شناسهٔ خبر: 53807422 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

اخبار جنگ در اوکراین/جنگنده‌ اوکراینی منطقه بریانسک روسیه را گلوله باران کرد

فرماندار منطقه «بریانسک» روسیه اعلام کرد که این منطقه هدف حملات جنگنده اوکراینی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

«الکساندر بوگوماز» فرماندار منطقه بریانسک روسیه اوایل امروز (شنبه) اعلام کرد که جنگنده اوکراینی این منطقه را گلوله‌باران کردند.

شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد، فرماندار بریانسک اعلام کرد که یک فروند جنگنده اوکراینی به طور غیرقانونی وارد حریم هوایی روسیه شد اما نیروهای روس مانع از ورود آن به قلمرو روسیه شدند اما در نهایت جنگنده فوق، دو پرتابه شلیک کرد که در روستای «ژچا» در نزدیکی مرز اوکراین فرود آمد و طبق گزارش راشاتودی، علی‌رغم آنکه این حمله قربانی و زخمی برجای نگذاشت اما تأسیسات ترمینال محلی بارگیری نفت از امواج ناشی از این گلوله‌باران دچار خسارات شد.

منطقه بریانسک، صحنه اولین حمله بزرگ اوکراین به خاک روسیه در جریان جنگ اوکراین بوده است و بنا بر گفته کمیته تحقیقات روسیه، دو بالگرد اوکراینی در 14 آوریل (27 فروردین ماه)، روستای «کلیمووو» را هدف قرار دادند و 6 نفر از جمله یک پسر دو ساله و مادر باردار وی را زخمی کردند.

حملات گلوله‌باران اوکراین در بریانسک و مناطق مجاور بلگرود و کورسک از 14 آوریل به بعد تشدید شده است و نیروهای اوکراینی بیشتر پالایشگاههای نفت و دیگر زیرساخت‌‌ها را هدف می‌گیرند که البته رسانه‌های روس می‌گویند که نیروهای اوکراینی در حملات خود مناطق مسکونی را نیز هدف قرار داده‌اند.

راشاتودی: حملات اوکراین در بریانسک و بلگرود و کورسک از 27 فروردین به بعد تشدید شده است و بیشتر پالایشگاههای نفت را هدف قرار می‌دهند.

طبق گزارش راشاتودی، مسکو هشدار داده است در صورت تداوم این حملات، مراکز تصمیم‌گیری در کی‌یف را هدف قرار خواهد داد. روسیه در تاریخ 24 فوریه (پنجم اسفند ماه)، به دنبال عدم اجرای شروط توافقات مینسک از سوی کی‌یف که برای اولین بار در سال 2014 به امضا رسید و همچنین پس از آنکه مسکو جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک اوکراین را به رسمیت شناخت، عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را آغاز کرد.

طبق این گزارش، پروتکل مینسک به میانجیگری آلمان و فرانسه برای تعیین وضعیت ویژه مناطق خودمختار درون اوکراین طراحی شده بود. کرملین از زمان حمله به اوکراین از کی‌یف درخواست کرده است که رسماً خود را بعنوان یک کشور بی‌طرف اعلام کند که هرگز به ناتو نمی‌پیوندد اما کی‌یف اصرار دارد که حمله روسیه به اوکراین کاملاً بی‌دلیل بوده است و ادعاها مبنی بر تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از طریق توسل به زور را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا و متحدانش تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرده و از سوی دیگر کمک‌های مالی و تسلیحاتی متعددی به اوکراینی‌ها داشته‌اند. سخنگوی کرملین اخیراً هشدار داد عرضه تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی به اوکراین، امنیت اروپا را تهدید می‌کند و منجر به بی‌ثباتی می‌شود.

راشاتودی: مسکو هشدار داده است در صورت تداوم این حملات، مراکز تصمیم‌گیری در کی‌یف را هدف قرار خواهد داد. 

در همین راستا، علی‌رغم هشدارهای پی در پی مسکو، روز گذشته رسانه‌های انگلیسی گزارش کردند که ارتش انگلیس حدود ۸ هزار نظامی برای شرکت در رزمایش‌های گسترده به شرق اروپا اعزام می‌کند و همچنین در اقدام مشترک با ناتو و نیروهای اعزامی مشترک ده‌ها تانک را مستقر خواهد کرد./فارس

 بلومبرگ: اتحادیه اروپا به‌دنبال تحریم نفت روسیه تا پایان سال میلادی است

یک شبکه آمریکایی اعلام کرد اتحادیه اروپا به‌دنبال تحریم نفت روسیه تا پایان سال جاری میلادی است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «بلومبرگ» روز شنبه نوشت، اتحادیه اروپا به‌دنبال  ارائه پیشنهاد تحریم نفت روسیه تا پایان سال جاری میلادی است.

این شبکه خبری به نقل از افراد مطلع نوشت، اتحادیه اروپا به‌دنبال اعمال محدودیت برای واردات نفت روسیه به‌شکلی تدریجی تا اتمام این بازه زمانی است.

این افراد مطلع همچنین به بلومبرگ گفته‌اند که بروکسل قصد دارد بانک‌های بیشتری در روسیه و بلاروس را از دسترسی به سیستم «سوئیفت» محروم کند.

تصمیمات در این زمینه که در واقع دور ششم تحریم‌های اروپا علیه روسیه محسوب می‌شوند، ممکن است ظرف هفته آتی در نشست سفرای این بلوک اروپایی مطرح شوند.

روز گذشته (جمعه) نیز روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی در این‌باره نوشت، اعضای اتحادیه اروپا از چند هفته پیش در حال مقدمه‌چینی برای این تحریم‌ها بوده‌اند و قرار است گفت‌وگوهای فشرده تا یکشنبه آینده ادامه داشته باشد.

یک مقام اروپایی گفته اعضای اتحادیه اروپا احتمالاً اوایل هفته آینده تحریم‌های مرحله‌بندی‌شده‌ای را علیه نفت روسیه اعلام خواهند کرد. اعلام این تحریم‌ها در حکم پایانی بر اختلافاتی خواهد بود که وابستگی کشورهای اروپایی به منابع انرژی روسیه را در مدار توجه قرار داده است.

«امانوئل ماکرون» پیروز انتخابات اخیر ریاست جمهوری فرانسه و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا امروز با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور فرانسه در این تماس تلفنی، بر تعهد کشورش به حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرد و گفت، پاریس حمایت نظامی و بشردوستانه از کی‌یف را تداوم خواهد داد.

اروپایی‌ها در حالی به‌دنبال افزایش تحریم‌ها علیه روسیه هستند که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد  لغو تحریم ها بخشی از مذاکرات بین مسکو و کی‌یف است و ادامه داد که مذاکرات با اوکراین گرچه دشوار است اما هر روز ادامه دارد.

سرگئی لاوروف در حالی این اظهارات را مطرح کرد که کی‌یف روز گذشته (جمعه) هشدار داد که مذاکرات برای پایان دادن به عملیات نظامی روسیه در اوکراین که در سومین ماه خود است، در معرض خطر شکست و فروپاشی قرار دارد.

 فنلاند: اهمیت ورود به ناتو ناشی از اقدامات روسیه در اوکراین است

رئیس جمهور فنلاند گفت که اهمیت ورود فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی، از اقدامات روسیه در اوکراین ناشی می‌شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند روز شنبه گفت که اهمیت ورود فنلاند و سوئد به پیمان ناتو از اقدامات روسیه در اوکراین ناشی می‌شود.

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند نیز پیشتر گفته بود که این کشور در ارسال درخواست برای عضویت در پیمان ناتو نباید تاخیر کند.

وی که در جریان مصاحبه‌ای این موضوع را مطرح می‌کرد، افزود: «هنوز چه اتفاق بدتری باید روی دهد تا فنلاند ناتو را در نظر بگیرد».

وزیر امور خارجه فنلاند تاکید کرد که هم اکنون زمان مناسبی است تا هلسینکی درخواست عضویت در ناتو را مطرح کند.

هاویستو اضافه کرد که درگیری‌ها در اوکراین، هلسینکی را مجبور کرد تا سیاست امنیتی خود را مورد ارزیابی قرار دهد و برای فنلاند و سوئد خوب خواهد بود تا مواضع خود درباره عضویت در ناتو را همگام سازی کنند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز پنجشنبه شب در جلسه کنگره گفت، واشنگتن از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو «قویاً حمایت می‌کند».

پنجشنبه نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: «اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند درخواست خود را ثبت کنند، ما به گرمی از آن‌ها استقبال می‌کنیم و انتظار می‌رود روند آن سریعاً طی شود».

استولتنبرگ گفت، می‌توان تمهیداتی را برای دوره میانی بین ارائه درخواست این دو کشور حوزه اسکاندیناوی و تصویب آن از سوی سی کشور عضو، در نظر گرفت و همکاری‌های نظامی را پیش از این زمان شروع کرد.

این در حالی است که روسیه درباره عواقب پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده است. وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خطر بی ثباتی در شمال اروپا را به دنبال خواهد داشت.

 روسیه: تا کنون 140 جنگنده اوکراینی را سرنگون کرده‌ایم

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که از ابتدای حمله این کشور به اوکراین، 140 جنگنده، 110 بالگرد و 650 پهپاد اوکراینی سرنگون شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز شنبه گفت که نیروهای روسیه از آغاز عملیات ویژه در اوکراین، بیش از 140 جنگنده، 110 بالگرد و 650 پهپاد را سرنگون کرده‌اند.

بر اساس گفته کوناشنکوف، نیروهای روسیه 279 سامانه‌های موشکی زمین به هوا، 26546 تانک و دیگر خودروهای زرهی، 307 سامانه‌های پرتاب چندکاره موشک، 1189 توپ و خمپاره انداز و 2492 موتور ویژه نظامی را هدف قرار دادند.

کوناشنکوف در ادامه گفت: «موشک‌های بسیار دقیق روسیه طی شب گذشته پنج سایت نظامی اوکراین را از جمله چهار سایت ذخیره سوخت و مهمات را هدف قرار دادند».

روز گذشته (جمعه)، رسانه‌های غربی گزارش کردند که ارتش انگلیس حدود ۸ هزار نظامی برای شرکت در رزمایش‌های گسترده به شرق اروپا اعزام می‌کند و همچنین در اقدام مشترک با ناتو و نیروهای اعزامی مشترک ده‌ها تانک را مستقر خواهد کرد.

طبق این گزارش، ده‌ها تانک در تابستان امسال منطبق با برنامه‌هایی که از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین تقویت شده، در کشورهایی از فنلاند تا مقدونیه شمالی مستقر خواهند شد. ده‌ها هزار نیروی ناتو و نیرو‌های اعزامی مشترک که فنلاند و سوئد را شامل می‌شود به آن‌ها ملحق خواهند شد.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا و متحدانش تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرده و از سوی دیگر کمک‌های مالی و تسلیحاتی متعددی به اوکراینی‌ها داشته‌اند. سخنگوی کرملین اخیراً هشدار داد عرضه تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی به اوکراین، امنیت اروپا را تهدید می‌کند و منجر به بی‌ثباتی می‌شود.

نظر شما