شناسهٔ خبر: 53855196 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

شصت و نهمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

مقامات غربی: پوتین ممکن است به زودی رسما به اوکراین اعلان جنگ کند / هشدار پوتین به کشور‌های غربی: در صورت تداوم تحریم‌ها همه معاهدات با آن‌ها را قطع خواهیم کرد / پاپ: نخست وزیر مجارستان به من گفت که پوتین روز ۱۹ اردیبهشت به جنگ با اوکراین پایان می‌دهد / هشدار رئیس جمهور اوکراین نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم: رهبری روسیه درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کرده

روز گذشته کی یف ادعا کرد که در حمله موشکی به ستاد فرماندهی مهم ارتش روسیه در شرق این کشور، نزدیک به ۲۰۰ نظامی این کشور شامل شماری افسر ارشد را کشته است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، روز گذشته کی یف ادعا کرد که در حمله موشکی به ستاد فرماندهی مهم ارتش روسیه در شرق این کشور، نزدیک به ۲۰۰ نظامی این کشور شامل شماری افسر ارشد را کشته است.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین هم اعلام کرد که کی‌یف احتمالا به علت محاصره بنادر خود در دریای سیاه دهها میلیون تن غلات را از دست می‌دهد. زلنسکی بیان کرد که از دست رفتن غلات اوکراین باعث یک بحران غذایی می شود که بر اروپا، آسیا و آفریقا تاثیر خواهد گذاشت.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

مقامات غربی: پوتین ممکن است به زودی رسما به اوکراین اعلان جنگ کند
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ - ۱۹:۴۳

مقامات آمریکایی و غربی معتقدند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ممکن است روز نهم مه رسما به اوکران اعلان جنگ کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این اقدام به اعتقاد منابع غربی به منزله بسیج کامل نیروهای ذخیره ارتش روسیه در زمانی است که قوای تهاجمی این کشور در جنگ اوکراین رو به افول گزارش شده است.

روز نهم ماه مه در روسیه به عنوان «روز پیروزی» نامگذاری شده و یادآور غلبه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بر آلمان نازی در جنگ کبیر میهنی در سال ۱۹۴۵ است.

مقامات غربی از مدت‌ها پیش بر این باور بودند که پوتین از اهمیت نمادین و ارزش تبلیغاتی روز نهم مه برای اعلام یک دستاورد بزرگ نظامی در اوکراین و یا تصمیم برای تشدید خصومت استفاده خواهد کرد.

بر اساس این گمانه‌زنی‌ها، کرملین سناریویی را در دست دارد که به موجب آن ولادیمیر پوتین روز نهم مه رسما به اوکراین اعلان جنگ خواهد کرد و کلیه نیروهای کشور برای پیشبرد این جنگ از این پس بسیج خواهند شد.

رئیس جمهوری روسیه و رسانه‌های رسمی در این کشور همواره از تهاجم نظامی اخیر به اوکراین به عنوان «عملیات ویژه نظامی» نام برده‌اند.

گفتنی است که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز دوشنبه اعلام کرد که اواخر ماه آوریل از ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان شنیده بود که روسیه قصد دارد روز ۹ مه به جنگ اوکراین پایان دهد.

هشدار پوتین به کشور‌های غربی: در صورت تداوم تحریم‌ها همه معاهدات با آن‌ها را قطع خواهیم کرد
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ - ۱۹:۲۰

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به طور رسمی خطاب به کشورهای غربی هشدار داد در صورت تداوم تحریم‌ها همه معاهدات کشورش با آنها را قطع خواهد کرد.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه به غرب هشدار داد که می‌تواند صادرات و معاهداتش را با این کشورها خاتمه دهد. این سخت‌ترین واکنش کرملین تاکنون به تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدانش از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است.

پوتین روز سه‌شنبه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن صادرات محصولات نفت و گاز به کشورها و سازمان‌های لیست سیاه روسیه را ممنوع می‌کرد.

پوتین صراحتاً این فرمان را پاسخی به اقدامات غیرقانونی ایالات متحده و متحدانش برای مسدود کردن دارایی اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه اعلام کرد.

مدودف: زلنسکی نمی‌خواهد جنگ تمام شود؛ صلح به معنای پایان اوست
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ - ۱۹:۱۹

رئیس‌جمهوری سابق روسیه مدعی شد که ولودیمیر زلنسکی نیازی به معاهده صلح با اوکراین ندارد و دنبال این است که از غرب التماس پول و سلاح کند چرا که برای صلح پایان اوست.

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری راشا تودی گفت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به التماس به غرب برای دریافت پول و سلاح ادامه می‌دهد تا نشان دهد که هنوز در بازی است و امید جهان لیبرال و آخرین سنگر دموکراسی اروپاست که خرس روسیه می‌خواهد آن را تکه‌تکه کند.

او گفت که معاهده صلح به معنای پایان کار زلنسکی است، پس این رئیس‌جمهوری اوکراین نمی‌خواهد جنگ تمام شود.

مدودف همچنین ابراز اطمینان کرد که رهبر اوکراین همچنان «گاه‌به‌گاه از (مردم اوکراین) به عنوان سپر انسانی استفاده» کرده و همزمان نسبت به جان آن‌ها ابراز نگرانی می‌کند.

او زلنسکی را به تلاش برای قتل روزنامه‌نگاران روسی، انتشار اخبار جعلی درباره عملیات ویژه نظامی روسیه و همچنین نادیده گرفتن جان شهروندان اوکراین متهم کرد و گفت، زلنسکی با صورتی اصلاح نشده و چشمانی که از شدت مصرف مواد هیجان‌آور برق می‌زند مقابل دوربین می‌ایستد.

این رئیس‌جمهوری روسیه گفت، زلنسکی هیچ راهی برای باقی ماندن در قدرت ندارد، مگر آنکه این موقعیت به خودی خود حفظ شود.

پاپ: نخست وزیر مجارستان به من گفت که پوتین روز ۱۹ اردیبهشت به جنگ با اوکراین پایان می‌دهد
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ - ۱۴:۵۴

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در شصت و نهمین روز از آغاز تهاجم های روسیه علیه اوکراین به نقل از نخست وزیر مجارستان گفت که پوتین قصد دارد روز نهم می‌(۱۹ اردیبهشت) به جنگ خود علیه اوکراین پایان دهد.

پاپ فرانسیس در گفت و گو با روزنامه ایتالیایی « کوریره دلا سرا» گفت: "ویکتور اوربان" نخست وزیر مجارستان در دیدار اواخر ماه آوریل به او گفته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قصد دارد در روز نهم می‌ به مناسبت روز پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی ، به جنگ اوکراین پایان دهد.

پاپ ابراز امیدواری کرد این اتفاق بیفتد. او به تشدید تنش‌ها نه تنها در دونباس که کریمه و اودسا اشاره کرده و می‌گوید اوکراین همچنین دارد بندر خود در دریای سیاه را از دست می‌دهد.

رهبر کاتولیک‌های جهان با ابراز نگرانی گفت، برای برقراری صلح، قصد کافی وجود ندارد. وی افزود که بدبین است اما باید برای پایان دادن به جنگ هر کاری انجام دهیم.

پاپ فرانسیس این را هم گفت که در زمان حاضر به کی یف نمی‌رود؛ او نمایندگانی را به اوکراین فرستاده است. اما نیاز فوری می‌بیند که به مسکو سفر کند.

روسیه: نمایندگان پنتاگون در توسعه تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین دخالت داشته اند / آمریکا ۲۲۴ میلیون دلار به این پروژه‌های بیولوژیک تخصیص داده
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ - ۱۴:۳۷

کمیته تحقیقات روسیه گفته است که افرادی که در توسعه تسلیحات بیولوژیک در اوکراین نقش دارند را شناسایی کرده که در میان آنان نمایندگان وزارت دفاع و شرکت‌های آمریکا هم به چشم می‌خورد.

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری راشا تودی گفت: تحلیل اسناد به دست آمده به شناسایی دقیق افراد دخیل در فعالیت‌های نظامی بیولوژیک در اوکراین کمک کرد، از جمله نمایندگان شرکت‌های پیمانکاری و وزارت دفاع آمریکا.

او همچنین اعلام کرد که مسکو پرونده‌ای جنایی را در این رابطه تشکیل داده است.

این مقام روس گفت، میزان بودجه‌ای که آمریکا به این پروژه‌های بیولوژیک تخصیص داده است بیش از ۲۲۴ میلیون دلار است. او گفت، آمریکا در مدرن‌سازی و تجهیز دوباره حدود ۳۰ موسسه مربوط به وزارت بهداشت و کشاورزی اوکراین و همچنین تاسیسات بهداشتی و اپیدمیولوژیک وزارت دفاع این کشور فعالیت مستمر داشته است.

باستریکین افزود: نتایج این آزمایش‌ها پیش از آغاز عملیات ویژه نظامی به مناطق تحت کنترل کی‌یف منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پیش‌تر در ماه آوریل، لیگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع هسته‌ای، بیولوژیک و شیمیایی روسیه گفته بود که مقامات اطلاعات روسیه سه پهپاد اوکراینی را در منطقه خرسون سافتند که به افشانه‌های مواد شیمیایی مجهز بودند و افزود، در ژانویه ۲۰۲۲ اوکراین بیش از ۵۰ دستگاه مشابه را خریداری کرد که می‌تواند برای حمل مواد شیمیایی سمی و بیولوژیک استفاده شود.

ادعای روسیه: نیروهای اوکراینی در بیمارستان‌ها و مدارس مستقر شده‌اند
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ - ۱۴:۳۰

یک مقام ارشد وزارت دفاع روسیه نیروهای شبه نظامی اوکراینی را متهم به پنهان شدن در مدارس و یک بیمارستان روانی در درگیری های این کشور کرد.

میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه بر اساس گزارش ریا نووستی اظهار کرد: شبه نظامیان اوکراینی به پشتیبانی از مواضعشان در مدارس و همچنین در یک بیمارستان روانی پرداخته‌اند.

این مقام ارشد وزارت دفاع روسیه تصریح کرد: نیروهای ملی گرای اوکراینی در شهر بارونکوو منطقه خارکیف در یک ساختمان متعلق به یک بیمارستان روانی منطقه ای موضعی قدرتمند اتخاذ کرده و غیرنظامیان را به زور در زیرزمین ساختمان نگه داشته‌اند.

او ادامه داد ارتش اوکراین در ساختمان‌های چند تاسیسات آموزشی در شهرهای دنیپرو، نیکولایف، کراماتورسک و اسلاویانسک مواضع رزمی برقرار کرده و در این مواضع خودروهای زرهی، ادوات توپخانه و سیستم‌های پرتاب راکت را مستقر کرده‌اند.

وزارت خارجه روسیه: اسرائیل حامی نئونازی‌های اوکراین است / اظهارات یائیر لاپید تا حد زیادی دلیل این حمایت را توضیح می دهد
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ - ۱۳:۵۸

فارس: وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای، رژیم صهیونیستی را به حمایت از «نئونازی‌های» اوکراین متهم کرد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، رژیم صهیونیستی روز گذشته (دوشنبه)، با انتقاد شدید از لاوروف اعلام کرد که اظهارات وی در خصوص حمایت صهیونیست ها از نئونازی‌های اوکراین، زمانیکه درباره «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با اصالت یهودی صحبت می‌کرد، یک اشتباه «غیرقابل بخشش است» که «وحشت هولوکاست نازی‌ها» را نادیده می‌گیرد.

طبق این گزارش، بسیاری از کشورهای غربی اظهارات لاوروف را محکوم کردند و زلنسکی نیز روسیه را به فراموش کردن درس‌هایی از جنگ جهانی دوم متهم کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی «ضدتاریخی» است و «تا حد زیادی، دلیل حمایت دولت فعلی اسرائیل از رژیم نئونازی در کی‌یف» را توضیح می‌دهد».

مسکو به نکته لاوروف اشاره کرد مبنی بر اینکه اصلیت یهودی بودن زلنسکی مانع از اداره اوکراین توسط نئونازی‌ها نمی شود.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین آمده است: «ضدیهودیت در زندگی روزمره و در سیاست متوقف نشده است و برعکس (در اوکراین) پرورش یافته است».

لاوروف روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه ایتالیایی «مدیاست» در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل در حالیکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خود یک یهودی است، روسیه می‌گوید لازم به «نازی‌زدایی» اوکراین است، گفت که هیتلر نیز اصالت یهودی داشته است.

سازمان ملل: ۳ هزار و ۱۰۰ غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ - ۱۳:۴۵

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد، از آغاز حمله روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه، بیش از سه هزار غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند.

به گزارش "گاردین"، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بدون ذکر نام یا مسئول دانستن طرفی گفت، بیش از ۳ هزار و ۱۵۳ قربانی جنگ در اوکراین با سلاح‌های انفجاری با حوزه تاثیر گسترده، مانند حملات موشکی و حملات هوایی کشته شده‌اند.

این دفتر همچنین اعلام کرد، به دلیل مشکل دسترسی به اطلاعات و ادامه درگیری‌ها در مناطقی از اوکراین، آمار واقعی تلفات غیرنظامیان در اوکراین می‌تواند به شکل قابل توجهی بالاتر باشد.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: سازمان ملل ناامید نخواهد شد و تلاش‌های خود را برای نجات جان انسان‌ها و کاهش درد و رنج مردم اوکراین دو برابر خواهد کرد.

توییت او پس از سفرش به اوکراین و دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور در روز پنجشنبه منتشر شد. وی همچنین روز سه‌شنبه گذشته برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو حضور داشت.

دبیرکل سازمان ملل متحد عصر پنجشنبه (به وقت محلی) خواستار بازگشایی کریدورهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل در اوکراین شد و گفت که این شهر محاصره شده یک بحران در درون بحران دیگر است.

گوترش در کنار ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف گفت: امروز مردم ماریوپل به چنین اقدامی به شدت نیاز دارند. ماریوپل یک بحران در درون بحران دیگر است.

وی با بیان اینکه هزاران غیرنظامی به کمک‌های حیاتی نیاز دارند، افزود: بسیاری از افراد مسن به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته و آن‌ها نیازمند به یک راه خروج از این بحران هستند.

هشدار رئیس جمهور اوکراین نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم: رهبری روسیه درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کرده
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ - ۱۱:۰۳

رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه‌های تلویزیونی "العربیه" و "الحدث" عربستان، نسبت به احتمال وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در این مصاحبه با بیان اینکه جنگ در حال حاضر محدود به اراضی اوکراین بوده و به روسیه منتقل نشده است، خاطرنشان کرد که ارتش اوکراین عملیات نظامی علیه خاک روسیه انجام نمی‌دهد.

وی همچنین گفت که "نیروهای اوکراینی از سرزمین‌های خود دفاع می‌کنند و تمایلی به اشغال مناطق روسیه ندارند."

زلنسکی با تاکید بر اینکه کی‌یف از حضور نظامی روسیه و جدایی طلبان در مولداوی هراسی ندارد، بیان کرد که نیروهای جدایی طلبان مولداوی آموزش ندیده‌اند و از مقابله با ارتش اوکراین می‌ترسند.

زلنسکی افزود، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که کشتی‌های روسی بنادر اوکراین را محاصره کرده‌اند و همچنین به این اشاره کرد که تنها کشتی‌هایی حامل پرچم روسیه در دریای سیاه حضور دارند.

در همین حال، زلنسکی روز دوشنبه گفت که صحبت سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، تبار یهودی دارد، نشان داد که مسکو درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کرده یا هرگز یاد نگرفته است.

زلنسکی که یهودی است در یک پیام ویدیویی اظهار کرد: من هیچ حرفی در این خصوص ندارم. هیچ کس تکذیبیه یا توجیهی از مسکو نشنیده است.تنها چیزی که از آنجا میبینیم سکوت است. این بدان معناست که رهبری روسیه تمام درس های جنگ جهانی دوم را فراموش کرده یا شاید آنها هرگز این درس ها را نیاموخته‌اند.

وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که اوکراین روابط تاریخی با کشورهای عربی دارد.

زلنسکی همچنین عید سعید فطر را به مسلمانان تبریک گفت و برای کشورهای عربی آرزوی امنیت کرد.

وی درباره حمله روسیه به کشورش گفت که روسیه به دنبال تجزیه اوکراین از طریق همه پرسی است.

او گفت: من از روسیه نمی‌ترسم، اما از تلفات بیشتر می‌ترسم.

رئیس جمهور اوکراین با اشاره به اینکه او از خانواده‌ای روسی زبان است، گفت: ما می‌خواهیم با روس‌ها برای پایان دادن به این جنگ ملاقات کنیم.

لینک کوتاه کپی لینک

مقامات آمریکایی و غربی معتقدند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ممکن است روز نهم مه رسما به اوکران اعلان جنگ کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این اقدام به اعتقاد منابع غربی به منزله بسیج کامل نیروهای ذخیره ارتش روسیه در زمانی است که قوای تهاجمی این کشور در جنگ اوکراین رو به افول گزارش شده است.

روز نهم ماه مه در روسیه به عنوان «روز پیروزی» نامگذاری شده و یادآور غلبه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بر آلمان نازی در جنگ کبیر میهنی در سال ۱۹۴۵ است.

مقامات غربی از مدت‌ها پیش بر این باور بودند که پوتین از اهمیت نمادین و ارزش تبلیغاتی روز نهم مه برای اعلام یک دستاورد بزرگ نظامی در اوکراین و یا تصمیم برای تشدید خصومت استفاده خواهد کرد.

بر اساس این گمانه‌زنی‌ها، کرملین سناریویی را در دست دارد که به موجب آن ولادیمیر پوتین روز نهم مه رسما به اوکراین اعلان جنگ خواهد کرد و کلیه نیروهای کشور برای پیشبرد این جنگ از این پس بسیج خواهند شد.

رئیس جمهوری روسیه و رسانه‌های رسمی در این کشور همواره از تهاجم نظامی اخیر به اوکراین به عنوان «عملیات ویژه نظامی» نام برده‌اند.

گفتنی است که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز دوشنبه اعلام کرد که اواخر ماه آوریل از ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان شنیده بود که روسیه قصد دارد روز ۹ مه به جنگ اوکراین پایان دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به طور رسمی خطاب به کشورهای غربی هشدار داد در صورت تداوم تحریم‌ها همه معاهدات کشورش با آنها را قطع خواهد کرد.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه به غرب هشدار داد که می‌تواند صادرات و معاهداتش را با این کشورها خاتمه دهد. این سخت‌ترین واکنش کرملین تاکنون به تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدانش از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است.

پوتین روز سه‌شنبه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن صادرات محصولات نفت و گاز به کشورها و سازمان‌های لیست سیاه روسیه را ممنوع می‌کرد.

پوتین صراحتاً این فرمان را پاسخی به اقدامات غیرقانونی ایالات متحده و متحدانش برای مسدود کردن دارایی اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه اعلام کرد.

رئیس‌جمهوری سابق روسیه مدعی شد که ولودیمیر زلنسکی نیازی به معاهده صلح با اوکراین ندارد و دنبال این است که از غرب التماس پول و سلاح کند چرا که برای صلح پایان اوست.

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری راشا تودی گفت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به التماس به غرب برای دریافت پول و سلاح ادامه می‌دهد تا نشان دهد که هنوز در بازی است و امید جهان لیبرال و آخرین سنگر دموکراسی اروپاست که خرس روسیه می‌خواهد آن را تکه‌تکه کند.

او گفت که معاهده صلح به معنای پایان کار زلنسکی است، پس این رئیس‌جمهوری اوکراین نمی‌خواهد جنگ تمام شود.

مدودف همچنین ابراز اطمینان کرد که رهبر اوکراین همچنان «گاه‌به‌گاه از (مردم اوکراین) به عنوان سپر انسانی استفاده» کرده و همزمان نسبت به جان آن‌ها ابراز نگرانی می‌کند.

او زلنسکی را به تلاش برای قتل روزنامه‌نگاران روسی، انتشار اخبار جعلی درباره عملیات ویژه نظامی روسیه و همچنین نادیده گرفتن جان شهروندان اوکراین متهم کرد و گفت، زلنسکی با صورتی اصلاح نشده و چشمانی که از شدت مصرف مواد هیجان‌آور برق می‌زند مقابل دوربین می‌ایستد.

این رئیس‌جمهوری روسیه گفت، زلنسکی هیچ راهی برای باقی ماندن در قدرت ندارد، مگر آنکه این موقعیت به خودی خود حفظ شود.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در شصت و نهمین روز از آغاز تهاجم های روسیه علیه اوکراین به نقل از نخست وزیر مجارستان گفت که پوتین قصد دارد روز نهم می‌(۱۹ اردیبهشت) به جنگ خود علیه اوکراین پایان دهد.

پاپ فرانسیس در گفت و گو با روزنامه ایتالیایی « کوریره دلا سرا» گفت: "ویکتور اوربان" نخست وزیر مجارستان در دیدار اواخر ماه آوریل به او گفته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قصد دارد در روز نهم می‌ به مناسبت روز پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی ، به جنگ اوکراین پایان دهد.

پاپ ابراز امیدواری کرد این اتفاق بیفتد. او به تشدید تنش‌ها نه تنها در دونباس که کریمه و اودسا اشاره کرده و می‌گوید اوکراین همچنین دارد بندر خود در دریای سیاه را از دست می‌دهد.

رهبر کاتولیک‌های جهان با ابراز نگرانی گفت، برای برقراری صلح، قصد کافی وجود ندارد. وی افزود که بدبین است اما باید برای پایان دادن به جنگ هر کاری انجام دهیم.

پاپ فرانسیس این را هم گفت که در زمان حاضر به کی یف نمی‌رود؛ او نمایندگانی را به اوکراین فرستاده است. اما نیاز فوری می‌بیند که به مسکو سفر کند.

کمیته تحقیقات روسیه گفته است که افرادی که در توسعه تسلیحات بیولوژیک در اوکراین نقش دارند را شناسایی کرده که در میان آنان نمایندگان وزارت دفاع و شرکت‌های آمریکا هم به چشم می‌خورد.

الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری راشا تودی گفت: تحلیل اسناد به دست آمده به شناسایی دقیق افراد دخیل در فعالیت‌های نظامی بیولوژیک در اوکراین کمک کرد، از جمله نمایندگان شرکت‌های پیمانکاری و وزارت دفاع آمریکا.

او همچنین اعلام کرد که مسکو پرونده‌ای جنایی را در این رابطه تشکیل داده است.

این مقام روس گفت، میزان بودجه‌ای که آمریکا به این پروژه‌های بیولوژیک تخصیص داده است بیش از ۲۲۴ میلیون دلار است. او گفت، آمریکا در مدرن‌سازی و تجهیز دوباره حدود ۳۰ موسسه مربوط به وزارت بهداشت و کشاورزی اوکراین و همچنین تاسیسات بهداشتی و اپیدمیولوژیک وزارت دفاع این کشور فعالیت مستمر داشته است.

باستریکین افزود: نتایج این آزمایش‌ها پیش از آغاز عملیات ویژه نظامی به مناطق تحت کنترل کی‌یف منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پیش‌تر در ماه آوریل، لیگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاع هسته‌ای، بیولوژیک و شیمیایی روسیه گفته بود که مقامات اطلاعات روسیه سه پهپاد اوکراینی را در منطقه خرسون سافتند که به افشانه‌های مواد شیمیایی مجهز بودند و افزود، در ژانویه ۲۰۲۲ اوکراین بیش از ۵۰ دستگاه مشابه را خریداری کرد که می‌تواند برای حمل مواد شیمیایی سمی و بیولوژیک استفاده شود.

یک مقام ارشد وزارت دفاع روسیه نیروهای شبه نظامی اوکراینی را متهم به پنهان شدن در مدارس و یک بیمارستان روانی در درگیری های این کشور کرد.

میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه بر اساس گزارش ریا نووستی اظهار کرد: شبه نظامیان اوکراینی به پشتیبانی از مواضعشان در مدارس و همچنین در یک بیمارستان روانی پرداخته‌اند.

این مقام ارشد وزارت دفاع روسیه تصریح کرد: نیروهای ملی گرای اوکراینی در شهر بارونکوو منطقه خارکیف در یک ساختمان متعلق به یک بیمارستان روانی منطقه ای موضعی قدرتمند اتخاذ کرده و غیرنظامیان را به زور در زیرزمین ساختمان نگه داشته‌اند.

او ادامه داد ارتش اوکراین در ساختمان‌های چند تاسیسات آموزشی در شهرهای دنیپرو، نیکولایف، کراماتورسک و اسلاویانسک مواضع رزمی برقرار کرده و در این مواضع خودروهای زرهی، ادوات توپخانه و سیستم‌های پرتاب راکت را مستقر کرده‌اند.

فارس: وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای، رژیم صهیونیستی را به حمایت از «نئونازی‌های» اوکراین متهم کرد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، رژیم صهیونیستی روز گذشته (دوشنبه)، با انتقاد شدید از لاوروف اعلام کرد که اظهارات وی در خصوص حمایت صهیونیست ها از نئونازی‌های اوکراین، زمانیکه درباره «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با اصالت یهودی صحبت می‌کرد، یک اشتباه «غیرقابل بخشش است» که «وحشت هولوکاست نازی‌ها» را نادیده می‌گیرد.

طبق این گزارش، بسیاری از کشورهای غربی اظهارات لاوروف را محکوم کردند و زلنسکی نیز روسیه را به فراموش کردن درس‌هایی از جنگ جهانی دوم متهم کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی «ضدتاریخی» است و «تا حد زیادی، دلیل حمایت دولت فعلی اسرائیل از رژیم نئونازی در کی‌یف» را توضیح می‌دهد».

مسکو به نکته لاوروف اشاره کرد مبنی بر اینکه اصلیت یهودی بودن زلنسکی مانع از اداره اوکراین توسط نئونازی‌ها نمی شود.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین آمده است: «ضدیهودیت در زندگی روزمره و در سیاست متوقف نشده است و برعکس (در اوکراین) پرورش یافته است».

لاوروف روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه ایتالیایی «مدیاست» در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل در حالیکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خود یک یهودی است، روسیه می‌گوید لازم به «نازی‌زدایی» اوکراین است، گفت که هیتلر نیز اصالت یهودی داشته است.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد، از آغاز حمله روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه، بیش از سه هزار غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند.

به گزارش "گاردین"، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بدون ذکر نام یا مسئول دانستن طرفی گفت، بیش از ۳ هزار و ۱۵۳ قربانی جنگ در اوکراین با سلاح‌های انفجاری با حوزه تاثیر گسترده، مانند حملات موشکی و حملات هوایی کشته شده‌اند.

این دفتر همچنین اعلام کرد، به دلیل مشکل دسترسی به اطلاعات و ادامه درگیری‌ها در مناطقی از اوکراین، آمار واقعی تلفات غیرنظامیان در اوکراین می‌تواند به شکل قابل توجهی بالاتر باشد.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: سازمان ملل ناامید نخواهد شد و تلاش‌های خود را برای نجات جان انسان‌ها و کاهش درد و رنج مردم اوکراین دو برابر خواهد کرد.

توییت او پس از سفرش به اوکراین و دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور در روز پنجشنبه منتشر شد. وی همچنین روز سه‌شنبه گذشته برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو حضور داشت.

دبیرکل سازمان ملل متحد عصر پنجشنبه (به وقت محلی) خواستار بازگشایی کریدورهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل در اوکراین شد و گفت که این شهر محاصره شده یک بحران در درون بحران دیگر است.

گوترش در کنار ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف گفت: امروز مردم ماریوپل به چنین اقدامی به شدت نیاز دارند. ماریوپل یک بحران در درون بحران دیگر است.

وی با بیان اینکه هزاران غیرنظامی به کمک‌های حیاتی نیاز دارند، افزود: بسیاری از افراد مسن به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته و آن‌ها نیازمند به یک راه خروج از این بحران هستند.

رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه‌های تلویزیونی "العربیه" و "الحدث" عربستان، نسبت به احتمال وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در این مصاحبه با بیان اینکه جنگ در حال حاضر محدود به اراضی اوکراین بوده و به روسیه منتقل نشده است، خاطرنشان کرد که ارتش اوکراین عملیات نظامی علیه خاک روسیه انجام نمی‌دهد.

وی همچنین گفت که "نیروهای اوکراینی از سرزمین‌های خود دفاع می‌کنند و تمایلی به اشغال مناطق روسیه ندارند."

زلنسکی با تاکید بر اینکه کی‌یف از حضور نظامی روسیه و جدایی طلبان در مولداوی هراسی ندارد، بیان کرد که نیروهای جدایی طلبان مولداوی آموزش ندیده‌اند و از مقابله با ارتش اوکراین می‌ترسند.

زلنسکی افزود، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که کشتی‌های روسی بنادر اوکراین را محاصره کرده‌اند و همچنین به این اشاره کرد که تنها کشتی‌هایی حامل پرچم روسیه در دریای سیاه حضور دارند.

در همین حال، زلنسکی روز دوشنبه گفت که صحبت سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، تبار یهودی دارد، نشان داد که مسکو درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کرده یا هرگز یاد نگرفته است.

زلنسکی که یهودی است در یک پیام ویدیویی اظهار کرد: من هیچ حرفی در این خصوص ندارم. هیچ کس تکذیبیه یا توجیهی از مسکو نشنیده است.تنها چیزی که از آنجا میبینیم سکوت است. این بدان معناست که رهبری روسیه تمام درس های جنگ جهانی دوم را فراموش کرده یا شاید آنها هرگز این درس ها را نیاموخته‌اند.

وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که اوکراین روابط تاریخی با کشورهای عربی دارد.

زلنسکی همچنین عید سعید فطر را به مسلمانان تبریک گفت و برای کشورهای عربی آرزوی امنیت کرد.

وی درباره حمله روسیه به کشورش گفت که روسیه به دنبال تجزیه اوکراین از طریق همه پرسی است.

او گفت: من از روسیه نمی‌ترسم، اما از تلفات بیشتر می‌ترسم.

رئیس جمهور اوکراین با اشاره به اینکه او از خانواده‌ای روسی زبان است، گفت: ما می‌خواهیم با روس‌ها برای پایان دادن به این جنگ ملاقات کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما