شناسهٔ خبر: 5376431 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

اعلام برنده مزایده سرخابی‌ها به تعویق افتاد

آرمان: بازهم خبری از معرفی شدن خریدار باشگاه های پرسپولیس و استقلال نیست. در حالی که قرار بود پس از برگزاری مزایده چهارم واگذاری سرخابی ها، مالکان جدید روز یکشنبه معرفی شوند ولی این مساله به روز گذشته موکول و سرانجام هم لغو شد.

صاحب‌خبر -
 
 برگزاری مزایده 
روز چهارشنبه هفته گذشته چهارمین مزایده واگذازی باشگاه های استقلال و پرسپولیس برگزار شد. در این مزایده 4 شرکت برای خرید این دو باشگاه حضور داشتند. ۳ شرکت استیل آذین ایران، بهنام پیشرو کیش و شرکت سرمایه‌گذاری نیوان ابتکار (از زیر مجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا) برای خرید این باشگاه درخواست رسمی خود را ارائه کردند. در این بین مبلغ پیشنهادی شرکت نیوان ابتکار ۲۹۰ میلیارد تومان است. شرکت بهنام پیشروکیش مبلغ ۳۲۹ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۸۸۸ تومان و استیل آذین هم ۳۳۶ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۶۶ تومان برای خرید سهام باشگاه پرسپولیس پیشنهاد داده‌اند.سرمایه گذاری سمند که زیر مجموعه ای از شرکت ایران خودرو محسوب می‌شود با پیشنهاد مبلغ 290 میلیارد و 500 هزار تومانی تنها  خریدار باشگاه استقلال است.
 دلیل عدم برگزاری جلسه 
جعفر سبحانی مشاور سازمان خصوصی‌سازی در مورد لغو جلسه اعلام نتیجه مزایده چهارم باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: دلیل این اتفاق عدم امضای سه وزیر جهت تأیید اهلیت شرکت‌های خواهان خریداری استقلال و پرسپولیس بود. این وزرا به دلیل مشغله کاری و سفر استانی رئیس‌جمهور نتوانستند این مساله را بررسی و تأیید کنند. وی در مورد اینکه آیا لغو اعلام نتیجه مزایده باشگاه استقلال و پرسپولیس به خاطر طرحی است که تعدادی از نمایندگان مجلس در رابطه با توقف مزایده چهارم اعلام کرده‌اند ، اظهار داشت: ما قانون فعلی که به تصویب رسیده را باید اجرا کنیم و طی آن طبق قانون باید این دو باشگاه را واگذار کنیم. قانون فعلی قابلیت اجرا دارد و این قانون تصویب شده است اما موضوع توقف واگذاری طرحی است که از سوی چند نماینده به امضا رسیده و هر وقت این مساله به صورت مصوبه درآمد خودمان را تابع آن می دانیم. ما از هر کسی نسبت به قانون متعهدتریم و با توجه به همین تبعیتا قانون مزایده را دنبال می‌کنیم. مشاور سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که برخی به برگزاری مزایده چهارم ایراد گرفتند، عنوان کرد: افرادی که به وظایف مزایده آشنایی دارند می‌دانند که در برگزاری مزایده محدودیت نداریم حتی ما می‌توانیم روش‌های مختلفی را در نظر بگیریم که این مساله بر عهده ما است.
 خوشحالی 
مقداد نجف نژاد رئیس هیات مدیره استقلال و نماینده مجلس در گفت و گو با فارس در مورد لغو اعلام برنده مزایده چهارم دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: این خبر را شنیدم و به نظرم هم بهتر شد که این موضوع منتفی شد. البته من نمی دانم که کلا این مزایده منتفی شده یا نه ولی خوشحال می‌شوم که کلا این مزایده بهم بخورد. وی افزود: در قانون هم پیش بینی شده که راه های دیگری برای واگذاری وجود دارد که یکی از آنها اجاره باشگاه است. چه اشکالی دارد که باشگاه به افرادی که اهلیت آنها مشخص است سه الی 5 سال اجاره داده شود. نجف نژاد تصریح کرد: این را من نمی گویم بلکه خواسته 135 نماینده مجلس قانون است اما ما می خواهیم که طرح دو فوریتی را قانونی کنیم. مطمئن باشید که اگر بدانیم مزایده ای به نفع یکی از دو باشگاه نبوده آن را برمی گردانیم. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس این قدر خودکفا هستند که بتوانند درآمد خودشان را در آورند و تاکنون اگر نشده به این دلیل است که بی تدبیری از سوی ما شده است. به نظر من این مزایده باید بهم بخورد تا با دقت و تانی بیشتری تصمیم گیری شود. رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال در ارتباط با اینکه آیا این مساله و بی‌تکلیفی بیشتر به ضرر استقلال تمام نمی شود گفت: ما همین هفته سرمربی خود را تعیین می کنیم و به امید خدا چارچوب گذاری می کنیم تا تیم به مشکل نخورد. هواداران نگران نباشند چون نمی‌گذاریم مشکلی پیش بیاید.
 زمانی که از دست می رود
با توجه به اینکه هر 4 شرکت متقاضی خرید استقلال و پرسپولیس سپرده 8 میلیارد و 700 میلیونی شرکت در مزایده را در زمان قانونی واریز کرده و پیشنهادات خود را ارائه داده اند، بررسی اهلیت که مهمترین بحث واگذاری این دو باشگاه مردمی است باقی مانده و امیدواریم هر چه سریعتر و البته با دقت و احتیاط به پایان برسد. زمانی که از دست می رود باعث ضربه خوردن این دو باشگاه و مانع موفقیت آنها در فصل آینده می شود. 

نظر شما