شناسهٔ خبر: 53800948 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

اینیستا: دوست دارم به بارسلونا بازگردم اما ژاوی...

لحظه ای که گل می زنید، همه چیز را فراموش می کنید. فقط شروع به دویدن می کنید، فریاد می زنید، سپس هم تیمی هایتان می آیند. دیوانگی محض

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:
  • عکس دیده نشده از الهام حمیدی | چه بر سر الهام حمیدی آمده است ؟

  • سوال زشت مهران مدیری از خانم شرکت کننده | ناراحتی شرکت کننده جوان از حرف مهران مدیری

  • گریه های خانم داور در برنامه احسان علیخانی | در برنامه احسان علیخانی چه اتفاقی افتاد؟

  • دعوای محسن تنابنده و همسرش جلوی مردم | حرف های زشت محسن تنابنده زنش را خجالت زده کرد

  • شبنم قلی خانی رنگ چشمش را جراحی کرد | تغییر رنگ چشم شبنم قلی خانی همه را خیره کرد

جذابترین ها
  • حادثه ناگوار برای خانواده شاهرخ استخری | کام شاهرخ استخری تلخ شد

  • واریزی جدید دولت در راه است | یارانه کالا از راه رسید

  • عکس دیده نشده متفاوت از رضا رویگری|یک کودک بزرگ

برترین‌ها
  • گریه های اشکان خطیبی برای همسرش در اینستاگرام | همسر اشکان خطیبی او را ترک کرد گریه های اشکان خطیبی برای همسرش در اینستاگرام | همسر اشکان خطیبی او را ترک کرد
  • صحبت های درگوشی حسن یزدانی با رئیس جمهور |  در ملاقات خصوصی حسن یزدانی و رئیس جمهور چه گذشت ؟ صحبت های درگوشی حسن یزدانی با رئیس جمهور | در ملاقات خصوصی حسن یزدانی و رئیس جمهور چه گذشت ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ورزش سه ، دورانی بود، وقتیکه در پست چراغ قرمزها و ترافیک های طولانی، در رقابتی فشرده و برای گذران وقت، با برادران و دوستان، سعی می کردیم حدس بزنیم، راننده اتوموبیل کناری چه کاره است؟ و روزگار را از چه راهی می گذراند. طرفدار فوتبال هست یا نه؟، اگر هست، کدام تیم؟, فیلم و هنرپیشه و سریال مورد علاقه او چیست؟

این عادت به شکل دیگری در من باقی ماند. عکسی را نشان می دهم و اصرار میکنم حدس بزنید هنر این فرد یا شغل او چیست؟بارها عکسی او را در مقابل افرادی که سر وکاری با فوتبال و ورزش نداشته اند، نشان این و ان داده ام. هیچ کس حدس مناسبی نداشته است. بهترین جواب ممکنه؛ با توجه به علائقم، موزیسین و هنرپیشه هم شنیده ام. از همه معرکه تر "فوتبالیست که نیست" بوده.

آندرس اینیستا به چشم من هرگز شکل و شمایل یک فوتبالیست حرفه ایی را نداشته است. با اندام جمع و جور، چشمان ریز و چهره ایی بچه گانه و دوست داشتنی. از دست پرورده های نازنین اکادمی بارسلونا، لاماسیا. متعلق به نسلی که سبک اوانگارد و تازه خود را در قاب سبز بزرگ استادیوم ها خلق کردند. با پا و توپ، صدها شاهکار در ان پهنه سبز و خرامان به شیفتگان فوتبال هدیه دادند. که در تاریخ برای همیشه ثبت خواهد شد.

انجه پیکاسو سال ها پیش از این با قلم مو و بوم، مکتب کوبیسم را به عاشقان هنر ارزانی داشت.

"اندره اینیستا" نیازی به تعریف و تمجید ندارد. دوستداران این نسل فوتبال به ارزش های والای او واقف هستند. از خدایان خط میانی، چون زیدان، جرارد، پیرلو، اسکولز. مادریچ و لوتر ماتیوس. همین کافی است که بگوییم؛ هر انچه که هست و نیست را به تسخیر خود در اورده است. حتی همه ان چیزهایی که لیونل مسی نابغه در گنجینه خود دارد. در جعبه خارق العاده زیبا و زرین او نیز هست. و اگر این برای رضایت بد دلان کافی نیست، حلقه و گردبند سحر امیز جام جهانی و گل پیروزی در ان را هم اضافه کنید.حلقه و گردبند جادویی که در میان گوهر و جواهرات و معادن طلای نوابغی چون لیونل و کریستیانو هم نیست.

متن پیش رو فرازها و ترجمه فشرده ای از مصاحبه مجله "دنیای فوتبال/World Soccer” در شماره اخیر خود May 2022 با اینیستا است. از زندگی در ژاپن، هم تیمی قدیمی خود ژاوی در نوکمپ، گل در فینال جام جهانی و… صحبت می کند.

و تعریف معرکه ایی از هافبک و اهمیت بازیکن وسط میدان می دهد. "دنیای فوتبال" این مصاحبه را تحت عنوان؛ "دوست دارم به بارسلونا بازگردم" چاپ کرده است.بطور حتم خواندنی برای طرفداران ایرانی، بویژه بارسلونایی که خاطرات بی شماری را برای یکایک ان ها رقم زده است, برای ما، همه ما، فامیل فوتبالی.

امیرحسین صدر

زندگی در ژاپن:

می تونم بگم که دلمان برای خونه خیلی تنگ شده. خصوصا به دلیل وضعیت اخیر، عدم امکان برگشت و عدم امکان ملاقات خانواده. برای همه ما خیلی سخت بوده، تغییرات همیشه کمی استرس و نگرانی ایجاد می کند، اما از اولین روزی که به ژاپن امدیم احساس خوبی داشتیم و این حس هم در ورزش و هم درخانواده روزبروز افزایش یافت. ما اینجا خیلی احساس خوبی داریم.

هم تیمی های سابق بارسا، دیوید ویا، سرجی سامپر و اینیستا با جام امپراتور ۲۰۱۹

لیگ فوتبال ژاپن:

استانداردها در سطوح مختلف، متفاوت هستن،یا هر اسم دیگه ایی که میخواین روش بذارین، اما این چیزی نیست که من اون را منفی بدونم. باید بگم از زمان حضورم در اینجا در لیگ پیشرفت زیادی بوجود اومده. رشد کرده و مهمتر از همه، در لیگ رقابت های سختی وجود داره،. این رقابت چیزیه که من دوست دارم و از زمان ترک بارسلونا به دنبالش بودم. صادقانه بگم، در اینجا احساس خوشحالی می کنم. هنوز مانند قبل از خودم مراقبت می کنم تا در بهترین فرم باشم.

بازنشستگی:

صادقانه بگویم، من هنوز همان احساسی را دارم که ما فوتبالیست ها هنگام تمرین، بازی و مسابقه داریم. روزی فرا می رسد که همه چیز مثل قبل نیست، اما در حال حاضر احساس خوبی دارم، خوشحالم و برای یکی دو سال دیگر ادامه خواهم داد. در ابتدای هر فصل همیشه مدتی طول می کشد تا دوباره به ریتم معمول برگردی. یک سال پیش مصدومیت جدی داشتم که به خوبی پیش رفت. هنوز هم هیجان زده و با انگیزه ام.

آینده:

می دانم که زمان به نفع ما سوت نمی زند، در حال حاضر فقط لذت بردن از فوتبال اهمیت دارد. روزی نقشه ای می کشم و روز بعد از ان یه چیز دیکه میاد تو سَرَم، دقیقاً نمی دانم چه چیزی، کجا یا چگونه؟

اما از یک چیز مطمئنم، دوست دارم به فوتبال مرتبط باشد، زندگی و علاقه من در فوتبال خلاصه شده، چیزی که بیشتر از هرچیزی از آن لذت می برم،از اینرو هرچه هست، سعی می کنم آن را به فوتبال مرتبط کنم و از آنجا به بعد خواهیم دید.

مربیگری:

در مورد آن فکر کرده ام. درست است که من دوست دارم مدرک مربیگری خود را بگیرم. این کاری است که انجام خواهم داد، اگرچه نمی دانم از آن استفاده خواهم کرد یا نه. بزار ببینیم چی میشه. همانطور که گفتم هنوز هیچ برنامه روشنی در ذهن ندارم.

"فینال اینیستا" کوپا دل روی ٢٠١٨

بازگشت به بارسلونا:

آن دسته از هواداران بارسلونا که آرزوی دیدن من را در کنار ژاوی در نیوکمپ دارند، باید منتظر بمانند. ژاوی سال‌ها خود را برای مربی‌گری آماده می‌کند، سخت است، و بدیهی است که او کادر خود را دارد. صحبت در مورد چنین چیزی منطقی نیست. همانطور که همیشه گفته ام، دوست دارم به هر شکلی که می توانم به بارسلونا بازگردم.

تماشای بارسلونا و ژاوی:

آیا هنوز به طور مرتب بارسلونا را تماشا می کنید؟ نظر شما از کار ژاوی تا اینجا چیست؟

خلاصه بازی هارو می بینم، تقریبا همیشه بازی ها به ساعت ژاپن، نصف شب و این کار را سخت می کنه. به هر حال همیشه به روز هستم. همه چیز با حضور ژاوی مثبت تر شده است. همیشه در ابتدا مشکل است ولی ماه‌های اولیه خوب و خوشایند پیش رفت. باید به او زمان داد تا شیوه بازی خود را پیاده کند و بازیکنان آن را در زمین اجرا کنند. از ان به بعد پیشرفت اغاز می شود. شک ندارم در این مسیر حرکت می کنند و این ادامه خواهد داشت. به این کاملا معتقدم.

زوجی فراموش ناشدنی و تاریخی ، ژاوی و اینیستا

لاماسیا:

چیزی که یاد می گیرید فوتبال است و درک ان، با دیگران زندگی کردن، رشد و بزرگ شدن  همراه با شور و اشتیاق ، با فوتبال، با توپ.  

و همانطور که در گروه های سنی بالا می ایید، شروع به یافتن راه و مسیر خود می کنید.

اکادمی اینیستا:

شما اکادمی اینیستا را در سال ۲۰۱۳ در اسپانیا تشکیل دادید و از آن زمان آن را در ژاپن نیز برگزار کرده اید. ممکن است کمی در مورد دلیل تشکیل آکادمی فوتبال و روش های آن به ما بگویید؟

برای بچه هایی که می خواهند وارد فوتبال شوند، داشتن یک پایه خوب برای رشد  کلیدی است. آنچه ما سعی در انتقال و آموزش آن داریم راهی برای درک فوتبال و «زندگی» به طور کلی است. چگونه تمرین کنیم و چگونه «رفتار» کنیم.

فراتر از جنبه های فنی و تاکتیکی، این راهی برای «درک» عمیق ورزش است. زمانی که به ژاپن آمدم، یکی از اولویت‌ها ایجاد این آکادمی‌ها بود، تلاش برای نشان دادن آنچه در طول دوران حرفه‌ای‌ام آموخته‌ام و فکر می‌کنم برای رشد من به‌عنوان یک فوتبالیست حرفه ایی اهمیت زیادی داشته است.

سوال دائمی:

ایا بازسازی بارسلونا ٢٠٠٩ تحت هدایت پپ گواردیولا با حضور ژاوی امکان پذیر است؟

هیچ تیمی مثل هم نیست، اول اینکه بازیکنان متفاوتند. نسل و دوران تغییر کرده است، و رقبایی که تغییر شکل داده اند. همه چیز دائما تغییر می کند. فکر می کنم مهم ترین نکته این است؛  بارسا به بارسا بودن ادامه دهد، بارسا، بارسا بماند. هویت همیشگی، سبک و شیوه همیشگی. بوضوح می بینیم  هنوز بازیکنان بسیار خوبی دارند. این نشان از رشد، بهبود و تبدیل شدن به یک تیم قابل اعتماد دارد که می تواند برای عناوین چالش داشته باشد.

دراماتیک؛ آن گل معروف در آخرین لحظه ، مقابل چلسی در استانفورد بریج در لیگ قهرمانان اروپا

مقایسه نسل جدید و قدیم:

ژاوی قبلاً گفته; نیکو، گاوی Gavi و پدریPedri می توانند سرخیو بوسکتس، ژاوی و اینیستا بعدی باشند. نظر شما در مورد این مقایسه چیست؟

امیدوارم! زمان نشان خواهد داد. من خودم شخصا مقایسه نمی کنم. بازیکنان بسیار جوانی که در ابتدای کار خود هستند. راه درازی در پیش دارند. همگی بازیکنان با استعدادی هستند که در حال حاضر بازیکنان مهمی برای بارسلونا به حساب میان. سال های زیادی را در پیش رو دارن و می تونن به قطب های واقعی باشگاه تبدیل بشن و یه مجموعه مرکزی تماشایی را تشکیل بِدَن. بشرطی که به رشدشون ادامه بدن و اطراف خود را با افراد خوب و درست پر کنن.

نقش هافبک میانی:

بستگی به این دارد مربی از ان ها چه می خواهد. فکر نمی‌کنم کمال وجود داشته باشه، اما یک هافبک باید بدونه که چگونه خود را در موقعیت مناسب قرار دهد، توپ را کنترل کند، بداند توپ را به کدام سمت حرکت دهد، چگونه بازی را کنترل کند و کاملا بفهمه که در زمین چه می گذره. هافبک دلیل بازی تیم و چرخش ان است. اساساً سبک تیم را مشخص و معین می کنه.

یک هافبک باید دقیق، و بسیار پویا باشه، باید بفهمه مربی از او چه می خواد. به عنوان مثال، من همیشه پپ گواردیولا را تحسین می کردم، او خودش از بازیکنانی بود که توجه مرا جلب کرد، و سعی می کردم مانند او بازی کنم.

فینال ٢٠١٠ جام حهانی:

ایا گل پیروزی در فینال جام جهانی ٢٠١٠ اوج کار شما بود؟

برای معنای آن و برای همه چیزهایی که به همراه اورد، آن لحظه همیشه تاریخی خواهد بود. وقتی دیگر در این اطراف نباشیم، همه همچنان ان را بخاطر خواهند داشت. این لحظه ای در تاریخ است و زندگی کردن با آن باورنکردنی است. حتی امروز، بعد از این همه سال، هنوز فکر کردن به اون گل و اون زمان منو هیجان زده می کنه.

جادویی بود، لحظه ای که گل می زنید، همه چیز را فراموش می کنید. فقط شروع به دویدن می کنید، فریاد می زنید، سپس هم تیمی هایتان می آیند. دیوانگی محض.

گلی برای یک عمر . مقابل هلند در  فینال جام جهانی ٢٠١٠

جام جهانی را چگونه باید برد:

بستگی به خیلی چیزها داره، لحظات خاصی مثل اینکه پنالتی گل میشه یا مهار، کارت های زرد و قرمز. خیلی چیزها باید هماهنگ و جفت و جور بشن تا یک تیم تمام مسافت رو طی کنه، به همین دلیله که بردن جام جهانی یا سایر تورنمنت های مهم بسیار سخت و دشواره.

لوئیز انریکه به عنوان سرمربی بارسلونا و اسپانیا:

لوئیز را دوسش دارم. فکر می کنم تصمیم برای انتصاب او موفقیت امیز بود، زیرا می دانم او چگونه است و چگونه کار می کند.

اسپانیا در یورو ٢٠٢١ تابستان گذشته بسیار به موفقیت نزدیک شدند. تنها جزئیات کوچک باید راست و ریست بشود، اما او در حال ساخت یک گروه بسیار خوب از بازیکنان است و امیدوارم بتوانند برای قهرمانی جام جهانی امسال بجنگند.

مطمئنم تیمی است که رقابت خواهد کرد. من خیلی امید و ایمان زیادی به تیم دارم. بدیهی است که برنده شدن در این نوع تورنمنت ها همیشه به چیزهای زیادی بستگی دارد که باید در مسیر شما پیش برود یا موقعیت هایی که ممکن است باعث حذف شما شود. اما فکر می کنم باید روی تیم ملی اسپانیا حساب زیادی باز کنیم.

یورو ٢٠٠٨ ذهنیت تیم ملی اسپانیا را بطور تمام و کمال تغییر داد. ما فهمیدیم که می‌توانیم با بازیکنان مستعد جام‌های مهمی را کسب کنیم.

 

نظر شما