شناسهٔ خبر: 53791350 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به ایستگاه پایانی رسید

بیست و نهمین دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بعد از دو سال وقفه به ایستگاه پایانی رسید.

صاحب‌خبر -

بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با شعار قرآن کتاب امید و آرامش از ۱۵ رمضان مصادف با میلاد امام حسن مجتبی (ع)، تا ۲۷ رمضان به صورت حضوری و مجازی در مصلای امام خمینی (ره)  بعد از دوسال برگزار شد.در این نمایشگاه  بیش از ۴۰ هزار مترمربع فضا در اختیار برگزارکنندگان بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم قرار گرفت و بیش از ۴۵ فعالیت در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته شد.

در بخش مجازی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تلویزیون اینترنتی بخش جدیدی بود که برای اولین بار دراین نمایشگاه تجربه شد. برای پخش مستقیم رویداد‌های نمایشگاه ایستگاه‌ها و استودیو‌هایی مستقر شدند که در طول ساعات برگزاری نمایشگاه اتفاقات آن را گزارش کردند. همچنین تور مجازی نمایشگاه هم به شکل سه بعدی در فضای مجازی در دسترس قرار گرفت.

بخش حضوری این دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز شامل بخش‌هایی مانند بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی با حضور دارندگان نشان‌های یک هنری صنایع دستی، بخش مسجد جامعه پرداز و تمدن ساز، بخش باغ آیات برای کودکان، بخش نشر مکتوب و دیجیتال با حضور ۱۰۰ ناشر مرتبط با قرآن و عترت، بخش نهاد‌های دولتی و حاکمیتی، بخش نهاد‌ها و موسسات مردمی قرآنی و بخش عفاف و حجاب قرار گرفت.

غرفه خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران هم در این دوره از نمایشگاه در فضای ۱۵۰ متر مربع طراحی و فضاسازی شده است که در آن بازدیدکنندگان با چهره‌ها و زندگینامه خادمان قرآن آشنا شدند و در کنار آن نیز مجلاتی از شرح حال منتخبان چند دوره اخیر در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

 مشاوره‌های قرآن بنیان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برای اولین‌بار ارائه شد که از جمله محورهای این بخش خدمات مشاوره‌ای در بخش‌های تربیتی (مشاوره فرزندآوری و پیش از بارداری، مشاوره دوران بارداری، فرزندپروری، مشکلات رفتاری کودکان، فرزندپروری دوران نوجوانی، آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی)،- تحصیلی (استعدادیابی، انتخاب رشته، اختلالات یادگیری)، فردی (مهارت‌های فردی و مهارت‌های زندگی، تنظیم هیجانات (مدیریت خشم و مدیریت استرس)، جرات مندی و ابراز وجود، اعتمادبه‌نفس، مشاوره شغلی) ، مشاور پیش از ازدواج (ارزیابی ملاک‌های ازدواج، مشاوره حقوقی خانواده، مصاحبه با زوجین و خانواده‌هایشان، پاسخ به سؤالات عرفی و شرعی زوجین) و مشاوره زوجین (آموزش مهارت‌های ارتباطی، آموزش تکنیک‌های افزایش صمیمیت و پیشگیری از طلاق و خیانت، آموزش مدیریت مالی) بود.

بخش نمایشی «باغ آیات» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن هر روز به‌صورت رایگان برنامه‌ای برای کودکان پنج تا یازده سال اجرا شد و طی آن والدین با حضور در گیشه، بلیت رایگان دریافت کردند و طی سانس ۴۵ دقیقه‌ای از قصه نمایشی این غرفه بهره‌مند شدند. هر سانس این بخش با ظرفیت حدود ۵۰ کودک به صورت دو سانس پیش از اذان مغرب و عشاء و سه سانس پس از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.در این بخش  کودکان در یک فضای تعاملی با هشت فضای محتوایی روبرو شدند و با مباحثی همچون نماز و بازی های قرآنی آشنا شدند. 

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به ایستگاه پایانی رسید

کمی آن طرف‌تر بازی‌های ویدئویی عرضه شد که تبدیل به پاتوقی برای نوجوانان بازدید کننده از نمایشگاه قرآن شد.غرفه‌های مربوط به بازی‌های ایرانی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده که علاوه بر ایجاد فضایی برای سرگرمی سازی، به دنبال آموزش سواد رسانه ای هم بود. 

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به ایستگاه پایانی رسید

همچنین در بخش نوشت‌افزار قرآنی محصولات ۵۰ تولید کننده نوشت افزار ایرانی عرضه شد. در این دوره از نمایشگاه بخشی هم به نام الگو‌های فرهنگی طراحی شد که مخاطبان اصلی آن خانواده‌ها بودند.

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به ایستگاه پایانی رسید

در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بخش‌های کودک، نوجوان و مشاوره نمایشگاه قرآن کریم از پربازدیدترین بخش ها‌ی نمایشگاه بودند.به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال بیش از یک میلیون بازدیدکننده از نمایشگاه قرآن استقبال کرده اند.

بیست‌ و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم  جمعه (نهم اردیبهشت) به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه بخش نهادها و موسسات مردمی نمایشگاه قرآن، با تقدیر از سه موسسه برتر برگزار شد. موسسه فرهنگی هنری سرو امید، موسسه قرآنی حامی نورعلوی و موسسه کانون علم و دین، به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

نظر شما