شناسهٔ خبر: 53718621 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبر کوتاه

صاحب‌خبر -

گرم‌ترین تابستان تاریخ در اروپا

دانشمندان اتحادیه اروپا گزارش دادند که اروپا در سال ۲۰۲۱ گرم‌ترین تابستان خود را با دمای یک درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۹۹۱-۲۰۲۰ تجربه کرد. به گزارش شفقنا، این در حالی است که طبق نظر نهادهای علمی، دمای کره زمین در دو دهه آینده به 1.5 درجه بالاتر از استاندارد پیش از صنعتی شدن جهان خواهد رسید. سرویس تغییرات آب و هوایی اروپا در گزارش سالانه خود اعلام کرد: اگرچه سال ۲۰۲۱ گرم‌ترین سال ثبت‌شده در اروپا و جهان نبود، اما تابستان با درجه حرارت بی‌سابقه، موج گرمای شدید و طولانی‌مدت و سیل‌های استثنایی به ثبت رسید.

 

فارغ‌التحصیلی نوجوان ۱۳ ساله از دانشگاه

دانشگاه مینه سوتا آمریکا اعلام کرد که به‌زودی یکی از دانشجویان ۱۳ ساله این دانشگاه مدرک کارشناسی خود را در رشته فیزیک دریافت می‌کند. «الیوت تانر» قصد دارد در آینده یک فیزیکدان مؤثر و درنهایت استاد دانشگاه در رشته فیزیک شود. مادر الیوت در رابطه با پسرش اظهار کرد: فرزند من از ۳ سالگی شروع به خواندن کرده و از همان موقع انجام تمرینات ریاضی را آغاز کرده است. الیوت پس از چند سال تحصیل در خانه و گذراندن دوره دبیرستان به مدت ۲ سال، از ۹ سالگی وارد کالج دانشگاه مینه سوتا شده است.

 

 

قرص کووید ۱۹ فایزر مجوز گرفت

قرص کووید پکسلووید فایزر تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد قرص ضدویروس کووید ۱۹ پکسلووید فایزر را برای بیماران مبتلابه اشکال خفیف‌تر این بیماری که همچنان در معرض خطر بالای بستری شدن در بیمارستان هستند، به‌شدت توصیه می‌کند. داروی ضدویروسی خوراکی فایزر (ترکیبی از قرص‌های نیرماترولویر و ریتوناویر) برای بیماران مبتلابه کووید ۱۹ غیر شدید که در معرض بالاترین خطر ابتلا به بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان هستند، مانند بیماران واکسینه نشده، مسن‌ یا مبتلابه سرکوب سیستم ایمنی توصیه می‌شود.

 

 

نظر شما