شناسهٔ خبر: 53700996 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شصت‌ویکمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین

سوئیس درخواست آلمان برای صادرات مهمات به اوکراین را رد کرد

درحالی درگیری‌های روسیه و اوکراین وارد سومین ماه خود می‌شود که سوئیس دو درخواست آلمان برای صادرات مهمات سوئیسی به اوکراین را رد کرده است.

صاحب‌خبر -

با گذشت بیش از ۲ ماه از حمله نظامی روسیه به اوکراین، دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس تأیید کرد که «هر دو درخواست آلمان، مبنی بر ارسال مهمات سوئیسی به اوکراین به دلیل بی طرفی سوئیس» با پاسخ منفی روبه‌رو شد.

وزارت دفاع روسیه روز گذشته (یک‌شنبه) اعلام کرد وضعیت در ماریوپل به حالت عادی بازگشته است و ساکنان می‌توانند آزادانه در خیابان‌ها بدون پنهان شدن از بمباران نازی‌های اوکراین حرکت کنند. نیروی هوایی روسیه ۱۳ مورد از تأسیسات نظامی در اوکراین از جمله ۲ پست فرماندهی و ۱۱ نقطه تمرکز نیرو‌ها و تجهیزات را بمباران کرد. نیروی هوایی روسیه در شهر‌های توریتسکی، کومار و بوگاتیر ۳ انبار تسلیحات موشکی و توپخانه‌ای نیرو‌های اوکراینی را منهدم کرد.

به گفته وزارت دفاع روسیه تمام اعضای باقی‌مانده «تیپ آزوف نازی» و همچنین مزدوران خارجی از آمریکا و اروپا در «آزوفستال»، کاملاً محاصره شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

  • آمریکا: تحریم انرژی می‌تواند بیش از مسکو به اروپا آسیب بزند
  • روسیه کنترل زرادخانه چندصد هکتاری اوکراین را در دست گرفت
  • مخالفت آرژانتین با تحریم روسیه/ شکاف میان اعضای ناتو درباره جنگ اوکراین

در حالی که مشاور رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته گفت که اوکراین به روسیه یک دور «ویژه» از مذاکرات که در ماریوپل برگزار شود را پیشنهاد داده است، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا دیروز در کی‌یف با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ملاقات کردند.

«ولودیمیر زلنسکی» و «رجب طیب اردوغان» رؤسای‌جمهور اوکراین و ترکیه نیز روز گذشته درباره نیاز به تخلیه فوری غیرنظامیان از شهر بندری ماریوپل، کارخانه آزوفستال و تبادل نیرو‌های اوکراینی مستقر در نیروگاه ماریوپل بحث و تبادل نظر کردند.

کارشناسان هشدار دادند بی‌شک برای خنثی کردن هزاران ماده انفجاری فعال که تقریباً در نیمی از خاک اوکراین رها شده است چند دهه زمان لازم خواهد بود.

کشور‌های عضو ناتو در رابطه با موضوع اوکراین دچار اختلاف نظر و شکاف هستند زیرا برخی صلح و برخی تضعیف روسیه را خواستار شده‌اند. وزیر دارایی اتریش اذعان کرده است که بخش گاز کشورش بسیار وابسته به گاز روسیه است. پیش از این نیز  بانک مرکزی آلمان درباره افزایش قیمت انرژی و رکود درصورت تحریم گاز روسیه هشدار داد. پیش‌تر وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داده بود که تحریم انرژی روسیه بیشتر از مسکو به اروپا آسیب می‌رساند.

تحولات روز شصت‌ویکم حمله روسیه به اوکراین را می‌توانید در زیر بخوانید:

وزارت دفاع روسیه: ۲۷ تأسیسات نظامی اوکراین را هدف قرار دادیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیرو‌های این کشور ۲۷ تأسیسات نظامی اوکراین را با موشک‌های بسیار دقیق هدف قرار داده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد: ۴ پهپاد اوکراینی را در دونتسک، خارکیف و ایزیوم اوکراین سرنگون کردیم. نئونازی‌های اوکراین به گروگان گرفتن ۹۰ شهروند خارجی از ۵ کشور به عنوان «سپر انسانی» ادامه می‌دهند. امروز هیچ کس از کریدور بشردوستانه پیشنهادی برای تخلیه کارخانه آزوفستال در ماریوپل استفاده نکرده است.

۱۹ ساعت پیش
انگلیس: تاکنون ۱۵ هزار سرباز روسیه کشته شده‌اند

وزیر دفاع انگلیس در سخنانی مدعی شد: برآوردهای ما نشان می دهد که ۱۵ هزار سرباز روسیه تاکنون در اوکراین کشته شده اند.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس همچنین اعلام کرد که کشورش تعداد کمی از خودروهای زرهی مجهز به پرتابگر را به اوکراین خواهد داد.

۲۰ ساعت پیش
قدردانی گوترش از تلاش‌های ترکیه در بحران اوکراین

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد حمایت و قدردانی خود را از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به خاطر تلاش های دیپلماتیک ترکیه برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ابراز کرد.

بنابر اعلام سازمان ملل، دبیرکل و رئیس جمهور اردوغان تاکید کردند که هدف مشترک آنها پایان دادن به جنگ در اوکراین در اسرع وقت است.

۲۰ ساعت پیش
بلینکن: روسیه در اهداف جنگی خود شکست می خورد

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، پس از سفر به کی‌یف ضمن متعهد شدن به کمک‌های نظامی بیشتر از جمله تسلیحات پیشرفته و بازگشت نمایندگان آمریکا، مدعی شد که روسیه در اهداف جنگی خود شکست می خورد در حالیکه اوکراین در حال موفقیت است.»

بلینکن همچنین گفت که دیپلمات‌های آمریکایی که به اوکراین باز می‌گردند، به احتمال زیاد کنسولگری در لویو در غرب اوکراین را قبل از بازگشت به کی‌یف، تجهیز خواهند کرد. پیشتر اعلام شده بود که بازگشت دیپلمات‌ها از این هفته شروع خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از صحیت‌هایش به خبرنگاران گفت: «اوکراین محکم ایستاده، آنها محکم ایستاده‌اند و آنها این کار را با حمایتی که ما به معنای واقعی کلمه از سراسر جهان برایشان هماهنگ کردیم، انجام می‌دهند.»

در واکنش «آناتولی آنتونوف» سفیر مسکو در واشنگتن، به تلویزیون دولتی روسیه گفت که کرملین به آمریکا درباره ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین هشدار داده است و افزود: « «ما بر غیرقابل قبول بودن این وضعیت زمانی که آمریکا تسلیحات را به اوکراین سرازیر می‌کند، تأکید کرده‌ایم.»

سفر آنتونی بلینکن به همراهی «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا بالاترین سطح سفر مقام‌های آمریکایی به کی‌یف از زمان حمله روسیه در اواخر فوریه بوده است.

۲۰ ساعت پیش
درخواست برای حضور زلنسکی در نشست گروه ۲۰

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: اعضای گروه ۷ خواستار دعوت اندونزی از زلنسکی برای حضور در نشست گروه ۲۰ در نوامبر شدند. سران کشورها از جمله بایدن در صورت تصمیم پوتین برای حضور در نشست گروه ۲۰، با پوتین سر یک میز نخواهند نشست.

۲۱ ساعت پیش
وقوع آتش سوزی در انبارهای نفت روسیه

گاردین در گزارشی از آتش سوزی های بزرگ بامداد روز دوشنبه در دو انبار نفت در شهر بریانسک روسیه خبر داد.

طبق اعلام مقامات روسیه مخازن ذخیره نفت در یک انبار در شهر «بریانسک» کمتر از ۱۰۰ مایلی شمال مرز اوکراین آتش گرفته است.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، وزارت شرایط اضطراری در بریانسک اعلام کرد که در ساعت ۲ بامداد به وقت مسکو آتش‌سوزی به این نهاد اعلام شده است و نیرو‌های اورژانس در محل حادثه حضور دارند.

همچنین درباره علت آتش‌سوزی اطلاعاتی ارائه نشده است، اما گاردین در گزارش خود می‌نویسد احتمالا این خرابکاری از سوی کی‌یف باشد.

تاس در ادامه اعلام کرد که اولین آتش‌سوزی در یک تأسیسات غیرنظامی در بریانسک با ۱۰ هزار تن سوخت اتفاق افتاد و پس از آن آتش‌سوزی دوم در یک انبار سوخت نظامی با ظرفیت ۵ هزار تن گزارش شد.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ستون‌هایی از دود را نشان می‌دهد که صبح روز دوشنبه از تاسیسات شهر بریانسک به آسمان بلند شده است.

۲۱ ساعت پیش
آتش سوزی در پایگاه هوایی در اوسوریسک روسیه+ فیلم

آر تی: ویدئوی تایید نشده رسانه های اجتماعی پخش شده که آتش گرفتن یک پایگاه در شرق دور روسیه، درست در شمال ولادی وستوک را نشان می‌دهد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15961390"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8119571/15961390?width=400&height=300"></script></div>
۲۲ ساعت پیش
مقام روسیه: جهان نباید تحت تأثیر اطلاعات نادرست قرار گیرد

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل: جهان نباید تحت تأثیر اطلاعات نادرست درباره جنگ اوکراین قرار گیرد. صحبت در مورد استفاده روسیه از سلاح شیمیایی در اوکراین ادعای نادرستی است. کشته شدگان بوچا بر اثر گلوله های توپخانه ایجاد شده اند نه سلاح های سبک و این باعث تبرئه نیروهای روسی می‌شود. 

او در ادامه گفت: آتش بس در حال حاضر ایده خوبی نیست زیرا به نیروهای اوکراینی فرصتی برای تغییر موقعیت می‌دهد. ما جنگی علیه اوکراین آغاز نکردیم، اما در حال انجام عملیات نظامی هستیم و هدف ما حفظ جان غیرنظامیان است. 

۲۲ ساعت پیش
روسیه ۴۰ کارمند سفارت آلمان در مسکو را عنصر نامطلوب اعلام کرد

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در خبری فوری گزارش داد وزارت امور خارجه روسیه امروز اعلام کرد ۴۰ کارمند سفارت آلمان در مسکو را عنصر نامطلوب اعلام کرده است.

۲۲ ساعت پیش
فواد حسین: ذخایر گندم عراق برای دو ماه کافی است

وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با الجزیره اعلام کرد این کشور تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفته و به گفته وزیر بازرگانی، ذخایر گندم عراق تنها برای دو ماه کافی است.

۲۳ ساعت پیش
وزیر دفاع آمریکا: اوکراین با تجهیزات مناسب می‌تواند روسیه را شکست دهد

پنتاگون تایید کرد وزارت امور خارجه آمریکا با فروش ۱۶۵ میلیون دلار مهمات دیگر به اوکراین موافقت کرده است. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در این خصوص ادعا کرد اوکراین با تجهیزات مناسب می تواند در جنگ علیه روسیه پیروز شود.

وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدعی شد: ما می‌خواهیم روسیه را به حدی ضعیف ببینیم که نتواند کارهای مشابه حمله به اوکراین را انجام دهد. روسیه در حال حاضر بسیاری از قابلیت‌های نظامی و سربازان زیادی را از دست داده است و ما نمی‌خواهیم مسکو بتواند به سرعت این قابلیت‌ها را دوباره احیا کند.

 

۲۳ ساعت پیش
اوکراین: توافقی در مورد بازگشایی کریدور بشردوستانه از آزوفستال صورت نگرفته است

خبرگزاری فرانسه از کی‌یف گزارش داد اوکراین اعلام کرد در مورد (بازگشایی) راهروی بشردوستانه از کارخانه آزوفستال ماریوپل "هیچ توافقی" صورت نگرفته است.

۲۳ ساعت پیش
لهستان پس از آمریکا دومین ارسال کننده سلاح به اوکراین است

رئیس دفتر نخست وزیر لهستان گفت این کشور تاکنون تسلیحاتی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار به اوکراین فرستاده است.

وبسایت خبری اسپوتنیک گزارش داد میخائیل دوورچیک، رئیس دفتر نخست وزیر لهستان، در گفتگو با رادیو (RMF) گفت لهستان از نظر ارسال تسلیحات به اوکراین پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

دوورچیک افزود جزئیات این اقدام گزارش نشده است، اما باید روشن شود که لهستان پس از آمریکا بیشترین تسلیحات را به اوکراین ارسال می‌کند.

پیش از این، مقامات لهستانی گفته بودند که این کشور تسلیحاتی به ارزش ۷ میلیارد زلوتی (۱.۶ میلیارد دلار) به اوکراین ارسال کرده است.

سخنگوی دولت لهستان گفت: این بهای حمایت نظامی ما از اوکراین است. وی افزود: ما در برخی انواع تسلیحات در رده‌های نخست هستیم.

۱ روز پیش
پوتین: همه امکانات لازم را برای کاهش تاثیر تحریم‌ها داریم

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: همه امکانات لازم را برای کاهش تاثیر تحریم‌های غرب داریم. اقتصاد روسیه همه امکانات را برای کار مستقل و به دور از هر نوع اختلال دارد.
پوتین افزود: می‌خواهیم همه تسهیلات ضروری را برای آماده کردن شرایط مناسب بازرگانان تامین کنیم.

۱ روز پیش
ایجاد کریدور بشردوستانه برای تخلیه شهر ماریوپل

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که نیرو‌های مسلح این کشور عملیات نظامی در نزدیکی کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل را متوقف خواهند کرد تا ساکنان ماریوپل را تخلیه کنند.

از همه نیرو‌ها خواسته شده است که عقب نشینی کنند و اطمینان حاصل کنند که کریدور بشردوستانه برای تخلیه از شهر امن است و در ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت مسکو باز می‌شود. این وزارتخانه خاطرنشان کرد که طرف اوکراینی پرچم‌های سفید را در مناطق خاصی نزدیک کارخانه آزوفستال برافراشته است که نشان دهنده آمادگی آن‌ها برای تخلیه است.

۱ روز پیش
آخرین خسارات نیرو‌های اوکراینی در حملات نیرو‌های روسیه

سخنگوی وزارت دفاع روسیه آخرین خسارات و تلفات نیرو‌های اوکراینی را تشریح کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، ایگور کوناشنکوف در گزارش روزانه خود از آخرین تحولات اوضاع اوکراین گفت: نیرو‌های نظامی روسیه به اجرای عملیات نظامی خود برای حمایت از دنباس با استفاده از سلاح‌های بسیار دقیق ادامه می‌دهند. تاسیسات تولید و پالایش نفت در مناطق شمالی کرامانتچوک و دو انبار سوخت که ویژه تجهیزات نظامی اوکراین بود با سلاح‌های دقیق هدف قرار گرفت و منهدم شد.

جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه ۵۶ زیرساخت نظامی اوکراین از جمله دو مرکز فرماندهی، ۵۳ مرکز تجمع نیرو‌ها و تجهیزات نظامی و نیز یک انبار سوخت را نزدیک روستای نووادایا دمیترووکا هدف قرار دادند و حدود ۱۶۰ تن از نیرو‌های دشمن از جمله ۲۳ نفر از نیرو‌های یگان زرهی را تار و مار کردند.
وی ادامه داد:
همچنین شش زیرساخت نظامی اوکراین از جمله سه مرکز تجمع نیرو‌ها و تجهیزات نظامی و سه انبار مهمات و سلاح در مناطق مختلف خارکیف در حملات موشکی شبانه با استفاده از موشک‌های هوا به سطح منهدم شد. در این حملات بیش از ۲۴۰ نفر کشته شدند و ۲۸ دستگاه خودروی زرهی، توپ و خودروی نظامی منهدم شد.
کوناشنکوف ادامه داد: یگان موشکی نیز با اجرای ۱۹ حمله، چهار مرکز فرماندهی و هشت مرکز نیرو‌های هلی برن و سه انبار مهمات و تعدادی از مراکز تجمع نیرو‌ها و تجهیزات نظامی اوکراین را منهدم کرد. یگان توپخانه روسیه همچنین ۹۶۷ زیرساخت نظامی از جمله ۳۳ مرکز فرماندهی و ۹۲۹ مرکز تجمع نیرو‌ها و تجهیزات نظامی و پنج انبار موشک و گلوله توپ را منهدم کرد.
وی افزود: پدافند هوایی روسیه نیز ۱۳ فروند پهپاد اوکراینی را در استان خارکیف و خرسون هدف قرار داد و سرنگون کرد. سامانه پانتسیر اس نیز یک فروند موشک اوکراینی توچکا-O و ۱۸ فروند موشک دیگر را هدف قرار داد و سرنگون کرد.
وی در ادامه گفت: از ابتدای عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین ۵۶۶ فروند پهپاد، ۱۴۱ فروند جنگنده و ۱۱۰ فروند بالگرد سرنگون شده است. از ابتدای عملیات روسیه در اوکراین همچنین ۲۶۵ سامانه موشکی ضد هوایی، دو هزار و ۵۲۶ دستگاه تانک و دیگر انواع خودرو‌های زرهی، ۲۸۳ موشک انداز، هزار و ۹۶ قبضه توپ و خمپاره انداز و دو هزار و ۳۶۲ خودروی نظامی هدف قرار گرفته و منهدم شده اند.

۱ روز پیش
سفیر روسیه در آمریکا از واشنگتن خواست به ارسال سلاح به اوکراین پایان دهد

سفیر روسیه در آمریکا از واشنگتن خواست ارسال سلاح به اوکراین را پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری تاس، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی ۲۴ روسیه گفت کشورش یادداشی به آمریکا ارسال کرده است و در آن از واشنگتن خواسته است تا ارسال سلاح به اوکراین را پایان دهد.

آنتونوف در این گفتگو، اقدام آمریکا به ارسال سلاح به اوکراین را تلاش این کشور برای «افزایش مخاطره و تشدید اوضاع» توصیف کرد.

او در ادامه افزود «هشتصد میلیون دلار سلاح از واشنگتن به کی یف ارسال خواهد شد. این عدد بزرگی است و با این کار نمی‌توان به دنبال راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ بود. آیا ما نامه نوشتیم؟ بله. ما تاکید کردیم که اقدام آمریکا در ارسال سلاح به اوکراین پذیرفتنی نیست. خواهان آن هستیم که همه این اقدامات متوقف شود».

آنتونوف همچنین گفت «هدف آمریکا این است که جلوی روسیه را بگیرد. همانطور که سناتور‌های آمریکایی آشکارا گفتند که قاطعانه می‌ایستند تا روسیه را از رعایت منافع اش توسط دیگر کشور‌ها محروم کنند و نگذارند صدای این کشور شنیده شود».

۱ روز پیش
مقامات محلی روسیه اعلام کردند روسیه دوشنبه دو پهپاد اوکراینی را در نزدیکی مرز با اوکراین منهدم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، رومن استارووئیت فرماندار منطقه کورسک در تلگرام اعلام کرد دفاع ضد هوایی روسیه بامداد دوشنبه (امروز) ساعت ۴ و ۱۵ دقیقه به وقت محلی (یک و ۱۵ دقیقه به وقت گرینویچ)، دو پهپاد اوکراینی را در منطقه ریلسک Rylsk در مرز اوکراین منهدم کرد.

۱ روز پیش
هدف سفر کمیسیون اروپا به هند دور کردن دهلی از روسیه است

شبکه تلویزیونی آر تی در گزارشی اعلام کرد اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار و گفتگو می کند.

بر اساس این گزارش, این دیدار به عنوان بخشی از تلاش های دیپلماتیکی به منظور کاهش روابط هند با روسیه انجام می شود.

۱ روز پیش
آژیر‌های خطر باردیگر در کی یف به صدا درآمد

شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری اعلام کرد آژیر‌های خطر برای دومین بار از ابتدای امروز در مرکز کی یف پایتخت اوکراین به صدا درآمد.

۱ روز پیش
وزارت دفاع روسیه: بمباران ۵۶ نقطه نظامی اوکراین

کانال تلگرام شبکه تلویزیونی الجزیره‏ به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروی هوایی این کشور ۵۶ نقطه نظامی اوکراین را بمباران کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیرو‌های یگان موشکی این کشور در شبانه روز گذشته، ۱۹ حمله انجام دادند که در پی این حملات ۴ مرکز فرماندهی اوکراین و ۳ انبار مهمات منهدم شد.

۱ روز پیش

به گزارش خبرگزاری رویترز, مقام اوکراینی در استان وینیتسیا واقع در مرکز-غرب اوکراین اعلام کرد بر اثر اصابت چند راکت در دو شهر این استان, تعدادی کشته و زخمی شده اند.

۱ روز پیش
کارشناسان نظامی:موشک‌های سرمت، امنیت روسیه را تضمین می‌کند

رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکوسموس) و کارشناسان نظامی روسی بر این باورند که موشک‌های سرمت (SARMAT) که به تازگی رونمایی شده است تا ۴۰ سال امنیت روسیه را تضمین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، دیمیتری روگوزین رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه اعلام کرد که موشک‌های سرمت امنیت روسیه را در ۳۰ تا ۴۰ سال آینده کاملا تضمین می‌کند.

بر اساس این گزارش، روگوزین در سخنانی خاطر نشان کرد سامانه دفاع موشکی غربی در برابر موشک‌های سرمت ناتوان است و از همین رو امنیت کشور ما تا ۴۰ سال آینده تضمین است.

۱ روز پیش
سفیر جدید آمریکا در اوکراین امروز معرفی می‌شود

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه بریجت برینک «BRIDGET BRINK»، سفیر فعلی در اسلواکی را به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین معرفی خواهد کرد.

۱ روز پیش
کمک ۷۱۳ میلیون دلاری واشنگتن به اوکراین و ۱۵ کشور اروپایی

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا بیش از ۷۱۳ میلیون دلار در قالب بودجه نظامی خارجی جدید به کشور اوکراین و ۱۵ کشور دیگر در اروپای مرکزی و شرقی اختصاص خواهد داد.

۱ روز پیش
دیپلمات‌های آمریکایی هفته آینده به اوکراین باز می‌گردند

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لویدآستین، وزیر دفاع آمریکا به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کردند دیپلمات‌های آمریکایی در هفته آینده به اوکراین بازخواهند گشت و از شهر غربی لِویو بازدید و سپس به سفارت این کشور در کی یف می‌روند.

۱ روز پیش
مخازن نفت روسيه آتش گرفت

وزارت وضعیت اضطراری روسیه از حریق گسترده مخازن نفت این کشور در بریانسک، شهری در منطقه روستوف در نزدیکی اوکراین خبر داد.

در فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، صدای آژیر خطر در این منطقه شنیده می‌شود.

بر اساس گزارش‌های تایید نشده، محل استقرار واحد ۱۲۰ موشکی و توپخانه ارتش روسیه در نزدیکی این مخازن نفتی هم دچار حریق شده است.

۱ روز پیش

نیروهای ارتش روسیه با استفاده از آتش بس یکجانبه، غیرنظامیانی را که نیروهای اوکراینی به مدت دو ماه از آنها به شکل سپر انسانی در منطقه نبرد در شهر ماریوپول استفاده می کردند تخلیه کردند.

۱ روز پیش
بازگشت حضور دیپلماتیک آمریکا در اوکراین

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی‌یف، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، ‌رئیس جمهوری اوکراین، خبر بازگشت حضور دیپلماتیک آمریکا در اوکراین ‌را اعلام کرد.

۱ روز پیش
دیدار زلنسکی با مقامات آمریکایی

خبرگزاری آسوشیتدپرس از کی یف گزارش داد وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا شب گذشته با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، دیدار کردند که بلندپایه‌ترین دیدار یک هیئت آمریکایی از پایتخت این کشور از زمان آغاز تهاجم روسیه به شمار می‌رود.

دیدار با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، و «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا، که یک مقام ارشد اوکراینی آن را تائید کرد، در حالی صورت می‌گیرد که اوکراین غرب را برای تحویل دادن سلاح‌های قدرتمندتر در جنگ با روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین زیر فشار قرار داده است. در منطقه دونباس، نیرو‌های مسکو در تلاش اند آخرین نیرو‌های اوکراینی را از بندر ویران شده ماریوپل بیرون برانند.

پیش از این دیدار با بلینکن و آستین، زلنسکی گفت که پیگیر آن بوده است که آمریکایی‌ها به نتیجه برسند: هم در زمینه تسلیحات، هم درباره ضمانت‌های امنیتی. او افزود: شما نمی‌توانید امروز دست خالی پیش ما بیایید. ما تنها انتظار جایزه و نوعی کیک را نداریم بلکه سلاح‌های خاص و چیز‌های خاصی را انتظار داریم.

۱ روز پیش
ادعای دروغ غرب درباره کشف گور دسته جمعی در ماریوپل

به گزارش شبکه تلویزیونی «آرتی»، گور جمعی در اطراف شهر ماریوپل اوکراین که کشور‌های غربی ادعا می‌کنند کشف کرده اند، در واقع گور‌های انفرادی است نه جمعی.

به گزارش این شبکه، کشور‌های غربی به تازگی اعلام کرده اند که تصویر‌های ماهواره‌ای حاکی از وجود گور جمعی جدیدی در اطراف شهر ماریوپول اوکراین است. به همین علت خبرنگار شبکه آرتی روسیه به منطقه مورد نظر رفت تا واقعیت را از نزدیک مشاهده کند.

در منطقه مورد نظر، هیچ مدرکی از وجود گور‌های جمعی یافت نشد. رسانه‌های کشور‌های غربی این منطقه را بوچای دوم می‌خوانند. آن‌ها می‌گویند تصویر‌های ماهواره‌ای نشان از وجود گور جمعی بزرگی در این منطقه دارد که هزاران نفر در آن دفن شده اند. تصویر‌هایی که شبکه آرتی از این منطقه گرفته است گور‌های انفرادی را به وضوح نشان می‌دهد. این گورستان به روی همه خبرنگاران باز است.

یکی از ساکنین منطقه در اینباره می گوید: «در اینجا انسان‌ها دفن شده اند (و اینجا یک گورستان معمولی است). در اینجا از گور جمعی خبری نیست. در اینجا مرده‌ها را در گور مشترک دفن نمی‌کنند. به هر شخص، یک تابوت و یک گور تعلق می‌گیرد، حتی اگر آن شخص، سرباز ارتش اوکراین یا یک غیرنظامی باشد. هر دوی آن‌ها انسان اند.

یک ساکن دیگر ماریوپل هم گفت: «این حرف‌ها بی معنا و دروغ است. در اینجا برای هر نفر یک قبر وجود دارد. قبر‌هایی هم برای نظامیان اوکراینی وجود دارد. همه را در تابوت دفن کرده اند. بر روی هر قبری، علامتی برای شناسایی وجود دارد. اگر هم نشانه نباشد، عددی روی آن نوشته شده است تا شناسایی شود».

۱ روز پیش
درخواست زلنسکی از مقامات آمریکایی برای ارسال سلاح های سنگین به اوکراین

در جریان دیدار پیش بینی شده آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و لوید آستین، وزیر دفاع این کشور از کی یف، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین با اشاره به اینکه درگیری های نظامی در این کشور وارد ماه سوم خود شده است از دولت بایدن خواست تسلیحات نظامی سنگین بیشتری به این کشور ارسال کند.

سفر بلینکن و آستین که قبلاً توسط زلنسکی اعلام شده بود، بالاترین سطح سفر مقامات آمریکایی به اوکراین از زمانی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور حمله به این کشور در ماه فوریه را صادر کرده است.

۱ روز پیش
ریانووستی تحولات شصتمین روز جنگ اوکراین را منتشر کرد

خبرگزاری ریانووستی تحولات شصتمین روز عملیات ویژه روسیه در اوکراین را در زیر آورده است:

  • نیرو‌های موشکی روسیه ۲۶ پست فرماندهی نیرو‌های اوکراینی را هدف قرار دادند.
  • نیرو‌های پدافند هوایی روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی را در ۹ شهرک منهدم کردند.
  • موشک‌های با دقت بالا در منطقه «پاولوگراد» ظرفیت‌های تولید مواد منفجره و باروت را نابود کردند.
  • وزارت دفاع فدراسیون روسیه فهرست جدیدی از تلفات گارد ملی اوکراین را منتشر کرد: ۲۷ کشته و ۹۸ زخمی، و همچنین ۱۰۷ فراری و ۱۶ اسیر.
  • «پوشیلین» رئیس‌جمهور «جمهوری دونتسک» گفت که ملی‌گرا‌هایی که در آزوفستال در ماریوپل مستقر شده بودند، زمان زیادی برای رفتن نداشتند.
  • ارتش روسیه ۱۶۰ تُن کمک‌های بشردوستانه را تا عید پاک به منطقه خارکیف رساند.
  • اردوغان به زلنسکی گفت که آنکارا آماده است به عنوان یکی از ضامنان امنیت اوکراین عمل کند.
  • رئیس وزارت خارجه اتریش گفت که کی‌یف و بروکسل باید مدلی از همکاری بدون پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را در نظر بگیرند.
۱ روز پیش
سوئیس درخواست آلمان برای صادرات مهمات به اوکراین را رد کرد

دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس تأیید کرد که «هر دو درخواست آلمان، مبنی بر ارسال مهمات سوئیسی به اوکراین به دلیل بی طرفی سوئیس» با پاسخ منفی روبه‌رو شد.

۱ روز پیش

به گزارش ریانووستی، سفیر روسیه در آمریکا گفت که مقامات ایالات متحده مراسم بزرگداشت نشست سربازان شوروی و آمریکایی در «البه» را لغو کردند.

این مراسم هر ساله در گورستان «آرلینگتون» در نزدیکی واشنگتن برگزار می‌شد.

«البه» نام رودخانه‌ای در اروپای مرکزی است. این رودخانه که یکی از آبراه‌های اصلی اروپای مرکزی است از شمال غربی جمهوری چک سرچشمه گرفته پس از گذر از کشور آلمان به دریای شمال می‌ریزد.

۱ روز پیش
دیدار و گفت‌وگوی بلینکن و آستین با زلنسکی در کی‌یف

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «لوید آستین» وزیر دفاع این کشور عصر یکشنبه با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کردند.

این دیدار، بالاترین سطح سفر یک هیئت آمریکایی از زمان آغاز جنگ در اوکراین بود. «دنیس شمیحال» نخست‌وزیر اوکراین این دیدار را «یک نماد سیاسی بسیار مهم» خواند که نشان دهنده اتحاد در حمایت از اوکراین است.

زلنسکی روز شنبه در جریان یک کنفرانس خبری در ایستگاه متروی زیرزمینی کی‌یف که در آن سفر بلینکن و آستین به اوکراین را اعلام کرد، گفت: «آن‌ها نباید با دست خالی به اینجا بیایند. ما منتظر سلاح‌های خاصی هستیم.»

زلنسکی همچنین از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به دلیل برنامه‌ریزی برای سفر به روسیه انتقاد کرد.

۱ روز پیش

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

نظر شما