شناسهٔ خبر: 53832795 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در برنامه ایراپن

خبرگزاری صداوسیما

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: کاهش مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیر واگیر تا سال ۲۰۲۵ در قالب برنامه ایراپن اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، شایسته شمی پور با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر، سالانه سبب تعداد زیادی مرگ در دنیا می‌شوند، گفت: این دسته از بیماری‌های از مهمترین موانع توسعه کشور‌ها هستند و هزینه‌های سرسام آور ناشی از آن‌ها هر نظام بهداشتی و درمانی را با چالش‌های زیادی روبرو می‌کند.

وی افزود: ۴ بیماری دیابت، پرفشاری خون، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه ۴ عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهم‌ترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌روند که احتمال مرگ بر اثر آن‌ها را افزایش می‌دهند، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت مدیریت این بیماری‌ها و عوامل زمینه ساز آن‌ها را به عنوان هدف اصلی با کاهش ۲۵ % مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است.

بیشتر بخوانید: اقدامات پیشگیرانه برای کاهش مرگهای زودرس

شمی پور می‌گوید: به منظور جهت دهی، تقویت و ارتقای پاسخگویی مراقبت‌های بهداشتی و در ادامه برنامه تحول ساختاری در نظام بهداشتی، برنامه ایراپن یا مداخله‌های اساسی بیماری‌های غیر واگیر در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه Package of essential non communicable disease به صورت آزمایشی در مرکز خدمات جامع سلامت شماره ۱۰ مرکز بهداشت غرب اهواز اجرایی شده است.

نظر شما