شناسهٔ خبر: 53776584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بازگشت آرامش به دوغارون

صاحب‌خبر -
وزارت دفاع دولت موقت طالبان اعلام کرد، تنش‌های مرزی میان ایران و افغانستان در مرز «اسلام قلعه» در غرب ولایت هرات فروکش کرده و اوضاع در این مرز به حالت عادی برگشته است.
به گزارش ایرنا، پس از حالت آماده باش نظامی مرزبانان افغانستان و ایران در مرز «اسلام قلعه»، این مرز روز شنبه و در پی افزایش تنش‌ها میان دو طرف بسته شد.
تنش مرزی میان نیروهای مرزی افغانستان و ایران پس از آن آغاز شد که مرزبانان ایرانی از ساخت یک جاده در نقطه مرزی از سوی مرزبانان افغانستان جلوگیری کردند. «عنایت‌الله خوارزمی» سخنگوی وزارت دفاع طالبان گفت: «سیاست وزارت دفاع همیشه واضح بوده است. ما نسبت به مرزهایمان بی‌تفاوت نیستیم و نخواهیم بود؛ تنشی که به خاطر سوء‌تفاهمی ایجاد شده بود حل و فصل شد.»
براساس اطلاعات منابع محلی، کار ساخت جاده در نقطه صفر مرزی «اسلام قلعه» موقتاً متوقف شده و قرار است نمایندگان دو کشور در این باره گفت‌و‌گو کنند. روز شنبه پس از حالت آماده باش نظامی مرزبانان دو کشور در مرز اسلام قلعه صدها مسافر و ده‌ها وسیله نقلیه حامل کالاهای بازرگانی در دو سوی مرز منتظر ماندند.
در این میان «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در واکنش به تنش مرزی در مرز اسلام قلعه گفت، نیروهای مرزی افغانستان بدون هماهنگی قبلی اقدام به ساخت یک جاده در نقطه مرزی کرده‌اند که این کار با واکنش مرزبانان ایرانی رو به رو شده است. این دومین مناقشه مرزی میان ایران و افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان است.
 هشدار  وزارت امور خارجه
تنش‌های اخیر مرزی میان ایران و افغانستان یکی از محورهای مهم سخنان امروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی بود. خطیب‌زاده درباره اخبار منتشر شده در خصوص تنش بین ایران و افغانستان در مرز دوغارون اظهار داشت: «مرزداران غیور ما در مرزهای ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از مأموران مرزی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزها مستقر کرده تا به امروز با خویشتنداری برخورد کرده است،البته این موضوع و تکرار آن جای نگرانی دارد. مرزداران غیور ما مسئولیت و وظیفه دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و در عین حال آمادگی داشتیم و داریم تعلیمات لازم را به مرزبانان افغانستان در خصوص شناسایی نقاط مرزی و... بدهیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: تکرار این موضوعات جای نگرانی بسیار جدی دارد. این را از طرق مختلف به هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم و امیدواریم این خویشتنداری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.»
خطیب‌زاده درباره اظهارات مقامات ایران مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و حضور دیپلماتی از طالبان در محل سفارت افغانستان در تهران و این‌که آیا این به معنای همراه کردن راه برای طالبان نیست نیز بیان کرد: «ما سفارت را به هیچ دولتی که به رسمیت نشناختیم، تحویل نمی‌دهیم و این تصمیم ایران است. آنچه امروز سؤال می‌کنید این است که رفت و آمد دیپلمات‌های افغانستان به سفارتخانه هایشان از جمله ایران انجام می‌شود که جواب من این است هیچ مقرراتی وجود ندارد که مانع رفت و آمد دیپلمات‌ها شود. مسیر شناسایی مسیر دیگری است که باید مراحل خود را طی کند.»
خطیب‌زاده همچنین درباره اعزام یک دیپلمات از هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به محل سفارت افغانستان در تهران تصریح کرد: «رفت و آمد دیپلمات‌ها بین مرکز و سفارتخانه‌ها امری عادی است که سه چهار و پنج ساله براساس تصمیم کشورها صورت می‌گیرد؛ موضوعی که در کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح شده و امر جدیدی نیست. ربطی به شناسایی و موضوعات دیگری ندارد. سفارتخانه افغانستان در تهران با آمار چند ده هزار مراجعه کننده در ماه روبه‌رو است و براساس اعلام سفارتخانه افغانستان حتی به صد هزار نیز اشاره کردند و این یعنی تعداد زیادی کارمند در بخش کنسولی نیاز دارد و باید مساعدت کنیم کارهای این سفارتخانه بعد از پایان مأموریت کارکنانش نخوابد.»

برچسب‌ها:

نظر شما