شناسهٔ خبر: 53891884 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصدخانه مراغه، نماد علم و فرهنگ ایران زمین

خبرگزاری صداوسیما

وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گفت: رصد خانه مراغه، نماد علم، فرهنگ و تمدن ایرانی در دنیا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی، ضرغامی در جلسه شورای اداری مراغه افزود: خواجه نصیر الدین طوسی با ساخت رصد خانه تاریخی این شهر بزرگترین مرکز علمی جهان عصر خود را بنا کرد.

وی ادامه داد: تمدن غنی مراغه ۸۰۰ سال پیش از گذشته غنی هویت گرفت و با ساخت رصد خانه در این شهر به تاریخ ایران هویت بخشید و جوانان می توانند با استفاده از بستر فضای مجازی برای معرفی این شهر تلاش مضاعف داشته باشند.

وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: خواجه نصیر الدین طوسی به عنوان بزرگترین دانشمند پس از اسلام از سرآمدان علم در جهان است و  باید از شخصیت این دانشمند بزرگ سریال های فاخر تولید و به جهان معرفی شود.

وی گفت: آنچنان که باید نتوانسته ایم ارزش علمی  آثار و شخصیت این دانشمند بزرگ را معرفی کنیم، با مهار خوی ویرانگر و سرکش مغول یک جامعه علمی را در ایران بنیان نهاد .

وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: مراغه به لحاظ معماری با داشتن بناهای تاریخی ارزشمند مورد بی توجهی و یس مهری قرار گرفته است .

‌استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با نگاه ویژه دولت، این استان  می تواند از قطب های ویژه گردشگری در کشور باشد.
عابدین خرّم گفت : آذربایجان شرقی با تاریخ ، فرهنگ و تمدن غنی ، در طول تاریخ درخشیده و علما و دانشمندان‌ بزرگی این سرزمین برخواسته و برای کشور افتخار افرین شده اند.

امام جمعه مراغه هم ایجاد پایگاه پژوهشی در رصد خانه تاریخی این شهرستان را خواستار شد.
حجت الاسلام والمسلمین پور محمدی افزود :احیای رصد خانه تاریخی نیازمند عزم جدی و تخصیص اعتبار بیشتر است تا این بنای ارزشمند بار دیگر گذشته خود را باز یابد.
وی اضافه کرد : مراغه با داشتن ۳۰۰ اثر ثبتی ملی جزو شهرهای تاریخی با آثار ارزشمند در کشور است .

امام جمعه مراغه گفت: این شهرستان  ۱۰ مسجد تاریخی دارد که هر کدام همانند نگین در تاریخ مذهب این شهر می درخشند و به علت قدمت بالا نیازمند مرمت و محوطه سازی هستند.

وی خاطر نشان کرد : مردم شهید پرور مراغه در دوران دفاع مقدس یک هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده اند.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: آثار تاریخی مراغه با قدمتی به درازای تاریخ نیازمند اعتبار اساسی است.
علیزاده با بیان اینکه رصد خانه های سمرقند، چین و هند با اقتباس از این رصد خانه ساخته شده اند افزود: این اثرتاریخی با اعتبارات کم شهرداری قابل احیا نیست .

داود اسدیان فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در این جلسه گفت: همزمان با بزرگداشت روز مراغه دهها برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی در مراغه برگزار شده است.

 

نظر شما