شناسهٔ خبر: 5371377 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خبرگزاري فرانسه / ايران سه شنبه خبرنگار واشنگتن پست را محاکمه مي کند

صاحب‌خبر - تهران/خبرگزاری صدا و سیما /سیاسی 1394/03/04
به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران،‌ یک مقام بلند پایه دستگاه قضایی ایران دوشنبه اعلام کرد محاکمه جیسون رضائیان خبرنگار ایرانی- آمریکایی واشنگتن پست که در ایران زندانی و به جاسوسی متهم است سه شنبه با حضور وکیل او و یک مترجم آغاز می شود.
غلامحسین محسنی اژه ای سخنگو و فرد شماره دو دستگاه قضایی ایران در سخنانی که در ایرنا منتشر شد ،گفت :« من نمی توانم جزئیات پرونده را فاش کنم اما محاکمه فردا در حضور وکیل او و یک مترجم آغاز خواهد شد.»
وی افزود:« به قاضی مربوط است که تصمیم بگیرد آیا محاکمه علنی و یا غیرعلنی باشد.»
لیلا احسن وکیل خبرنگار واشنگتن پست هفته گذشته اعلام کرده بود یگانه صالحی همسر رضانیان که او نیز روزنامه نگار است و یک متهم دیگر که هر دو با قرار وثیقه آزاد هستند برای حضور در دادگاه در همان روز ‌احضار شده اند.
این خبرنگار که از سال 2012 با روزنامه واشنگتن پست همکاری می کند بیست و دوم ژوئیه 2014 به همراه همسرش به دلایلی که هرگز علنا اعلام نشد ، بازداشت شد.
جیسون رضائیان 39 ساله آوریل به جاسوسی و همکاری با دولت های متخاصم متهم شد.
کیفرخواست او ژانویه به دادگاه انقلاب که معمولا پرونده های مربوط به جرایم سیاسی مرتبط با امنیت ملی را بررسی می کند ، ارسال شد.
واشنگتن پست یک بار دیگر اتهامات جاسوسی را در مقاله ای که بیست ودوم مه منتشر شد رد کرد.
این روزنامه نوشت :« آنچه بسیار روشن است این است که رضائیان درباره اتهامات از جمله اتهام جاسوسی که علیه او مطرح شده است ، کاملا بیگناه است.»
این روزنامه اعلام کرد :« این خبرنگار ظاهرا مهره ای در کشمکش داخلی درباره گفتگوهای هسته ای ایران با قدرت های بزرگ است.»
زندانی شدن رضائیان در زندان اوین در شمال پایتخت تنش های جدیدی را بین ایران و آمریکا به وجود آورده بود .
دو کشور که روابط خود را پس از انقلاب اسلامی سال 1979 قطع کردند وارد گفتگوهای دشواری درباره برنامه هسته ای بحث برانگیز ایران شده اند.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا مارس از دولت ایران خواسته بود تا این خبرنگار را که مشکلات جسمی دارد آزاد کند . اما ایران که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد اعلام می کند این پرونده کاملا داخلی است .
129/136

نظر شما