شناسهٔ خبر: 53846148 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تلفات سنگین روسیه در جنگ اوکراین/ کشته شدن 219 کودک اوکراینی/تحریم گسترده نیوزیلند علیه مسکو

برخی از زبده‌ترین یگان‌های روسیه، از جمله نیروهای هوابرد وی‌دی‌وی، دچار بالاترین سطوح فرسایش شده‌اند. احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید تا روسیه دوباره این نیروها را تشکیل دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، واحد اطلاعات وزارت دفاع انگلیس امروز دوشنبه اعلام کرد که نیروی زمینی روسیه از زمان حمله به اوکراین متحمل تلفات سنگینی شده است و احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید تا مسکو دوباره این نیروها را تشکیل دهد.

واحد اطلاعات ارتش انگلیس امروز (دوشنبه) تأکید کرد که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین مسکو بیش از ۱۲۰ گردان تاکتیکی خود یعنی تقریباً ۶۵ درصد از کل نیروی رزمی زمینی خود را به این جنگ اختصاص داد.

این واحد اطلاعاتی انگلیس در جدیدترین ارزیابی خود از جنگ اوکراین در توئیتر نوشت:این احتمال وجود دارد که بیش از یک چهارم این واحدها (۱۶ درصد نیروی زمینی روسیه) در حال حاضر در نبرد اوکراین ناکارآمد شده‌ و از بین رفتند».

وزارت دفاع انگلیس در گزارش خود تصریح کرد:برخی از زبده‌ترین یگان‌های روسیه، از جمله نیروهای هوابرد وی‌دی‌وی، دچار بالاترین سطوح فرسایش شده‌اند. احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید تا روسیه دوباره این نیروها را تشکیل دهد.

از هفته ها پیش تا کنون دولت انگلیس ارزیابی های اطلاعاتی درباره جنگ منتشر می کند و در مقابل مسکو لندن را به تبلیغات گمراه کننده عمدی متهم می کند.

 

تحولات جدید

 

نخست وزیر هند در برلین: گفتگو تنها راه حل مناقشه اوکراین است

نارندرا مودی، نخست وزیر هند بدون محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین خواستار «گفتگو» برای پایان یافتن جنگ شد.

وی که روز دوشنبه در برلین، نخستین مرحله از سفر اروپایی‌اش و در جریان کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان سخن می‌گفت ضمن اجتناب از محکومیت روسیه به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین گفت: «از آغاز بحران در اوکراین، ما بلافاصله خواستار آتش‌بس شدیم و تأکید کردیم که گفت‌وگو تنها راه حل مناقشه است».

وی افزود: «ما معتقدیم که هیچ طرفی نمی تواند از این جنگ پیروز بیرون بیاید، همه متحمل ضرر خواهند شد و به همین دلیل ما طرفدار صلح هستیم.»

هند به دنبال ایجاد توازنی سخت و دشوار بین روابط خود با غرب و روابط با روسیه است؛ این در حالیست که دهلی‌نو بسیاری از خرید‌های تسلیحاتی و نیازهای خود در زمینه انرژی را از روسیه تامین می کند.

متحد سنتی روسیه همچنین تاکنون از محکومیت آشکار تهاجم نظامی به اوکراین و شرکت در رای گیری‌های مربوط به این موضوع در سازمان ملل خودداری کرده است.

آقای مودی پیش از شروع این سفر اروپایی که جنگ در اوکراین یکی از محورهای مهم آن است اعلام کرده بود که هدفش «تقویت روحیه همکاری» با شرکای اروپایی، به عنوان «همراهان مهم هند در تلاش برای صلح و رفاه» است.

وزیر امور خارجه هند پیش‌تر گفته بود که سفر دوره‌ای آقای مودی به اروپا عمدتاً با هدف تقویت مشارکت دوجانبه به ویژه در زمینه تجارت، انرژی و توسعه پایدار صورت می‌گیرد.

صدراعظم آلمان نیز در جریان این کنفرانس خبری مشترک بار دیگر تکرار کرد که روسیه با آغاز حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه، «اصول اساسی حقوق بین الملل را به چالش کشیده است.»

اولاف شولتس همچنین در گفتگو با روزنامه ایندین اکسپرس که گفته است که در چارچوب اقدامی برای ایجاد یک اتحاد گسترده ترعلیه روسیه از آقای مودی برای شرکت در اجلاس سران گروه هفت در ماه آینده دعوت به عمل آورده است.

نخست وزیر هند قرار است پس از ترک آلمان برای شرکت در نشستی با حضور نخست وزیران دانمارک، ایسلند، فنلاند، سوئد و نروژ به کپنهاگ سفر کند.

 

جنگ اوکراین تاکنون جان بیش از ۳ هزار غیرنظامی را گرفته است

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته تاکنون، بیش از ۳ هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد، سه هزار و ۱۵۳ غیرنظامی از آغاز جنگ در اوکراین تاکنون کشته شده‌اند که این میزان نسبت به روز جمعه گذشته ۲۵۴ نفر افزایش داشته است.

با این حال، به گفته سازمان ملل متحد، به دلیل مشکلات دسترسی به محل و نتایج راستی‌ آزمایی‌هایی که در حال انجام است انتظار می‌رود که تلفات واقعی این جنگ بسیار بیشتر از میزان اعلام شده باشد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد یادآور شده است که اکثر قربانیان بر اثر حملات موشکی و هوایی کشته شده‌اند.

 

آلمان آماده حمایت از «ممنوعیت نفت روسیه» در اتحادیه اروپا است

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه گفت که کشورش آماده حمایت از تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا است. 

وی در عین حال افزود که تحریم‌های جدید باید وابستگی سایر کشورهای اتحادیه اروپا به تامین سوخت خود از طریق روسیه را در نظر بگیرد.

آقای هابک در این خصوص تصریح کرد: «آلمان مخالف ممنوعیت نفت روسیه نیست. البته که این اقدام متضمن تحمل بار سنگینی است، اما ما آماده انجام آن هستیم.»

وزیر اقتصاد آلمان همچنین یادآور شد که بزرگترین اقتصاد اروپا سهم نفت روسیه را از ۳۵ درصد قبل از شروع جنگ در اوکراین به ۱۲ درصد کاهش داده است.

 

اوکراین بنادر تحت تصرف روسیه را می بندد

وزارت کشاورزی اوکراین روز دوشنبه رسما از بسته شدن چهار بندر بزرگ این کشور در دریای سیاه و آزوف که تحت تصرف نیروهای روسیه درآمده است، خبر داد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنادر ماریوپول، بردیانسک و اسکادوسک و بندر خرسون در دریای سیاه «تا بازگشت کامل کنترل» بسته شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «این اقدام به دلیل عدم امکان سرویس دهی به کشتی‌ها و مسافران، جابجایی محموله، حمل و نقل و سایر فعالیت‌های اقتصادی مرتبط که ضامن سطح مناسبی از ایمنی دریانوردی است، اتخاذ شده است.»

همه بنادر اوکراین فعالیت خود را در پی تهاجم روسیه در اواخر فوریه به حالت تعلیق درآوردند. نیروهای روسی برخی از بنادر این کشور را تصرف و برخی دیگر را محاصره کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه گفت که اوکراین ممکن است ده‌ها میلیون تن غلات را به دلیل کنترل روسیه بر کشتی‌رانی دریای سیاه از دست بدهد.

جنگ اوکراین  و تسلط روسیه بر کشتی‌رانی دریای سیاه همچنین خطر ایجاد بحران غذایی در اروپا، آسیا و آفریقا را تشدید کرده است.

 

دیپلمات‌های آمریکایی تا پایان ماه مه به کی‌یف باز می‌گردند

کاردار سفارت آمریکا در اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که دیپلمات‌های خارج شده از این کشور پس از آغاز تهاجم روسیه تا پایان ماه جاری میلادی به کی‌‌یف باز می‌گردند.

کریستینا کوین که در جریان یک کنفرانس خبری در شهر لویو از شهرهای بزرگ غرب اوکراین سخن می‌گفت ابراز امیدواری کرد که شرایط برای بازگشت دیپملات‌های کشورش به کی‌یف تا پایان ماه مه فراهم شود.

وی سپس با تاکید بر این پیام برای روسیه که «شما شکست خورده‌اید» افزود: «آقای پوتین در حمله بی دلیل و غیرموجه خود دچار اشتباه محاسباتی تاریخی شد.»

ایالات متحده روز چهاردهم فوریه، ده روز قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین سفارت خود را از کیف به لویو، در نزدیکی مرز لهستان منتقل و سپس کارکنان و دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج کرده بود.

واشنگتن پس از بازدید روز بیست و چهارم آوریلِ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و لوید آستین، وزیر دفاع این کشور از کی‌یف با توجه به بهبود وضعیت میدانی، به ویژه در پایتخت اوکراین و مناطق اطراف آن از بازگشت تدریجی دیپلمات‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود.

 

 

حمله موشکی روسیه به یک پل استراتژیک در اودسا

مقام‌های محلی اوکراین می‌گویند حملات موشکی روسیه به یک پل مهم و راهبردی در اودسا در جنوب غربی اوکراین اصابت کرده است. 

سرگی براتچوک، سخنگوی اداره منطقه‌ای اودسا این خبر را در تلگرام تایید کرده است. این پل تنها راه ارتباطی جاده‌ای و ریلی در خاک اوکراین است که ارتباط به بخش‌های بزرگی از جنوب منطقه اودسا را فراهم می‌کند.  پیشتر هم ۲ بار این پل هدف حملات موشکی نیروهای روسی قرار گرفته است. 

هنوز جزئیاتی در خصوص خسارات و تلفات احتمالی این حمله موشکی منتشر نشده است. 

 

 

لهستان: اتحادیه اروپا باید تاریخی مشخص و دقیق برای تحریم کامل نفت روسیه تعیین کند

آنا مسکوا، وزیر آب و هوای لهستان از کشورهای اتحادیه اروپا خواست که تاریخ مشخصی را تعیین کند که در آن زمان تمام کشورهای عضو واردات نفت روسیه را متوقف نمایند. 

مسکوا همچنین در ادامه گفت: «ما می‌خواهیم این تحریم‌ها شامل یک تاریخ و الزام قطعی و مشخص باشد و همه کشورها را برای رغایت آن ملزم نماید.»

ورشو مکررا از اقدامات سخت‌گیرانه علیه روسیه حمایت کرده اما با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای اتحادیه به شدت به مسکو برای تامین نیازهای انرژی خود متکی هستند، این بلوک برای نحوه اجرای این مسئله با یکدیگر اختلاف نظر دارند. 

روسیه هفته گذشته عرصه گاز به بلغارستان و لهستان را متوقف کرده است. 

 

انتقاد زلنسکی از رویکرد «دوگانه» ترکیه در جنگ اوکراین 

ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید ترکیه با استقبال از گردشگران روسی رویکردی دوگانه در قبال جنگ اوکراین دارد. 

آقای زلنسکی در انتقاد از رجب طیب اردوغان گفت: «ترکیه از یک سو تلاش می‌کند به عنوان واسطه بین مسکو و کی‌یف به پایان جنگ کمک کند اما از سوی دیگر از توریست‌های روس استقبال می‌کند. این یک رویکرد دوگانه است.» 

رئیس جمهوری اوکراین همچنین با ناعادلانه خواندن اقدامات آنکارا، از ترکیه انتقاد کرد که مسیرهای کردشگری به ویژه برای گردشگران روس را توسعه داده است. 

 

اوکراین می گوید دو قایق گشتی روسیه را منهدم کرده است

والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور توانسته‌اند دو کشتی گشتی کلاس رپتور روسیه را در دریای سیاه منهدم کنند. 

زالوژنی با بیان این مطلب در کانال تلگرامی اضافه کرد: «سپیده‌دم امروز، دو قایق روسی در نزدیکی جزیره Snake از سوی نیروهای ما منهدم شدند. 

روسیه هنوز واکنشی به این ادعا نشان نداده است. 

 

سازمان ملل: بیش از ۵.۵ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه، بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار اوکراینی از این کشور گریخته‌اند. 

بر اساس این گزارش اکثر این افراد به کشور همسایه یعنی لهستان رفته‌اند. بر اساس این آمار بیش از ۳ میلیون اوکراینی در حال حاضر در لهستان به سر می‌برند و امیدوارند با اتمام جنگ بتوانند بار دیگر به کشور خود بازگردند. 

 

نیوزیلند ۱۷۰ سیاستمدار روس و ۶ شرکت دفاعی این کشور را به فهرست تحریم‌ها افزود

ناتایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزیلند اعلام کرد که یک مجموعه کامل تحریم‌ها علیه روسیه اعمال شده و کل کسانی را که از سوی نیوزیلند تحریم شده‌اند به بیش از ۴۰۰ نفر از رهبران، الیگارش‌های روس و اعضای خانواده‌های آنها افزایش داده است. 

ماهوتا با اشاره به اینکه در فهرست جدید نام ۱۷۰ سیاستمدار روس و همچنین ۶ شرکت دفاعی این کشور قرار داده شده تاکید کرد این اقدامات مانع از این خواهد شد که نیوزیلند تبدیل به پناهگاه مالی امنی برای کسانی شوند که در تجاوز نظامی روسیه به اوکراین نقش داشته‌اند. 

 

دو انفجار در شهر بلگورود روسیه 

فرماندار شهر بلگورود روسیه در نزدیکی اوکراین ضمن تایید این انفجارها گفته که هیچ تلفاتی گزارش نشده است. 

ویاچسلاو گلادکوف فرماندار این شهر در پستی در تلگرام اعلام کرد که منطقه بلگورود روسیه که هم مرز با اوکراین است، در ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه شاهد دو انفجار بوده است.

او با اشاره به اینکه هنوز علت این انفجارها نامشخص است تاکید کرده که این اتفاق پس از وقوع یک آتش‌سوزی بزرگ در یک تاسیسات نظامی وزارت دفاع روسیه صورت گرفته است. 

 

لاوروف: به دنبال تغییر نظام در اوکراین نیستیم

وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «مدیاست» ایتالیا تصریح کرد که مسکو قصد ندارد چارچوب زمانی برای پیشبرد عملیات نظامی خود در اوکراین تعیین کند تا این عملیات را در سالروز «روز پیروزی» در تاریخ ۹ می (۱۹ اردیبهشت ماه) به پایان برساند.

سرگئی لاوروف در ادامه به تلاش‌های غرب برای آموزش نظامیان اوکراینی برای نبرد با روسیه اشاره کرد و گفت که ایالات متحده و کانادا، یگان‌های نئونازی را آموزش دادند که به ارتش اوکراین پیوستند.

او همچنین آمریکا و کانادا را متهم کرد که در آموزش یگان‌های رادیکال و نئونازی در اوکراین نقش داشته‌اند. لارووف در این خصوص گفت: «هدف آنها در تمامی این سال‌ها این بوده که اطمینان حاصل کنند که نئونازی‌ها به ارتش اوکراین می‌پیوندند و همچنین زلنسکی به استفاده از نئونازی‌ها برای نبرد علیه روسیه فکر می‌کند»

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه از زلنسکی درخواست کرد که به نئونازی‌ها دستور دهد که غیرنظامیانی را که گروگان گرفته‌اند، آزاد کند. لاوروف در ادامه گفت: «ما خواستار تسلیم شدن وی نیستیم. ما خواهان دستور برای آزادی همه غیرنظامیان و توقف عقب نشینی هستیم. هدف ما تغییر نظام در اوکراین نبوده است. ما می‌خواهیم امنیت مردم شرق اوکراین را تضمین کنیم تا با نظامی‌سازی و نازی‌سازی این کشور مواجه نشوند و در عین حال، هیچ تهدیدی برای امنیت روسیه از خاک اوکراین وجود نداشته باشد».

 

انتقاد نادال و جوکوویچ از محرومیت بازیکنان روسی در تنیس ویمبلدون

رافائل نادال و نواک جوکوویچ دو تنیسور برتر جهان از تصمیم مسابقات ویمبلدون برای حذف بازیکنان روس و بلاروس در این رقابت‌ها انتقاد کردند. نادال در اسپانیا، جایی که او و جوکوویچ برای بازی در مسابقات اوپن مادرید آماده می‌شوند در این رابطه گفت: «فکر می‌کنم نسبت به تنیس‌بازهای روسی، تصمیمی بسیار ناعادلانه گرفته شده است. اینکه ما شاهد جنگ هستیم تقصیر آنها نیست.» 

نواک جوکوویچ هم در واکنش به این تصمیم گفت: «من همچنان بر موضع خود مبنی بر عدم از حمایت از تصمیم ویمبلدون ایستاده‌ام. چنین تصمیمی به نظر من عادلانه نیست.» 

 

یوفا باشگاه‌های روسیه را از شرکت در لیگ قهرمانان فصل آینده محروم کرد

اتحادیه فوتبال اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که تیم‌های باشگاهی روسیه در فصل ۲۰۲۲/۲۰۲۳ نیز حق شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان را نخواهند داشت.

در بیانیه یوفا آمده است: «هیچ باشگاه روسی در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ رقابت‌های باشگاهی اتحادیه فوتبال اروپا» که از ماه ژوئیه شروع می‌شود، از جمله مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا یا کنفرانس لیگ اروپا شرکت نخواهد کرد.

تهاجم نظامی به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته سبب شد که روسیه در زمینه ورزشی نیز همانند دیگر بخش‌ها تحت تحریم غرب و کشورهای اروپایی قرار گیرد.

روسیه در همین راستا از میزبانی فینال مسابقات چمپیونز لیگ در فصل جاری منع شد و تیم ملی این کشور نیز از رقابت‌های جام جهانی قطر کنار گذاشته شد.

یوفا همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که تیم پرتغال در مسابقات یورو ۲۰۲۲ زنان که از ششم تا ۳۱ ژوئیه در انگلستان برگزار خواهد شد جایگزین روسیه خواهد شد.

 

دادستانی اوکراین: ۲۱۹ کودک در جنگ کشته شده‌اند 

دفتر دادستانی اوکراین گزارش داده که از زمان آغاز حملات گسترده روسیه در ۲۴ فوریه، حدود ۲۱۹ کودک در اوکراین کشته و ۴۰۵ نفر نیز زخمی شده‌اند. 

بیشترین تعداد کودکان متاثر از جنگ از منطقه دونتسک با ۱۳۹ و پس از آن کی‌یف با ۱۱۵ و همچنین خارکیف با ۹۵ کودک بوده‌اند. 

 

 

روسیه تهدید خود مبنی بر خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی را عملی می‌کند

رئیس آژانس فضایی روسیه می‌گوید این کشور از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج خواهد شد. این تصمیم مسکو در نتیجه تحریم‌های اقتصادی اعمال شده به‌دلیل درگیری این کشور درجنگ اوکراین است.

بر اساس گزارش دو خبرگزاری روسی ریانووستی و تاس،  دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه یا همان «روس‌کوسموس» در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت:«این تصمیم قبلا گرفته شده و ما موظف نیستیم تا در مورد آن بصورت علنی صحبت کنیم. فقط می‌توانم بگویم که یکسال مانده به موعد مقرر، طبق تعهدات‌مان شرکای خود را در مورد پایان کار در ایستگاه فضایی بین المللی مطلع خواهیم کرد.»

آقای روگوزین اوایل ماه آوریل با انتقاد از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه تهدید کرده بود که «روس‌کوسموس» همکاری خود در ایستگاه فضایی بین المللی با ناسا و آژانس فضایی اروپا را متوقف خواهد کرد. 

اوایل ماه گذشته او در توییتی نوشت: «من معتقدم که بازگرداندن روابط عادی بین شرکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر پروژه‌های مشترک تنها با لغو کامل و بدون قید و شرط تحریم‌های غیرقانونی امکان‌پذیر است.»

تا پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین برای سال‌ها، این کشور در ایستگاه فضایی تحقیقاتی با ایالات متحده و دیگر متحدانش همکاری مداومی داشت. این پروژه مشترک، یکی از محدود زمینه‌های همکاری روسیه با بلوک غرب به شمار می‌رفت. با این حال، پس از آغاز جنگ در فوریه سال جاری و تاثیر آن بر روابط کشورها با یکدیگر، صنعت فضانوردی روسیه با وجود تحریم‌ها هم اکنون با محدودیت‌هایی مواجه شده است. 

سه فضانورد آمریکایی و یک ایتالیایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته‌اند تا به همراه سه آمریکایی، سه روسی و یک فضانورد آلمانی، خدمه فعلی آن را تشکیل دهند. آژانس فضایی ایالات متحده اکنون بیشتر به شرکت‌های خصوصی متکی شده و در همین راستا موشک‌های شرکت فضایی اسپیس ایکس ایلان ماسک این چهار فضانورد را روز چهارشنبه به فضا پرتاب کرد.

بر اساس گزارش‌ها ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به ماموریت خود در ایستگاه فضایی ادامه دهد. 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما