شناسهٔ خبر: 53830237 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاري راهپیمایی روز قدس در بیش از ۹۰ کشور جهان

خبرگزاری صداوسیما

راهپیمایی روز جهانی قدس در بیش از ۹۰ کشور جهان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، شبکه تلویزیونی العالم با اشاره به برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در ۹۰ کشور جهان اعلام کرد برخی از کشور‌ها بر نقش ایران در حمایت از قدس و فلسطینیان تأکید کردند.

<div id="video-display-embed-code_7936551"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3432208/7936551?width=600&height=350"></script></div>

راهپیمایی روز جهانی قدس در بیش از ۹۰ کشور برگزار شد و شرکت کنندگان در این راهپیمایی‌ها تأکید کردند مسئله فلسطین مهم‌ترین مسئله جهان اسلام است. در نیجریه یکی از شرکت کنندگان در راهپیمایی روز جهانی قدس به ضرب گلوله پلیس کشته شد.
مالک السامرائی گزارشگر این شبکه گزارش داد: شمار زیادی از مردم در بیش از ۹۰ کشور از جمله کشور‌های اسلامی روز جهانی قدس را با برگزاری راهپیمایی، محکومیت رژیم اشغالگر اسرائیل، حمایت از قدس و با شعار «قدس همان محور است» گرامی داشتند.

تهران پایتخت ایران و حدود هزار نقطه در ایران شاهد راهپیمایی میلیونی بود. شرکت کنندگان بر حمایت از آرمان فلسطین در مقابله با رژیم اشغالگر اسرائیل تأکید کردند و افزودند فلسطین مسئله همه مسلمانان جهان است.
از سوی دیگر بیشتر مناطق لبنان و اردوگاه‌های فلسطین عرصه برگزاری مراسم‌هایی در روز جهانی قدس بود.
از جمله مهم‌ترین برنامه ها، مراسمی بود که حزب الله لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت و گروه‌های فلسطینی در اردوگاه «برج البراجنه» آوارگان برگزار کردند. در تونس نیز برنامه‌ها و راهپیمایی‌هایی در حمایت از ملت فلسطین و مقاومت برگزار شد. همچنین در مرکز پایتخت تونس برنامه‌ای برگزار شد که شرکت کنندگان در آن بر نقش ایران در حمایت از آرمان فلسطین و همچنین لزوم حمایت از فلسطینیان با همه امکانات تأکید کردند.

حزب الرفاه در موریتانیا با برگزاری راهپیمایی، اعلام کرد این حزب و ملت موریتانی با ملت فلسطین اعلام همبستگی می‌کنند و بر حمایت تهران از قدس و فلسطینیان در مقابله با تجاوزگری‌های اسرائیلی تأکید کردند. شرکت کنندگان بار دیگر بر محکومیت انواع عادی سازی روابط و سازش با رژیم غاصب صهیونیستی تأکید کردند.

از سوی دیگر، مجمع شیخ حمد النیل الاسلامی در سودان با حضور رهبران اسلامی، سیاسی و فقهی روز جهانی قدس را گرامی داشت. این مجمع بر اهمیت قدس و نقش محوری آن در همبستگی امت اسلامی تأکید کرد و خواستار وحدت مسلمانان در مقابله تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی شد.

در همین حال، شهر‌های پاکستان به ویژه شهر اسلام آباد پایتخت این کشور، لاهور، پیشاور و کراچی عرصه برگزاری راهپیمایی‌هایی در حمایت از ملت فلسطین بود و شرکت کنندگان در این راهپیمایی‌ها تصاویر رهبران محور مقاومت و در رأس آن‌ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی شهید قدس را در دست داشتند.
شهباز شریف نخست وزیر پاکستان اقدام ایران به تعیین روز جهانی قدس را برای اعلام همبستگی با ملت مظلوم فلسطین ستود.

در شهر کادونا در نیجریه بر اثر تیراندازی نیرو‌های پلیس به سمت شرکت کنندگان در راهپیمایی روز قدس در نیجریه، یک تن به شهادت رسید و چند تن دیگر زخمی شدند. همچنین پلیس برای پراکنده کردن راهپیمایی‌ها در دو شهر از شهر‌های نیجریه از جمله محل ولادت شیخ زکزاکی، به سمت شرکت کنندگان گاز اشک آور شلیک کردند.
این قضیه با هشتمین سالگرد شهادت شماری از مردم نیجریه در روز جهانی قدس در سال ۲۰۱۴ همزمان بود.

نظر شما