شناسهٔ خبر: 53960035 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گزارش از «عقب افتادگی» ایران در توسعه میادین مشترک انرژی با همسایگان

کمیسیون انرژی مجلس گزارش داده در ۸ سال گذشته، کشور در توسعه حداکثری میادین مشترک به ویژه میادین با عراق و عربستان سعودی دچار عقب افتادگی است.

صاحب‌خبر -

در این گزارش آمده آقای زنگنه وزیر سابق نفت، دستور توقف طرح توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک گازی پارس جنوبی به عنوان مرزی‌ترین فاز با کشور قطر را در سال ۱۳۹۲ داده و بیش از ۷ سال منجر به عدم حصول انتفاع و خسارت به کشور شده است.

بر اساس اظهارات رسمی کمیسیون انرژی مجلس، میادین گازی فرزاد A، فرزاد B و میدان نفتی اسفندیار که با کشور عربستان سعودی مشترک هستند، «اهمیت راهبردی» داشته‌اند، اما اقدام عملی در توسعه و تولید از آن‌ها نشده است.

همچنین با وجود گذشت ۸ سال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، توسعه میدان مشترک آذر به پایان نرسیده و اقدام مؤثری برای تعیین تکلیف وضعیت توسعه تکمیلی میادین مشترک نفتی غرب و جنوب غرب کشور ازجمله نفت شهر، دهلران، اروند و ... انجام نشده است.

به گزارش کمیسیون انرژی مجلس، دولت‌های یازدهم و دوازدهم اقدام عملی و اثربخشی برای تعیین تکلیف ساختار‌های اکتشافی مرزی از شمال غرب تا جنوب آبادان انجام نشده. به علاوه میدان مشترک آزادگان، از میادین نفتی بزرگ جهان که توسعه اولیه و تولیدش را شرکت ملی نفت در دولت‌های گذشته آغاز کرده بود، در ۲ دولت قبلی ناتمام ماند.

بهره برداری از این میدان مشترک در قالب طرح هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با تولید ۳۲۰ هزار بشکه در روز در قرارداد با شرکت چینی CNPC، برای انجام سرمایه‌گذاری خارجی در دولت نهم نیز تصویب شده بود. مجلس اعلام کرد برنامه و تعهد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در ۸ سال گذشته تاکنون درباره تولید از میدان مشترک آزادگان محقق نشده و تولید کنونی از این میدان حدوداً به یک چهارم تولید تعهد شده کاهش یافته است.

بر اساس گزارش نظارتی نمایندگان، حدود نیمی از چاه‌های حفاری شده در میدان آزادگان جنوبی،  به علت نبود امکانات فرآورشی و سطح الارضی، احداث نشدن واحد بهره برداری جدید و رها کردن طرح‌های تعریف شده قبلی فاقد تولید هستند. مجلس این اتفاق را «ترک فعل و ضرر و زیان و خسارات عامدانه به بیت المال» دانسته است و گفته «کشور عراق با سرعت هرچه تمامتر در حال تولید از این میدان مشترک است و قرارداد منقعدشده سرمایه گذاری شرکت خارجی در این میدان که مربوط به دولت دهم بوده فسخ شده است.»

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته شورای عالی امنیت ملی در جلساتش این گزارش را تأیید کرده است.

آقای شریعتی نیاسر در نشست علنی امروز مجلس توضیح داده این شورا مصوباتی را برای اقدام دولت جدید و وزارت نفت داشت که براساس آن، زمانبندی را برای وزارت نفت برای توسعه میادین مشترک به ویژه غرب کارون قرار داد.

او اضافه کرده قرار بود وزارت نفت سناریوهای خود را برای توسعه میادین مشترک ارائه کند که متأسفانه دولت جدید و وزارت نفت هم در این مورد کوتاهی کردند و تاکنون مصوبه شورای عالی امنیت ملی را اجرایی نکرده‌اند.

نظر شما