شناسهٔ خبر: 53691409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کریمی در گفتگو با دانشجو تاکید کرد

دعوت از کارشناسان بومی؛ راهکار پرس تی‌وی برای اعتمادسازی نزد مخاطبان

سید وحید کریمی، کارشناس مسائل اروپا گفت: پرس تی وی باید همانند بسیاری از رسانه‌های خارجی، پای کارشناسان و نخبگان بومی کشور‌های دیگر را به برنامه‌های خود باز کند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو_ کریمی با اشاره به اینکه یک سری اهداف پنهان پشت جنگ اوکراین نهفته است، افزود: رئیس جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ با ماهیت وجودی ناتو مخالف بود و حتی هزینه پرداخت آمریکا برای ناتو را قطع کرد و معتقد بود که می‌توانند با پوتین و روسیه در مسائل بین الملل همکاری داشته باشند.

دیپلمات پیشین ایران در لندن و نیویورک افزود: چنین سیاستی خوشایند انگلیس نبود، چون ناتو و قدرت سخت آمریکا بازوی قدرتمند انگلیس برای اجرای اهداف سیاست خارجی آن در اروپا و بین الملل محسوب می‌شدند و با خروج ترامپ از کاخ سفید و حمایت بایدن از چندجانبه‌گرایی و مشورت با متحدین اروپایی، زمینه برای انگلیس فراهم شد که مجدداً برای تقویت و تثبیت ناتو بکوشد که در اینجا، اوکراین قربانی اهداف انگلیس شد. در این جنگ، ناتو بار‌ها اعلام کرد دخالت نمی‌کند، چون قرار بر دخالت نبوده و فقط قرار بوده جایگاه خود را در بخش اروپای شرقی تثبیت کند و از لحاظ ایجاد پایگاه‌های جدید تقویت شود.

سید وحید کریمی گفت: همانطور ک مک‌میلان نخست وزیر پیشین انگلیس عنوان کرده بود، هدف از تاسیس ناتو چند مورد بوده که عبارتند از متعهد کردن آمریکا به دفاع از اروپا، نگه داشتن یا مهار روسیه و تحقیر و کنترل کردن آلمان. اما اکنون می‌بینیم که ترامپ داشت زیر بار تعهد حفاظت دفاعی اروپا نمی‌رفت، آلمان داشت از طریق خط لوله گاز مستقیم یک نوع همزیستی مسالمت آمیز با روسیه مهیا می‌کرد و روسیه هم نفوذش در اروپا داشت افزایش پیدا می‌کرد؛ لذا این اهداف پنهان انگلیس در معرض خطر بود و لذا شما ملاحظه می‌کنید که همه چیز دارد بر وفق مراد سیاست خارجی انگلیسی پیش می‌رود و اینکه مکرراً می‌گوید که ما دخالتی نمی‌کنیم به عنوان یک چراغ سبز به پوتین و روسیه است که کل اوکراین یا نصف این کشور را بگیرند و این باعث می‌شود که ضدیت با پوتین و روسیه در غرب افزایش پیدا کند

وی ارزیابی خود از عملکرد شبکه پرس تی وی در پوشش جنگ اوکراین را اینگونه توضیح داد: پرس تی وی باید یک نگاه ایرانی را به اتفاقات بدهد همانند کاری که رسانه‌های روسی و چینی انجام می‌دهند. این نگاه ایرانی از سیاست بین الملل در ابتدا می‌بایست تعریف شود و در مرحله بعد، باید خبرنگار میدانی و بومی داشته باشیم تا علاوه بر اشراف کامل نسبت به زبان و فرهنگ آن کشور، نگاه ایرانی را درک باشد و با این نگاه بتواند، خبر و یا گزارش خود را ارسال کند.

کریمی در ادامه به لزوم داشتن شبکه‌هایی به برخی زبان‌های بومی در کشور‌های اروپایی اشاره کرد و گفت: یکی از راهکار‌هایی که می‌توان با توجه به آن، اثرگذاری بهتر داشت، توجه به زبان‌های بومی کشور‌های مختلف است. مثلاً زبان کشور‌های رومانی یا لهستان یا کشور‌های اسکاندیناوی بسیار مهم هستند که اگر بتوانیم اتفاقات جهان را با نگاه ایرانی پوشش دهیم، می‌توانیم موثر باشیم. حتی اگر از این زمینه خوب عمل کنیم، رسانه‌های انگلیسی و فرانسوی زبان این مطالب را ترجمه و پخش خواهند کرد.

کارشناس مسائل اروپا به لزوم توجه پرس تی وی به مسائلی همچون نژادپرستی در اروپا تاکید و عنوان کرد: پرس تی وی باید روی موضوع نژادپرستی توجه ویژه‌ای داشته باشد و به صورت غیرمستقیم در برنامه‌های خود به آن بپردازد. برای مثال، درطی جنگ اوکراین، مشخص شد که در مرز اوکراین و لهستان، تا چه اندازی نژادپرستی حاکم شد و مهاجران رنگین پوست را تفکیک کردند و اجازه ورود آن‌ها به لهستان را ندادند.

وی افزود: موضوع دیگری که می‌بایست تمرکز ویژه‌ای به آن شود، بحث اشغالگری است که پرس تی وی می‌تواند با پوشش دقیق و حرفه‌ای خود از این موضوع، نقش پررنگی را در روشنگری افکار عمومی نسبت به اتفاقاتی همچون اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی داشته باشد.

دیپلمات پیشین ایران در لندن و نیویورک گفت: پرس تی وی باید همانند برخی از رسانه‌های فارسی زبان خارجی، پای کارشناسان و نخبگان بومی کشور‌های دیگر را به برنامه‌های خود باز کند. افراد و رسانه‌هایی که معترض سیاست‌ها دولتشان هستند، می‌بایست شناسایی و به برنامه‌های این شبکه دعوت شوند. با این راهکار می‌توان اعتبار بیشتری را به شبکه بخشید و مخاطبان بیشتری را جذب کرد.

نظر شما