شناسهٔ خبر: 53774763 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اهل سنت خراسان شمالی: روز قدس نماد حق طلبی مسلمانان است

بجنورد- ایرنا- علما و روحانیون اهل سنت خراسان شمالی گفتند: روز قدس، تجلی وحدت و نمادی از نفرت عمومی دنیای اسلام، علیه تمامی مظاهر صهیونیسم برای تحقق آرمان رهایی قبله نخست مسلمان و همچنین نماد حق طلبی آنها است.

صاحب‌خبر -

روز جهانی قدس از ماندگارترین ابتکارات امام خمینی(ره) برای وحدت مسلمین علیه صهیونیسم است که هیچگاه کمرنگ و یا به فراموشی سپرده نشده است بگونه ای که مردم همیشه فارغ از هر اندیشه و مذهبی با خروشی پرشور اشغالگری یک رژیم غاصب و زورگو را یادآوری می‌کنند.

گرچه بیش از دو سال است که آسایش جهان قربانی ویروس کرونا شده است ولی مردم ایران و اهل سنت خراسان شمالی که نقش خود را همیشه در تکمیل جورچین (پازل) وحدت کشور به خوبی ایفا کرده اند،  سال هاست که ویروس بدخیم تر از کرونا در جهان اسلام را شناخته اند و تنها راه شکست این ویروس منحوس صهیونیست را اتحاد و همبستگی مذاهب می دانند.

اهل سنت خراسان شمالی که زندگی همراه با وحدت آنها در این خطه زبانزد خاص و عام است، با دعوت از مردم برای حضوری پرشور در راهپیمایی روز قدس- فردا جمعه- حمایت از بیت المقدس و فلسطین را تکلیف الهی و وظیفه شرعی خود می دانند و بر این باورند که روز قدس به عنوان نماد حق خواهی و یادگار امام راحل تا آزادی کامل قبله نخست مسلمین باید حفظ شود.

روز قدس فراموش شدنی نیست 

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور  با اشاره به دسیسه های دشمنان برای بی تفاوت کردن مسلمانان به ارزش های اسلامی می گوید: دشمن سال ها است که سعی می کند روز قدس را بی اهمیت جلوه دهند و مردم را نسبت به آن بی تفاوت کنند ولی مردم حتی در ایام کرونایی نیز ثابت کردند که هیچگاه روز قدس و مردم فلسطین را فراموش نمی کنند.

 اهل سنت خراسان شمالی: روز قدس نماد حق طلبی مسلمانان است

آخوند گلدی کمالی با تاکید حفظ و تقویت وحدت اسلامی می افزاید: در این بین آنچه رنج آور است اقدامات خائنانه برخی از اعراب، در جهت به فراموشی سپردن مسئله قدس و فلسطین برای تاثیر گذاشتن روی افکار عمومی مسلمانان است که خوشبختانه به یاری خداوند با شکست مواجه شده است.

وی با بیان اینکه روز قدس نماد تداوم مقاومت مردم مظلوم فلسطین است، می گوید: این روز سرنوشت ساز و مهم یک پیام جهانی دارد مبنی بر اینکه امت اسلامی، زیر بار ظلم نمی‌رود و در برابر ظالمان در هر نقطه ای از جهان می ایستد.

آخوند کمالی ادامه می دهد: جمعه این هفته نیز بار دیگر مردم ایران به همه‌ی دنیا نشان خواهند داد که ترفندها، حقه‌ها و حیله دشمنان بر روحیه ملت ایران اثری ندارد.

روز قدس، روز نمایش وحدت اسلامی

امام جمعه مسجد خاتم الانبیا اهل سنت بجنورد با بیان اینکه روز قدس، روز نمایش وحدت اسلامی است، می گوید: نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به روز قدس که به‌منظور یادآوری مظلومیت مردم فلسطین و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، به تردید نقشی مهم در وحدت مسلمانان، برابر تمامی مظاهر صهیونیسم دارد.

 اهل سنت خراسان شمالی: روز قدس نماد حق طلبی مسلمانان است

آخوند آتا داوری می افزاید: در این روز همه مسلمانان با وحدت و یکپارچگی، ضمن اعلام حمایت از مردم فلسطین، نفرتشان را از ظلم رژیم اشغالگر صهیونیست بر علیه مردم مظلوم ستمدیده این سرزمین اعلام کنند.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران همیشه از مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده است، می گوید: بی شک دفاع از فلسطینی ها و محکومیت رژیم کودک کش اسراییل به عنوان مسئله اول جهان اسلام، وظیفه همه ما است و کشورهایی که در پی عادی سازی روابط با این رژیم جنایتکار هستند به ارزش های اسلامی خیانت می کنند.

آخوند داوری با اشاره به اینکه مردم ایران قدس و فلسطینی ها را فراموش نخواهند کرد، بیان داشت: ملت آزادی خواه ایران اسلامی دست از حمایت آرمان های مردم فلسطین نخواهد کشید و به لطف خداوند متعال با وحدت مسلمانان، سرزمین غصب شده مردم فلسطین به زودی آزاد می شود.

دفاع از مظلوم و ستمدیده وظیفه ای شرعی

مدیر حوزه علمیه اهل سنت رازوجرگلان خراسان شمالی با بیان اینکه دفاع از مظلوم، و ستمدیده وظیفه ای شرعی است، می گوید: وقتی سرزمین فلسطین اسلامی در اشغال نیروهای صهیونیست قرار گرفته و فرزندان مسلمان این سرزمین با نثار خون از آرمان مقدس خود دفاع می کنند، وظیفه ما است که با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها، مظلومیت فلسطینی ها را به گوش جهانیان برسانیم.

 اهل سنت خراسان شمالی: روز قدس نماد حق طلبی مسلمانان است

آخوند خال محمد سرفراز با بیان اینکه روز قدس توجه جهان را به مظلومیت فلسطینی ها معطوف کرد، می گوید: نیروهای صهیونیست از ابتدای اشغال فلسطین در پی محدود کردن مسئله قدس در ابعاد قومی و یا ملی بودند ولی امام راحل با اعلام موضع به موقع و نامگذاری روز قدس، مسئله اول جهانی به این امر بخشید و نوعی مشارکت عمومی برای مخالفت با سیاست های رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.

وی می افزاید: در واقع امام(ره) با نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان  به عنوان روز قدس به رژیم صهیونیستی، آمریکا و حامیان غربی آن ثابت کرد، مظلومان جهان تنها نیستند و دفاع از مظلوم جزو اصول این نظام اسلامی است.

این کارشناس ارشد فقه و معارف اسلامی با اشاره به حملات اخیر صهیونیست ها به مسجدالاقصی، می گوید: سالهاست که مردم فلسطین زیر گلوله‌های رژیم صهیونیستی زندگی کرده اند و بارها مورد حمله این رژیم جنایتکار قرار گرفته اند به گونه ای که حمله اخیر آنها به مسجد الاقصی نیز امر غیرمنتظره ای نیست.

آخوند سرفراز ادامه می دهد: در این میان سکوت نهادهایی که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند، تاسف بار است و چه بسا شاید قطعنامه هایی از سوی سازمان های به اصطلاح مدافع حقوق بشر نیز صادر شود ولی یا به اجرا در می آید و یا در  همان ابتدا توسط حامیان رژیم صهیونیستی وتو می شود.

بیش از ۱۰ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی را ترکمن های اهل سنت تشکل می دهند که در شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد سکونت دارند.

به گزارش ایرنا، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، روز جهانی قدس است. حضرت  امام در سال ۱۳۵۸ش  این روز را  برای حمایت از مردم فلسطین نامگذاری کرد  و از  مسلمانان جهان خواست برای حمایت از مردم فلسطین و کوتاه کردن دست رژیم صهیونیست  در سرزمین های اشغالی راهپیمایی کنند. در این روز  مراسم های متعددی در کشورهای مختلف جهان در حمایت از فلسطینیان برگزار می شود.

نظر شما