شناسهٔ خبر: 53929674 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

مقامات آمریکا درباره کمک اطلاعاتی به اوکراین لاف نزنند

از کارکنان سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا خواسته شد درباره نقششان در پیروزی‌های نظامی اوکراین سکوت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر افسران سابق اطلاعاتی آمریکا به جانشینان خود که در حال حاضر در قدرت هستند توصیه کردند که دهان خود را ببندند و از لاف زدن در مورد نقش خود در موفقیت‌های نظامی اوکراین دست بردارند.

دو خبر در طی همین چند روز در این هفته، در مطبوعات آمریکا منتشر شد که به نقل از مقامات ناشناس گفتند سرویس اطلاعاتی آمریکا در هدف قرار دادن ژنرال‌های روسی در میدان نبرد و غرق شدن رزمناو مسکوا در دریای سیاه نقش داشته است.

کاخ سفید، گزارش اولیه نیویورک تایمز در روز چهارشنبه گذشته درباره ژنرال‌های روسی را تا حدی تکذیب کرد و گفت: اگرچه آمریکا اطلاعاتی را با نیرو‌های اوکراینی به اشتراک می‌گذارد، اما این اطلاعات به طور خاص به قصد کشتن افسران ژنرال روسی به اشتراک گذاشته نشده است.

روز بعد، ان‌بی‌سی، نیویورک تایمز و واشنگتن پست همگی به نقل از مقامات اعلام کردند آمریکا ماه گذشته به اوکراین کمک کرده است با موشک‌های ضد کشتی به مسکوا حمله کند و موجب شد بزرگترین کشتی روسییه از زمان جنگ جهانی دوم غرق شود.

به عنوان یک قاعده کلی، جاسوسی به صورت مخفیانه انجام می‌شود، اما سازمان‌های اطلاعاتی غربی در چند ماه گذشته با افشای اطلاعات درباره تدارکات روسیه برای تهاجم و سپس با گزارش‌های روزانه در میدان جنگ و از پشت خطوط روسیه، این قانون را تغییر داده‌اند.
با این حال، افشای اطلاعات جدید متفاوت است، زیرا به جای اظهار نظر درباره وضعیت جنگ، مربوط به کاری است که خود سازمان‌های جاسوسی ایالات متحده انجام داده اند. در هر دو مورد، آمریکا مدعی تحقیر‌های تاریخی برای مسکو و ولادیمیر پوتین شد که باعث هشدار‌هایی درباره عواقب ناخواسته شد.

پل پیلار، یکی از مقامات ارشد سابق سیا در این خصوص گفت: «نظر شخصی من این است که این کار عاقلانه نیست. من از میزان تایید رسمی نقش اطلاعات آمریکا در غرق شدن مسکوا و حتی بیشتر از آن کشتن ژنرال‌ها شگفت زده شده‌ام. نگرانی بزرگ این است که این نوع تایید علنی نقش گسترده آمریکا در عقب‌نشینی روس‌ها ممکن است پوتین را به تشدید تنش‌ها برانگیزد، در حالی که اگر این مسئله نبود او (پوتین) ممکن بود فکر کند نیاز به تشدید تنش نباشد.

براساس گزارش گاردین جان سیفر، که به مدت ۲۸ سال در سرویس مخفی سیا، مدتی در مسکو خدمت کرد، فکر می‌کند تصمیم برای افشای جزئیات اشتراک گذاری اطلاعات به دلایل متفاوتی اشتباه است.

سیفر در این خصوص گفت: «فقط فکر می‌کنم این بی‌احترامی به اوکراینی‌ها است. این در واقع پیام نادرستی به مردمی است که در میدان نبرد هستند، از اطلاعات استفاده می‌کنند و اطلاعات خودشان را جمع می‌کنند، شبانه روز می‌جنگند.»

گاردین در ادامه نوشت: با این حال، او فکر نمی‌کند این مسئله به طور قابل توجهی خطر تشدید تنش بین روسیه و ناتو را افزایش دهد پوتین می‌داند که چگونه بازی انجام می‌شود. او اطلاعاتی به دست می‌آورد تا در صورت تغییر وضعیت، مانند افغانستان و جا‌های دیگر، آمریکایی‌ها را بکشد. روس‌ها سال‌ها را صرف حمله به ما با جنگ سایبری و انتشار اطلاعات نادرست کرده اند. ”بنابراین من فکر نمی‌کنم که ناراحتی آن‌ها از اینکه آمریکا اطلاعات را به اشتراک می‌گذارد، بازی را تغییر دهد.»

مقامات اروپایی تصریح کردند که سازمان‌های اطلاعاتی خودشان از آمریکا پیروی نمی‌کنند. یکی از مقامات گفت: این احمقانه است. من فکر نمی‌کنم که این یک افشای اطلاعاتی دقیق و هماهنگ شده باشد.

یکی از مقامات یکی دیگر از کشور‌های اروپایی در مورد محوریت اطلاعات آمریکا برای هدف قرار دادن ژنرال‌های روسی توسط اوکراین ابراز تردید کرد و گفت: عامل اصلی قابل پیش بینی بودن افسران روسی است، زیرا آن‌ها از دکترین سفت و سخت دوران شوروی پیروی می‌کنند. خرابی تجهیزات ارتباطی امن آن‌ها و سلسله مراتب ارتش روسیه از بالا به پایین به این معنی است که افسران ارشد باید به خطوط مقدم بروند تا مطمئن شوند که دستورات آن‌ها اجرا می‌شود و تک تیراندازان اوکراینی منتظر آن‌ها بودند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در خصوص نقش آمریکا در کمک رساندن به اوکراین تاکید کرد این کشور تنها منبع اطلاعاتی و اطلاعاتی برای اوکراینی‌ها نیست. آن‌ها اطلاعاتی را از کشور‌های دیگر دریافت می‌کنند و توانایی جمع آوری اطلاعات بسیار قوی را دارند.آن‌ها هشت سال است که در این جنگ علیه روسیه می‌جنگند. اینطور نیست که آن‌ها نسبت به نحوه سازماندهی روسیه و رفتار روسیه در میدان جنگ کاملا بی اطلاع باشند./باشگاه خبرنگاران

نظر شما