شناسهٔ خبر: 53840316 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

شصت و هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

اوکراین: در حمله به پایگاه مهم ارتش روسیه ۲۰۰ نظامی کشته شدند / روسیه تهدید خود مبنی بر خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی را عملی می‌کند / احتمال بروز بحران غذایی در اروپا، آسیا و آفریقا به خاطر محاصره بنادر اوکراین و از دست رفتن میلیون‌ها تن غلات / اخباری درباره زخمی شدن رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه / لاوروف: قصد تغیر نظام اوکراین را نداریم

روز گذشته وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که محموله تسلیحات ارسال شده به اوکراین توسط ایالات متحده و کشورهای اروپایی را در باند فرودگاهی نظامی نزدیک شهر اودسای اوکراین منهدم کرده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اخباری درباره زخمی شدن رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه / لاوروف: قصد تغیر نظام اوکراین را نداریم

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، روز گذشته وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که محموله تسلیحات ارسال شده به اوکراین توسط ایالات متحده و کشورهای اروپایی را در باند فرودگاهی نظامی نزدیک شهر اودسای اوکراین منهدم کرده است.

همچنین به گزارش دیلی میل، منبعی آگاه در داخل کرملین مدعی شد که رئیس‌جمهوری روسیه تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. این منبع گفت که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه برای چند روز کنترل جنگ در اوکراین را در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهد چون قرار است بابت درمان بیماری سرطان تحت عمل جراحی قرار گیرد.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

دیپلمات‌های آمریکایی تا پایان ماه مه به کی‌یف باز می‌گردند
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۲۱:۵۶

کاردار سفارت آمریکا در اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که دیپلمات‌های خارج شده از این کشور پس از آغاز تهاجم روسیه تا پایان ماه جاری میلادی به کی‌‌یف باز می‌گردند.

کریستینا کوین که در جریان یک کنفرانس خبری در شهر لویو از شهرهای بزرگ غرب اوکراین سخن می‌گفت ابراز امیدواری کرد که شرایط برای بازگشت دیپملات‌های کشورش به کی‌یف تا پایان ماه مه فراهم شود.

وی سپس با تاکید بر این پیام برای روسیه که «شما شکست خورده‌اید» افزود: «آقای پوتین در حمله بی دلیل و غیرموجه خود دچار اشتباه محاسباتی تاریخی شد.»

ایالات متحده روز چهاردهم فوریه، ده روز قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین سفارت خود را از کیف به لویو، در نزدیکی مرز لهستان منتقل و سپس کارکنان و دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج کرده بود.

واشنگتن پس از بازدید روز بیست و چهارم آوریلِ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و لوید آستین، وزیر دفاع این کشور از کی‌یف با توجه به بهبود وضعیت میدانی، به ویژه در پایتخت اوکراین و مناطق اطراف آن از بازگشت تدریجی دیپلمات‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود.

حمله اوکراین به پایگاه مهم ارتش روسیه / کی‌یف: ۲۰۰ تن کشته شدند
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۲۱:۵۴

کی یف ادعا کرده که در حمله موشکی به ستاد فرماندهی مهم ارتش روسیه در شرق این کشور، نزدیک به ۲۰۰ نظامی این کشور شامل شماری افسر ارشد را کشته است.

به گزارش تارنمای ویک؛ مقام های اوکراین ادعا کرده اند که در این حمله با چند فروند موشک به مرکز فرماندهی ارتش روسیه شامل ستادهای فرماندهی نیروی زمینی و نیروهای هوابرد در شهر ایزیوم، افزون بر نزدیک به ۲۰۰ نظامی، ژنرال اندری سیمونوف نیز جان خود را از دست داده است.

در صورت درستی هدف قرار گرفته شدن ژنرال سیمونوف، او دستکم دهمین ژنرال ارتش روسیه می باشد که از هنگام شروع این جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، در پی بی توجهی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو، جان خود را ازدست داده است.

در حالی که گزارش های تائید نشده پیشین، حاکی از زخمی یا کشته شدن ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه بود، اما کی یف اعلام کرده که گراسیموف اندکی پیش از این حمله، به دیدار از این پایگاه پایان داده و از حمله جان به در برده است.

مقام های ایالات متحده به نیویورک تایمز گرفته بودند که گراسیموف در چند روز گذشته از شرق اوکراین دیدار کرده که کمتر برای فرمانده کل ارتش روسیه، رخ می داده است، اما نتوانسته اند اطلاعاتی در باره حمله به ستاد فرماندهی ارتش در ایزیوم ارایه دهند.

یک مقام بلندپایه اوکراین به این روزنامه گفته که کشورش از دیدار گراسیموف از خطوط درگیری آگاهی یافته بوده، اما او پیش از این حمله راکتی، به روسیه بازگشته بوده است.

این مقام کی یف افزود: تصمیم اوکراین برای نابود کردن این هدف، به علت حضور گراسیموف نبوده، بلکه به دلیل اهمیت عملیاتی این پایگاه بوده است.

گراسیموف به همراه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی شویکو وزیر دفاع، طراحان اصلی عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین به شمار می روند.

اولکسی ارستوویچ مشاور نظامی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به واشنگتن پست گفته که اطلاعات نخست در باره حمله به ایزیوم، نشانی می دهد که شماری افسر ارشد ارتش روسیه در میان قربانیان قرار دارند و آمادگی رزمی این پایگاه به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته و آسیب دیده است.

روسیه تهدید خود مبنی بر خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی را عملی می‌کند
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۲۱:۵۲

رئیس آژانس فضایی روسیه می‌گوید این کشور از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج خواهد شد. این تصمیم مسکو در نتیجه تحریم‌های اقتصادی اعمال شده به‌دلیل درگیری این کشور درجنگ اوکراین است.

بر اساس گزارش دو خبرگزاری روسی ریانووستی و تاس، دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه یا همان «روس‌کوسموس» در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت:«این تصمیم قبلا گرفته شده و ما موظف نیستیم تا در مورد آن بصورت علنی صحبت کنیم. فقط می‌توانم بگویم که یکسال مانده به موعد مقرر، طبق تعهدات‌مان شرکای خود را در مورد پایان کار در ایستگاه فضایی بین المللی مطلع خواهیم کرد.»

آقای روگوزین اوایل ماه آوریل با انتقاد از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه تهدید کرده بود که «روس‌کوسموس» همکاری خود در ایستگاه فضایی بین المللی با ناسا و آژانس فضایی اروپا را متوقف خواهد کرد.


اوایل ماه گذشته او در توییتی نوشت: «من معتقدم که بازگرداندن روابط عادی بین شرکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر پروژه‌های مشترک تنها با لغو کامل و بدون قید و شرط تحریم‌های غیرقانونی امکان‌پذیر است.»

تا پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین برای سال‌ها، این کشور در ایستگاه فضایی تحقیقاتی با ایالات متحده و دیگر متحدانش همکاری مداومی داشت. این پروژه مشترک، یکی از محدود زمینه‌های همکاری روسیه با بلوک غرب به شمار می‌رفت. با این حال، پس از آغاز جنگ در فوریه سال جاری و تاثیر آن بر روابط کشورها با یکدیگر، صنعت فضانوردی روسیه با وجود تحریم‌ها هم اکنون با محدودیت‌هایی مواجه شده است.

سه فضانورد آمریکایی و یک ایتالیایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته‌اند تا به همراه سه آمریکایی، سه روسی و یک فضانورد آلمانی، خدمه فعلی آن را تشکیل دهند. آژانس فضایی ایالات متحده اکنون بیشتر به شرکت‌های خصوصی متکی شده و در همین راستا موشک‌های شرکت فضایی اسپیس ایکس ایلان ماسک این چهار فضانورد را روز چهارشنبه به فضا پرتاب کرد.

بر اساس گزارش‌ها ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به ماموریت خود در ایستگاه فضایی ادامه دهد.

احتمال بروز بحران غذایی در اروپا، آسیا و آفریقا به خاطر محاصره بنادر اوکراین و از دست رفتن میلیون‌ها تن غلات
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۱۳:۲۸

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین اعلام کرد که کی‌یف احتمالا به علت محاصره بنادر خود در دریای سیاه دهها میلیون تن غلات را از دست می‌دهد.

زلنسکی امروز دوشنبه بیان کرد که از دست رفتن غلات اوکراین باعث یک بحران غذایی می شود که بر اروپا، آسیا و آفریقا تاثیر خواهد گذاشت.

زلنسکی به برنامه استرالیایی ۶۰ دقیقه گفت که روسیه با کنترل دریای سیاه اجازه ورود و خروج کشتی ها را نمی دهد. وی افزود: روسیه می خواهد به صورت کامل اقتصاد کشور ما را متوقف کند.

اوکراین صادرکننده بزرگ غلات و دیگر مواد غذایی و همچنین فلزات در جهان است.

اوکراین پیش از تهاجم روسیه از مهم‌ترین تولید کنندگان و صادرکنندگان گندم، ذرت و دانه‌های روغنی در جهان محسوب می‌شد به طوریکه برخی این کشور را انبار غله جهان می‌خوانند.

مطابق برآوردهای سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۰ میلیون تن ذرت و حدود ۲۵ میلیون تن گندم در اوکراین برداشت شده و بسیاری از کشورها، از جمله در شمال آفریقا وابسته به واردات مواد غذایی نسبتا ارزان از اوکراین هستند.

لاوروف: قصد تغیر نظام اوکراین را نداریم
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۱۱:۳۳

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: هدف ما تغییر رژیم اوکراین نیست و این کار، تخصص آمریکایی‌هاست و این کار را در کشورهای مختلف دنیا انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در گفت و گو با شبکه ایتالیایی "مدیا ست" افزود: ما از رئیس جمهوری اوکراین نمی خواهیم تسلیم شود و فقط می خواهیم دستور ازادی همه غیرنظامیان و پایان جنگ را صادر کند.

وی بیان کرد: ولودیمیر زلنسکی اگر بخواهد می تواند با این فرمان صلح را برقرار کند.

لاوروف گفت: آمریکایی‌ها و همواره به دنبال تغییر رژیم ها است و در سراسر جهان این کار را کرده است.

وی افزود: ما خواستار امنیت مردم در شرق اوکراین هستیم و اینکه مورد تهدید قرار نگیرند و امنیت روسیه نیز از داخل خاک اوکراین تهدید نشود.

وی درباره نگرانی ایتالیا از قطع گاز روسیه گفت: این اتفاق ساده ای است که درباره کسانی می افتد که از اقدامات ما انتقاد می کنند و ما را محکوم می کنند.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: آن ها اموال ما را دزدیده اند و برده اند و بخش زیادی از این اموال مربوط به بهای نفط و گاز ما بوده است.

لاوروف گفت: به دلیل اینکه شرکت گازپروم مجبور بوده است اموال خود را در حساب هایی در بانک های شما ذخیره کند، این دزدی آسان شده است.

وی افزود: آنها خواستند روسیه را مجازات کنند به همین خاطر اموال روسیه را غارت کرده اند.

لاوروف اظهار کرد: اکنون آن ها پیشنهاد می کنند که تجارت با روسیه را به شیوه گذشته ادامه دهند و اینگونه اموال روسیه نزد آن ها باقی می ماند و هر وقت بخواهند دوباره اموال ما را در جیبشان می گذارند.

وی اضافه کرد: ما در برابر ملت خود مئولیم و حق نداریم به غرب اجازه دهیم به سرقت ادامه دهد.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره امکان پایان یافتن جنگ در ۹ ماه می(۱۹ اردیبهشت روز پیروزی روسیه برنازی ها) گفت: ارتش ما به صورت مصنوعی کار نمی کند و تاریخ تعیین نمی کند.

لاوروف افزود: ما روز ۹ می را مانند همیشه جشن می گیریم و از کانی که به خاطر آزادسازی روسیه و جمهوری های شوروی سابق و آزادی اروپا از طاعون نازی جان خود را از دست دادند یاد می کنیم.

وی بیان کرد: روند عملیات در اوکراین به میزان کاهش خطر نسبت به غیرنظامیان و ناظمیان روس بستگی دارند.

خروج ۱۰۰ غیرنظامی از ماریوپل
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۱۱:۳۳

رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد، حدود ۱۰۰ غیرنظامی از مجتمع متالورژی آزوف‌استال در ماریوپل تخلیه شده و قرار است امروز (دوشنبه) وارد شهر "زاپوریژیا" که تحت کنترل کی‌یف است، شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پس از دیدار با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کی‌یف در ویدئویی گفت: برای نخستین بار ما دو روز آتش‌بس در این منطقه داشتیم و توانستیم بیش از ۱۰۰ غیرنظامی، زن و کودک را از آنجا تخلیه کنیم.

پس از آنکه سازمان ملل تایید کرد که یک "عملیات عبور امن" در جریان است، زلنسکی گفت: نخستین گروه از غیرنظامیان تخلیه شده امروز وارد شهر زاپوریژیا می‌شود.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین اواخر روز یکشنبه در پستی در تلگرام گفت: صد‌ها غیرنظامی همچنان در مجتمع متالورژی آزوف‌استال گرفتار هستند.

وی افزود: این اوضاع به نشانه‌ای از یک فاجعه انسانی واقعی تبدیل شده چرا که مردم دیگر آب، مواد غذایی و دارو ندارند.

تصاویر منتشر شده از داخل این مجتمع نشان می‌دهند که تعدادی از نیرو‌های آزوف در حال کمک به تخلیه غیرنظامیان و سوار شدن آن‌ها به یک اتوبوس هستند.

این در حالی است که به گزارش عکاس رویترز، بیش از ۵۰ غیرنظامی روز یکشنبه پس از فرار از ماریوپل وارد یک مرکز اسکان موقت در منطقه تحت کنترل کی‌یف شدند.

اوکراین: رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه به دلیل اصابت ترکش در خارکیف، زخمی شد
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ - ۱۱:۲۸

مقامات اوکراینی از زخمی شدن رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه خبر دادند.

ولادیمیر پوتین اخیرا والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح را برای نظارت و فرماندهی عملیات کنترل منطقه دونباس و دونتسک در شرق اوکراین، راهی مناطق جنگی کرده بود.

منابع رسمی اوکراین روز یکشنبه این موضوع را تایید کرده و منابع غیررسمی روسی گزارش داده‌اند که او در منطقه ایزیوم خارکیف به‌دلیل اصابت ترکش زخمی شده است.

وزارت دفاع روسیه هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

همزمان، مشاور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که در این حادثه آلکسی آرستوویچ، ژنرال روس، نیز که همراه آقای گراسیموف بوده، کشته شده است.

آنتون گراشچنکو در ادامه گفت از زمان تهاجم نظامی روسیه، این نهمین ژنرال ارتش روسیه است که در جنگ کشته می‌شود.

به‌گفته این مقام اوکراینی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه شخصا برای رهبری عملیات حمله ارتش روسیه به شهر اسلوفیانسک استان دونتسک آمده بود.

گزارش‌ها حاکی است که آقای گراسیموف را با هلی‌کوپتر از منطقه جنگی خارج و به خاک روسیه منتقل کرده‌اند.

لینک کوتاه کپی لینک

کاردار سفارت آمریکا در اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که دیپلمات‌های خارج شده از این کشور پس از آغاز تهاجم روسیه تا پایان ماه جاری میلادی به کی‌‌یف باز می‌گردند.

کریستینا کوین که در جریان یک کنفرانس خبری در شهر لویو از شهرهای بزرگ غرب اوکراین سخن می‌گفت ابراز امیدواری کرد که شرایط برای بازگشت دیپملات‌های کشورش به کی‌یف تا پایان ماه مه فراهم شود.

وی سپس با تاکید بر این پیام برای روسیه که «شما شکست خورده‌اید» افزود: «آقای پوتین در حمله بی دلیل و غیرموجه خود دچار اشتباه محاسباتی تاریخی شد.»

ایالات متحده روز چهاردهم فوریه، ده روز قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین سفارت خود را از کیف به لویو، در نزدیکی مرز لهستان منتقل و سپس کارکنان و دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج کرده بود.

واشنگتن پس از بازدید روز بیست و چهارم آوریلِ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و لوید آستین، وزیر دفاع این کشور از کی‌یف با توجه به بهبود وضعیت میدانی، به ویژه در پایتخت اوکراین و مناطق اطراف آن از بازگشت تدریجی دیپلمات‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود.

کی یف ادعا کرده که در حمله موشکی به ستاد فرماندهی مهم ارتش روسیه در شرق این کشور، نزدیک به ۲۰۰ نظامی این کشور شامل شماری افسر ارشد را کشته است.

به گزارش تارنمای ویک؛ مقام های اوکراین ادعا کرده اند که در این حمله با چند فروند موشک به مرکز فرماندهی ارتش روسیه شامل ستادهای فرماندهی نیروی زمینی و نیروهای هوابرد در شهر ایزیوم، افزون بر نزدیک به ۲۰۰ نظامی، ژنرال اندری سیمونوف نیز جان خود را از دست داده است.

در صورت درستی هدف قرار گرفته شدن ژنرال سیمونوف، او دستکم دهمین ژنرال ارتش روسیه می باشد که از هنگام شروع این جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، در پی بی توجهی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو، جان خود را ازدست داده است.

در حالی که گزارش های تائید نشده پیشین، حاکی از زخمی یا کشته شدن ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه بود، اما کی یف اعلام کرده که گراسیموف اندکی پیش از این حمله، به دیدار از این پایگاه پایان داده و از حمله جان به در برده است.

مقام های ایالات متحده به نیویورک تایمز گرفته بودند که گراسیموف در چند روز گذشته از شرق اوکراین دیدار کرده که کمتر برای فرمانده کل ارتش روسیه، رخ می داده است، اما نتوانسته اند اطلاعاتی در باره حمله به ستاد فرماندهی ارتش در ایزیوم ارایه دهند.

یک مقام بلندپایه اوکراین به این روزنامه گفته که کشورش از دیدار گراسیموف از خطوط درگیری آگاهی یافته بوده، اما او پیش از این حمله راکتی، به روسیه بازگشته بوده است.

این مقام کی یف افزود: تصمیم اوکراین برای نابود کردن این هدف، به علت حضور گراسیموف نبوده، بلکه به دلیل اهمیت عملیاتی این پایگاه بوده است.

گراسیموف به همراه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی شویکو وزیر دفاع، طراحان اصلی عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین به شمار می روند.

اولکسی ارستوویچ مشاور نظامی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به واشنگتن پست گفته که اطلاعات نخست در باره حمله به ایزیوم، نشانی می دهد که شماری افسر ارشد ارتش روسیه در میان قربانیان قرار دارند و آمادگی رزمی این پایگاه به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته و آسیب دیده است.

رئیس آژانس فضایی روسیه می‌گوید این کشور از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج خواهد شد. این تصمیم مسکو در نتیجه تحریم‌های اقتصادی اعمال شده به‌دلیل درگیری این کشور درجنگ اوکراین است.

بر اساس گزارش دو خبرگزاری روسی ریانووستی و تاس، دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه یا همان «روس‌کوسموس» در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت:«این تصمیم قبلا گرفته شده و ما موظف نیستیم تا در مورد آن بصورت علنی صحبت کنیم. فقط می‌توانم بگویم که یکسال مانده به موعد مقرر، طبق تعهدات‌مان شرکای خود را در مورد پایان کار در ایستگاه فضایی بین المللی مطلع خواهیم کرد.»

آقای روگوزین اوایل ماه آوریل با انتقاد از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه تهدید کرده بود که «روس‌کوسموس» همکاری خود در ایستگاه فضایی بین المللی با ناسا و آژانس فضایی اروپا را متوقف خواهد کرد.


اوایل ماه گذشته او در توییتی نوشت: «من معتقدم که بازگرداندن روابط عادی بین شرکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر پروژه‌های مشترک تنها با لغو کامل و بدون قید و شرط تحریم‌های غیرقانونی امکان‌پذیر است.»

تا پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین برای سال‌ها، این کشور در ایستگاه فضایی تحقیقاتی با ایالات متحده و دیگر متحدانش همکاری مداومی داشت. این پروژه مشترک، یکی از محدود زمینه‌های همکاری روسیه با بلوک غرب به شمار می‌رفت. با این حال، پس از آغاز جنگ در فوریه سال جاری و تاثیر آن بر روابط کشورها با یکدیگر، صنعت فضانوردی روسیه با وجود تحریم‌ها هم اکنون با محدودیت‌هایی مواجه شده است.

سه فضانورد آمریکایی و یک ایتالیایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته‌اند تا به همراه سه آمریکایی، سه روسی و یک فضانورد آلمانی، خدمه فعلی آن را تشکیل دهند. آژانس فضایی ایالات متحده اکنون بیشتر به شرکت‌های خصوصی متکی شده و در همین راستا موشک‌های شرکت فضایی اسپیس ایکس ایلان ماسک این چهار فضانورد را روز چهارشنبه به فضا پرتاب کرد.

بر اساس گزارش‌ها ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به ماموریت خود در ایستگاه فضایی ادامه دهد.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین اعلام کرد که کی‌یف احتمالا به علت محاصره بنادر خود در دریای سیاه دهها میلیون تن غلات را از دست می‌دهد.

زلنسکی امروز دوشنبه بیان کرد که از دست رفتن غلات اوکراین باعث یک بحران غذایی می شود که بر اروپا، آسیا و آفریقا تاثیر خواهد گذاشت.

زلنسکی به برنامه استرالیایی ۶۰ دقیقه گفت که روسیه با کنترل دریای سیاه اجازه ورود و خروج کشتی ها را نمی دهد. وی افزود: روسیه می خواهد به صورت کامل اقتصاد کشور ما را متوقف کند.

اوکراین صادرکننده بزرگ غلات و دیگر مواد غذایی و همچنین فلزات در جهان است.

اوکراین پیش از تهاجم روسیه از مهم‌ترین تولید کنندگان و صادرکنندگان گندم، ذرت و دانه‌های روغنی در جهان محسوب می‌شد به طوریکه برخی این کشور را انبار غله جهان می‌خوانند.

مطابق برآوردهای سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۰ میلیون تن ذرت و حدود ۲۵ میلیون تن گندم در اوکراین برداشت شده و بسیاری از کشورها، از جمله در شمال آفریقا وابسته به واردات مواد غذایی نسبتا ارزان از اوکراین هستند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: هدف ما تغییر رژیم اوکراین نیست و این کار، تخصص آمریکایی‌هاست و این کار را در کشورهای مختلف دنیا انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در گفت و گو با شبکه ایتالیایی "مدیا ست" افزود: ما از رئیس جمهوری اوکراین نمی خواهیم تسلیم شود و فقط می خواهیم دستور ازادی همه غیرنظامیان و پایان جنگ را صادر کند.

وی بیان کرد: ولودیمیر زلنسکی اگر بخواهد می تواند با این فرمان صلح را برقرار کند.

لاوروف گفت: آمریکایی‌ها و همواره به دنبال تغییر رژیم ها است و در سراسر جهان این کار را کرده است.

وی افزود: ما خواستار امنیت مردم در شرق اوکراین هستیم و اینکه مورد تهدید قرار نگیرند و امنیت روسیه نیز از داخل خاک اوکراین تهدید نشود.

وی درباره نگرانی ایتالیا از قطع گاز روسیه گفت: این اتفاق ساده ای است که درباره کسانی می افتد که از اقدامات ما انتقاد می کنند و ما را محکوم می کنند.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: آن ها اموال ما را دزدیده اند و برده اند و بخش زیادی از این اموال مربوط به بهای نفط و گاز ما بوده است.

لاوروف گفت: به دلیل اینکه شرکت گازپروم مجبور بوده است اموال خود را در حساب هایی در بانک های شما ذخیره کند، این دزدی آسان شده است.

وی افزود: آنها خواستند روسیه را مجازات کنند به همین خاطر اموال روسیه را غارت کرده اند.

لاوروف اظهار کرد: اکنون آن ها پیشنهاد می کنند که تجارت با روسیه را به شیوه گذشته ادامه دهند و اینگونه اموال روسیه نزد آن ها باقی می ماند و هر وقت بخواهند دوباره اموال ما را در جیبشان می گذارند.

وی اضافه کرد: ما در برابر ملت خود مئولیم و حق نداریم به غرب اجازه دهیم به سرقت ادامه دهد.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره امکان پایان یافتن جنگ در ۹ ماه می(۱۹ اردیبهشت روز پیروزی روسیه برنازی ها) گفت: ارتش ما به صورت مصنوعی کار نمی کند و تاریخ تعیین نمی کند.

لاوروف افزود: ما روز ۹ می را مانند همیشه جشن می گیریم و از کانی که به خاطر آزادسازی روسیه و جمهوری های شوروی سابق و آزادی اروپا از طاعون نازی جان خود را از دست دادند یاد می کنیم.

وی بیان کرد: روند عملیات در اوکراین به میزان کاهش خطر نسبت به غیرنظامیان و ناظمیان روس بستگی دارند.

رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد، حدود ۱۰۰ غیرنظامی از مجتمع متالورژی آزوف‌استال در ماریوپل تخلیه شده و قرار است امروز (دوشنبه) وارد شهر "زاپوریژیا" که تحت کنترل کی‌یف است، شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پس از دیدار با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کی‌یف در ویدئویی گفت: برای نخستین بار ما دو روز آتش‌بس در این منطقه داشتیم و توانستیم بیش از ۱۰۰ غیرنظامی، زن و کودک را از آنجا تخلیه کنیم.

پس از آنکه سازمان ملل تایید کرد که یک "عملیات عبور امن" در جریان است، زلنسکی گفت: نخستین گروه از غیرنظامیان تخلیه شده امروز وارد شهر زاپوریژیا می‌شود.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین اواخر روز یکشنبه در پستی در تلگرام گفت: صد‌ها غیرنظامی همچنان در مجتمع متالورژی آزوف‌استال گرفتار هستند.

وی افزود: این اوضاع به نشانه‌ای از یک فاجعه انسانی واقعی تبدیل شده چرا که مردم دیگر آب، مواد غذایی و دارو ندارند.

تصاویر منتشر شده از داخل این مجتمع نشان می‌دهند که تعدادی از نیرو‌های آزوف در حال کمک به تخلیه غیرنظامیان و سوار شدن آن‌ها به یک اتوبوس هستند.

این در حالی است که به گزارش عکاس رویترز، بیش از ۵۰ غیرنظامی روز یکشنبه پس از فرار از ماریوپل وارد یک مرکز اسکان موقت در منطقه تحت کنترل کی‌یف شدند.

مقامات اوکراینی از زخمی شدن رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه خبر دادند.

ولادیمیر پوتین اخیرا والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح را برای نظارت و فرماندهی عملیات کنترل منطقه دونباس و دونتسک در شرق اوکراین، راهی مناطق جنگی کرده بود.

منابع رسمی اوکراین روز یکشنبه این موضوع را تایید کرده و منابع غیررسمی روسی گزارش داده‌اند که او در منطقه ایزیوم خارکیف به‌دلیل اصابت ترکش زخمی شده است.

وزارت دفاع روسیه هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

همزمان، مشاور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که در این حادثه آلکسی آرستوویچ، ژنرال روس، نیز که همراه آقای گراسیموف بوده، کشته شده است.

آنتون گراشچنکو در ادامه گفت از زمان تهاجم نظامی روسیه، این نهمین ژنرال ارتش روسیه است که در جنگ کشته می‌شود.

به‌گفته این مقام اوکراینی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه شخصا برای رهبری عملیات حمله ارتش روسیه به شهر اسلوفیانسک استان دونتسک آمده بود.

گزارش‌ها حاکی است که آقای گراسیموف را با هلی‌کوپتر از منطقه جنگی خارج و به خاک روسیه منتقل کرده‌اند.

نظر شما