شناسهٔ خبر: 53778739 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل سازمان ملل با رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفتگو کرد

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد که همزمان با جنگ اوکراین به کی‌یف سفر کرده است، با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

فرحان حق معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه این کشور در کی یف دیدار کرد.

وی خاطرنشان کرد که اوایل روز پنجشنبه، دبیرکل سازمان ملل از شهر بورودیانکا بازدید کرد و از دیدن ساختمان های ویران شده در آنجا ابراز ناراحتی کرد.

فرحان حق به نقل از گوترش گفت: جنگ در قرن بیست و یکم بیهوده است. جنگ شیطانی است. وقتی کسی این شرایط را مشاهده می کند بدون شک با قربانیان ابراز همدردی می کند.

به گفته وی، گوترش سپس از کلیسای سنت اندرو در بوچا بازدید کرد. دبیرکل پس از دیدن محل کشته شدن غیرنظامیان در آنجا گفت انجام تحقیقات و پاسخگویی کامل  اهمیت دارد.

دبیر کل سازمان ملل از دادگاه کیفری بین المللی حمایت کرد و از روسیه خواست که  با دادگاه کیفری بین المللی  همکاری کند.

فرحان حق افزود: گوترش در دیدار پس از دیدن شهر ایرپین و دیدن خانه های مسکونی ویران شده گفت که غیرنظامیان (در یک جنگ) همیشه بالاترین  هزینه را می پردازند. غیرنظامیان بی گناه در این ساختمان ها زندگی می کردند. آنها برای جنگی که اصلاً در آن مشارکت نکرده بودند، بیشترین هزینه را پرداختند. این نکته ای است که همه باید در تمام دنیا آن را  به خاطر بسپارند. هر جا که جنگ باشد، بیشترین هزینه را غیرنظامیان می پردازند.

همزمان با ورود جنگ اوکراین و روسیه به سومین ماه، دبیر کل سازمان ملل در تلاش برای توقف جنگ در اوکراین، پیش از سفر به این کشور به کشورهای ترکیه و روسیه سفر کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد ۲۵ آوریل ۲۰۲۲(۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) در سفر به آنکارا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و حمایت خود را از تلاش های دیپلماتیک جاری آنکارا در رابطه با جنگ در اوکراین ابراز کرد.

گوترش ششم اردیبهشت‌ماه (۲۶ آوریل) نیز برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مسکو رفت و روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه (۲۸ آوریل) با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت گو کرد.

منتقدان عملکرد گوترش معتقدند؛ اینکه نقش میانجیگر این بحران را بازیگرانی چون ترکیه، فرانسه، اتریش و حتی رژیم صهیونیستی بازی کرده‌اند، نگران کننده است و اطلاع ندارند که آیا دبیرکل در پشت صحنه هرگونه میانجیگری دخیل است یا خیر.

گفته می‌شود در پی افزایش انتقادها درباره نقش میانجیگیری سازمان ملل در این جنگ، گوترش ۳۰ فروردین ماه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نامه نوشته وخواستار دیدار با آن‌ها شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما