شناسهٔ خبر: 53708760 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سینمای ایران در هفتادو پنجمین دوره رقابت های جشنواره «کن» نماینده دارد

سعید روستایی با «برادران لیلا» در بخش مسابقه «کن»

صاحب‌خبر -
گروه فرهنگی: خروجی نشست مطبوعاتی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن اتفاقی امید بخش برای سینمای ایران بود. این جشنواره به رسم سال‌های گذشته در حالی با برگزاری نشستی مطبوعاتی اسامی فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف خود را اعلام کرد که «برادران لیلا» از سینمای ایران در فهرست فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه قرار داشت.
«برادران لیلا» سومین ساخته بلند سعید روستایی پس از دو فیلم موفق «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» است که نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن تجربه خواهد کرد. این برای اولین بار است که سعید روستایی حضور در بخش مسابقه جشنواره کن را تجربه می‌کند. «متری شیش و نیم» او حضور موفقی در اکران فرانسه داشت و حتی در بخش فیلم خارجی کاندیدای جایزه سزار  شد.در خبرهای رسمی از «برادران لیلا» اطلاعاتی منتشر نشده است. در معدود عکس‌های منتشر شده از این فیلم تنها تصاویر ترانه علیدوستی و سعید پورصمیمی دیده می‌شود. ترانه علیدوستی در این فیلم نقش لیلا را که کاراکتر اصلی زن داستان است برعهده دارد. طبق اخبار غیررسمی اما نوید محمدزاده و پیمان معادی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. در نهایت روز گذشته سعید روستایی در صفحه اینستاگرامش اولین تصویر از نوید محمدزاده را در «برادران لیلا» را منتشر کرد. او در این فیلم نقش مرتضی برادر لیلا را بر عهده دارد. این سومین همکاری نوید محمدزاده با روستایی است.
سعید روستایی که دو فیلم اولش در گیشه و جشنواره‌ها با استقبال خوبی مواجه شده و از جشنواره‌های جهانی چون توکیو، زوریخ، بوردو، داکا، استرالیا، ژنو... جوایزی کسب کرده است، در تازه‌ترین پست اینستاگرامی‌اش از اکران «برادران لیلا» پس از حضور در جشنواره کن خبر داده است.
هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مه(۲۷ اردیبهشت تا ۷ خردادماه) به‌صورت حضوری برپا خواهد شد. تاکنون خبری از اعلام رئیس هیأت داوران این رویداد معتبر سینمایی منتشر نشده اما زمزمه‌هایی از احتمال انتخاب اصغر فرهادی، برای این مقام شنیده می‌شود. ورایتی از جمله رسانه‌هایی است که پیش‌بینی کرده فرهادی به‌عنوان رئیس هیأت داوران هفتاد و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن انتخاب خواهد شد.در طول بیش از هفت دهه برگزاری جشنواره کن، سینمای ایران حضور محسوسی در این جشنواره سینمایی داشته است. سال گذشته با کسب جایزه بزرگ هیأت داوران برای فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی مجموع جوایز سینمای ایران از این رویداد سینمایی به عدد ۴۰ رسید. این دومین جایزه مهم سینمای ایران از این رویداد معتبر سینمایی بعد از نخل طلای بهترین فیلم برای «طعم گیلاس» ساخته عباس کیارستمی بود.گفتنی است، دیگر اثر فارسی زبان حاضر در جشنواره امسال «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی است که در اردن و با موضوع سعید حنایی قاتل زنجیره‌ای مشهدی ساخته شده است.

نظر شما