شناسهٔ خبر: 53935976 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

استاندار زنجان در گفت‌و‌گو با «ایران» تشریح کرد

جزئیات طرح آزمایشی خرید نان با کارت‌های بانکی در زنجان

صاحب‌خبر -
زهره افشار
خبرنگار
قرار است دولت طرح‌هایی را برای جلوگیری از تخلفات حوزه آرد و نان از جمله قاچاق و کم فروشی آرد به اجرا درآورد. یکی از این طرح‌ها، طرح خرید نان توسط مردم با کارت‌های بانکی و پرداخت یارانه آرد به نانوایان است تا ضمن اینکه مردم بتوانند نان را باهمان قیمت قبلی خریداری کنند آرد با قیمت واقعی به دست نانوایان برسد و جلوی قاچاق آرد گرفته شود.
این طرح ابتدا به‌صورت آزمایشی در زنجان اجرایی می‌شود و پس از رفع اشکالات و ایرادات به‌صورت سراسری به اجرا درمی‌آید. اینکه جزئیات این طرح چیست و قرار است از چه زمانی در این استان اجرایی شود محور گفت‌و‌گوی کوتاه ما با «محسن افشارچی»، استاندار زنجان، است .

آیا زیرساخت‌های اجرای طرح موسوم به خرید نان توسط مردم با کارت‌های بانکی در استان زنجان آماده شده و زمان اجرای دقیق طرح چه زمانی خواهد بود؟
تجهیز نانوایی‌ها به کارتخوان‌های هوشمند آغاز شده و انشاءالله زمان اجرای این طرح آزمایشی تا پایان اردیبهشت ماه جاری خواهد بود .

اجرای این طرح نگرانی‌هایی را در خصوص افزایش قیمت نان برای مردم به‌وجود آورده است، چه توضیحی برای مردم دارید که این نگرانی رفع شود؟
جای هیچگونه نگرانی برای مردم وجود ندارد، زیرا مردم طبق روال کنونی و بدون افزایش قیمت اقدام به خرید نان می‌کنند و قرار نیست هیچگونه تغییری احساس کنند. براساس این طرح هیچ تغییری در حجم و قیمت نان خریداری شده توسط مردم صورت نمی‌گیرد و تنها اتفاقی که در فرایند خرید نان مردم صورت می‌گیرد، خرید نان با کارت بانکی است.
مسأله نان با معیشت مردم مرتبط است و به همین دلیل از اهمیت ویژه‌ای برای دولت برخوردار است و قطعاً دولت طرحی را که به ضرر مردم باشد اجرا نخواهد کرد و مردم اصلاً نگران گران شدن نان نباشند.

آیا کارت مخصوصی برای خرید نان مدنظر است؟
خیر، خرید نان با هرکارت بانکی امکان پذیر است و بر این اساس نانوایی‌ها به کارتخوان‌های هوشمند متصل می‌شوند تا به ازای تعداد نان‌های فروخته شده یارانه نان به نانوا تعلق گیرد. در واقع با توجه به حجم گسترده تخلف در حوزه توزیع آرد تصمیم بر این شده که یارانه نان که قبلاً به گندم تعلق می‌گرفت مستقیماً به نانوایان پرداخت شود.

این طرح چگونه قرار است از تخلفات حوزه آرد جلوگیری کند؟
با توجه به نوسان جهانی قیمت گندم، ضرورت مقابله با قاچاق آرد برای تأمین امنیت غذایی مردم کشورمان دوچندان شده و با اجرای این طرح علاوه بر تأمین آرد مورد نیاز کشور، تا حد زیادی جلوی تخلفات قاچاق و سوء‌استفاده از یارانه متعلق به مردم گرفته می‌شود.
در واقع در قالب این طرح آرد با قیمت واقعی تحویل نانوایی‌ها می‌شود و با خرید نان از طریق کارت‌های بانکی مشخص می‌شود هر نانوایی بسته به نوع نانی که می‌پزد چه تعداد نان فروخته و پس از محاسبه تعداد نا‌ن‌های فروخته شده نانوایی مابه‌التفاوت قیمت نان را دریافت می‌کند پس هیچ گونه تغییری در قیمت نان برای مردم اتفاق نمی‌افتد. با تحویل آرد با قیمت واقعی به نانوایی‌ها هیچ انگیزه‌ای برای کم فروشی و قاچاق آرد باقی نمی‌ماند و این مسأله در نهایت به نفع همه مردم است.

اجرای این طرح چه زمانی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد؟
 این طرح یک تصمیم ملی است که وزارت اقتصاد بر اساس قانون و بر مبنای تبصره ۱۴ قانون بودجه (که مربوط به یارانه کالاهای اساسی است) اجرا می‌کند و استان مجوز ورود به قوانین مربوط به این حوزه‌ها را ندارد.

نظر شما