات و تعمیر امکانات آزمایشگاه ها نیازمند حمایت مالی است ؛ ما  در وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری سعی می کنیم تا حلقه وصل بین پژوهشگاه ، صنایع و وزارتخانه های مختلف باشیم تا از ظرفیت آن به خوبی استفاده شود.

پژوهشگاه مواد انرژی مستقر در بخش مشکین دشت شهرستان فردیس تاکنون اختراعات و طرح های علمی متعددی در سطح کشور و جهان ارائه داده که ساخت آبگرمن خورشیدی و تصفیه خانه آب از جمله آنها است.

این مرکز علمی پژوهشی  به طور مستقل و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینهٔ مواد و انرژی فعالیت می‌کند که دارای چهار  پژوهشکده سرامیک، انرژی، نیمه‌هادی­‌ها و فناوری نانو و مواد پیشرفته  است که در ۱۲ گروه تخصصی به فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مرتبط با مواد و انرژی می‌پردازند. 

پژوهشگاه دارای ۷۰ نفر عضو هیات علمی و ۱۳۹ نفر عضو غیر هیأت علمی، ۲۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد (در حال تحصیل) در رشته‌های مهندسی مواد (سرامیک، نانو مواد، شناسایی و انتخاب)، مهندسی پزشکی (بیو مواد)، مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر – فیزیک (مادهٔ چگال) و ۹۰ دانشجوی دکتری (در حال تحصیل) در رشته‌های مهندسی مواد – مهندسی پزشکی (بیومواد) می‌باشد.

نظر شما