شناسهٔ خبر: 53919030 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی هلال‌احمر؛

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر؛ ما با هم توقف‌ناپذیریم!

از سال ۱۹۸۴ هشتم ماه می‌ به بهانه سالروز تولد هنری دونانت بنیانگذار سازمان صلیب سرخ، روز جهانی صلیب سرخ نامگذاری شده است. این سازمان در کشورهای اسلامی «هلال احمر» نام دارد. امروزه در تمام بلایای طبیعی و انسانی که اتفاق می‌افتد چشم همگان به امدادرسانی‌های صلیب سرخ و هلال احمر است. این سازمان غیر انتفاعی با اهداف بشردوستانه روزی را در جهان به نام خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا لارستان؛  هنری دونان در سال ۱۸۲۸ میلادی در سوئیس به دنیا آمد. او با مشاهده صحنه‌های خونین و کشتاری که در جنگ سال ۱۸۵۹ در شمال ایتالیا رخ داده بود کتابی نوشت و ضمن شرح خاطراتی از مشاهداتش، در پایان کتاب خواستار تشکیل جمعیت‌های امدادی داوطلب برای کمک به آسیب‌دیدگان این‌گونه حوادث شد. این کتاب که در سال در سال ۱۸۶۲ منتشر شد، یک سال بعد باعث شکل گیری اولین تشکیلات پیشنهادی دونان در ژنو شد. شانزده کشور در ژنو طی کنفرانسی بین‌المللی، اولین کمیته دائمی بین‌المللی برای کمک به مجروحان جنگی را شکل دادند که بعدها به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تغییر نام یافت. الهام بخش و آغاز کننده این حرکت هنری دونان و کتاب خاطراتش بود.
دونان کمی در سال ۱۹۰۱  به پاس تفکرات انسان دوستانه و سازنده‌اش جایزه «صلح نوبل» را دریافت کرد. او همچنین در سال ۱۹۰۳  ازدانشکده پزشکی دانشگاه هایدلبرگ، مدرک دکترای افتخاری دریافت کرد. سرانجام او در سال ۱۹۱۰ در ۸۲ سالگی از دنیا رفت. اما هفتاد و چهار سال پس از مرگش، یعنی در سال ۱۹۸۴ «هشتم ماه می» به افتخار روز تولد دونان، روز جهانی صلیب سرخ نامگذاری شد.

تعریفی از سازمان صلیب سرخ و هلال احمر

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (به انگلیسی: International Committee of the Red Cross و به اختصار ICRC) انجمن و سازمان غیردولتی انسان‌دوستانه است که مقر اصلی آن در شهر ژنو سوئیس است. هدف این سازمان در ابتدا مراقبت از سربازان زخمی جنگ بود، اما بعدها برای التیام تمامی دردهای بشری گسترش یافت. امروزه صلیب سرخ در اکثر کشورهای دنیا شعبه دارد که در زمان جنگ و صلح کار می‌کنند. این سازمان به تمام مردم بدون هیچ تبعیضی از نظر طبقه، رنگ، عقیده و ملیت خدمات ارائه می‌دهند. کشورهای اسلامی با تغییر در پرچم صلیب سرخ، نام هلال احمر را برای خود انتخاب کردند.  امروزه یکی از معیارهای سنجش میزان فعالیت‌های بشردوستانه و غیرسیاسی در هر کشور، وضعیت صلیب سرخ و یا هلال احمر آن کشور است. ملاک سنجش وضعیت این سازمان‌ها میزان عدم وابستگی و غیرسیاسی بودن آن‌ها است.  صلیب سرخ توسط کمیسیون بین المللی به عنوان بزرگ‌ترین کمک به صلح پس از جنگ جهانی اول معرفی شد.  

پرچم صلیب سرخ و هلال احمر

آرم این سازمان به افتخار ملیت بنیانگذارش از نشان پرچم سوئیس گرفته شد. کشورهای مسلمان یعنی ترکیه (عثمانی) و اعراب نشان هلال ماه را که برگرفته از پرچم کشورعثمانی بود را انتخاب کردند و از آن پس به جای صلیب سرخ برای کشورهای مسلمان مورد استفاده قرار گرفت. صلیب سرخ و هلال احمر در حال حاضر از بزرگترین سازمان‌های بشردوستانه، غیرسیاسی و امدادرسانی جهانی هستند.

نظر شما