شناسهٔ خبر: 53795091 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رویش در آتش، از آمریکا تا بوسنی؛ در سوگ نادر طالب زاده

دوست عزیز و دیرینم نادر طالب زاده اردوبادی بعد از تحمل بیماری طولانی به دیار باقی شتافت.

صاحب‌خبر -

آشنایی ام با طالب زاده به دوران کیهان بر می گردد. در سال 70 به اتفاق او و چند تن دیگر برای گزارش مکتوب و تصویری جنگ بوسنی به بالکان سفر کردیم که حاصل کار من و سه همکارم، انتشار ویژه نامه جنگ بوسنی به ضمیمه کیهان و محصول کار طالب زاده مستند «رویش در آتش» بود. طالب زاده قبل از این نیز به بوسنی رفته بود و مستند «خنجر و شقایق» را با ایده دهی و متن گذاری شهید سید مرتضی آوینی ساخته بود.

طالب زاده که به همراه خانواده اش ساکن آمریکا بود با شروع انقلاب اسلامی به ایران سفر کرد و تحت تاثیر تحولات انقلابی در ایران ماند و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه رفت. از آنجا که فرماندهان جنگ به او اجازه فیلمبرداری را به دلیل سالهای سکونتش در آمریکا نمی دادند، برای مدتی به عنوان راننده لودر در عملیاتهای مختلف فعالیت کرد و پس از مدتی موفق شد به کار مستندسازی در جبهه ها بپردازد.
طالب زاده علاوه بر فیلمسازی و اجرای برنامه های متعدد تلویزیونی، طی سالهایی در صدا و سیما نیز مسئولیت اجرایی داشت. در گذشت این هنرمند عزیز و سخت کوش را به خانواده و بازماندگان و فرزندان و همه دوستانش تسلیت می گویم و برای او و خود در این ماه رحمت، طلب مغفرت از خداوند مهربان دارم.

نظر شما