شناسهٔ خبر: 53852460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پنج رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -
محاکمه یکی از «بیتل»های داعش

«الکساندا کوتی» از مخوف‌ترین چهره‌های داعش، که به همراه سه نفر دیگر به بیتل‌های این گروه شهرت یافته بود، به‌دلیل آنچه در هنگام حکمرانی داعش در سوریه مرتکب شده بود در دادگاهی در امریکا به حبس ابد محکوم شد.او که ۳۸ سال دارد سپتامبر (شهریور)  سال گذشته در ارتباط با اتهاماتی چون گردن زدن گروگان‌ها، آدم‌ربایی و شکنجه در مجموع در ۸ فقره مجرم شناخته شده بود. قاضی گفت که ظاهراً «الکساندا کوتی» نشانه‌هایی از پشیمانی بروز داده و گفته تمایل دارد با بازماندگان قربانیان دیدار کند. «الکساندا کوتی»، «محمد اموازی»، «ایین دیویس» و «شافی شیخ» به علت لهجه غلیظ بریتانیایی به «بیتل‌های داعش» معروف شدند؛ زیرا یادآور گروه اسطوره‌ای بیتلز بودند که چهار مرد جوان داشت.

تصادفی فیلم مستهجن دیدم!

«نیل پریش» رئیس یک کمیته پارلمانی انگلیس ادعا کرد که تصادفاً در جلسه پارلمان، فیلم مستهجن دیده است. حداقل دو نماینده زن پارلمان انگلیس طی روزهای اخیر «نیل پریش» را به دیدن فیلم مستهجن حین برگزاری جلسات پارلمان این کشور متهم کردند و به‌دنبال جنجال‌ها در این باره، تحقیق درباره این اتهام آغاز شد. بعد از رسانه‌ای شدن این اتهام، درخواست‌ها برای استعفای او از پارلمان و همچنین کنار رفتن او از ریاست کمیته منتخب محیط‌زیست، غذا و امور روستایی مجلس عوام انگلیس مطرح شد اما او تاکنون این موضوع را رد کرده است. او که 65 سال دارد، اعلام کرده تا زمان پایان نیافتن تحقیق و اعلام نتیجه آن، از منصب خود و ریاست این کمیته پارلمان انگلیس استعفا نخواهد داد. طبق قوانین موجود در پارلمان انگلیس، در صورتی که نتیجه تحقیقات درباره این موضوع بدین نحو باشد که نیل پریش قوانین مربوط به نمایندگی پارلمان را نقض کرده باشد، طیفی از مجازات برای وی محتمل است: از عذرخواهی رسمی او در صحن مجلس تا تعلیق یا اخراج وی از پارلمان.

بازگشت آشوب به کانادا

پلیس «اتاوا»، پایتخت کانادا در مواجهه با کارزار اعتراضی که از روز جمعه در این شهر آغاز شده و تا یکشنبه ادامه دارد، اقدام به بازداشت چندین نفر کرد. این کارزار که با حضور صد‌ها دوچرخه سوار، عابر پیاده و خودرو برگزار می‌شود، ادامه اعتراض‌های گسترده ضد دولتی کامیون‎داران در کاناداست. «گلوبال نیوز»، می‎گوید بر اثر تیراندازی در«تورنتو» نیز یک نفر کشته شده است.

درخواست صدر درباره بقیع

«مقتدی صدر» از عربستان سعودی خواسته مقبره اهل بیت در مدینه را بازسازی کند. او در توئیترش گفته است:‌ «ما امیدواریم که برادران در پادشاهی عربستان سعودی مقبره‌های اهل بیت را در قبرستان بقیع بازسازی کنند، مخصوصاً بعد از آنکه برادر، شاهزاده سعودی، یک سیاست متعادل پیش گرفته است.»

دعوای توئیتری   با ترامپ برزیل

درخواست «لئوناردو دی‌کاپریو» بازیگر و فعال محیط‌ زیست امریکایی از جوانان برزیل، برای شرکت در انتخابات سال جاری با واکنش و حمله «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور این کشور مواجه شده است.  دی کاپریو روز پنجشنبه در حساب توییتر خودش نوشت: «برزیل خانه آمازون و سایر اکوسیستم‌های حیاتی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است؛ آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد برای همه ما اهمیت دارد و رأی دادن جوانان کلید تغییر برای یک سیاره سالم است.» بولسونارو که سیاست‌های خاص‌اش در دوران ریاست جمهوری‌اش از جمله کاهش حفاظت از محیط زیست بسیار معروف است با کنایه پاسخ دی‌کاپریو را داد و در توییتی در پاسخ نوشت: «لئو از حمایت شما متشکرم! این واقعاً مهم است که همه برزیلی‌ها در انتخابات آینده رأی دهند. مردم ما تصمیم خواهند گرفت که آیا می‌خواهند حاکمیت ما در آمازون را حفظ کنند یا این منطقه توسط کلاهبردارانی که در خدمت منافع خاص خارجی‌ها هستند، اداره شود».



نظر شما