شناسهٔ خبر: 53691115 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست خبری به مناسبت هفته کاروکارگر؛

کارگران امروز با واژه هایی همچون امنیت شغلی بیگانه اند/کارگران 7 میلیون تومان از واقعیت های اقتصادی عقب هستند

ویژه برنامه های هفته کارگر در سال جاری از دوشنبه ۵ اردبیهشت آغاز و یک شنبه ۱۱ اردیبهشت با گرهمایی کارگران و تشکل های کارگری پایان می پذیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا،در آستانه هفته کارگر 1401 چند تن از فعالان کارگری مازندران در جمع خبرنگاران ضمن تشریح دغدغه های خود تاکید کردند: کارگران امروز با واژه هایی همچون امنیت شغلی بیگانه اند.

"نصرالله دریابیگی " دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات مازندران با گرامیداشت هفته کاروکارگر گفت: امروز با وجود قانونی مدون و کامل همچون قانون کار جمهوری اسلامی ایران بیش از 95 درصد کارگران مازندرانی با قرارداد موقت کار می کنند و امنیت شغلی اشان دچار مخاطره شده است.

این فعال کارگری گفت: جشنواره سراسری هفته کاروکارگر را به سوگواره ای غمبار تبدیل کرده اند و متاسفانه هیچ گوش شنوایی برای حل مشکلات کارگران وجود ندارد.

دریابیگی اظهار داشت: امروز جامعه کارگری دچار چالش های بزرگی شده و علیرغم آن که فراوان هشدار داده ایم، تبعات خطرناک بی توجهی ها به قشر عظیم کارگری نادیده گرفته شده و نمی دانیم که چه آینده ای را برای نیروی کار متصور شویم.

این فعال کارگری با تشکر از شورای عالی کار و همراهی وزیرتعاون و کار برای افزایش مناسب مزد کارگران درسال 1401 گفت: سبد هزینه اعلامی از سوی جامعه کارگری 13 میلیون و شورای عالی کار 9 میلیون تومان بوده و امروز به صراحت اعلام می کنیم که 7 میلیون تومان از واقعیت های اقتصادی عقب هستیم.

وی هرگونه زمزمه ای با عنوان اصلاح مزد کارگران را زیرسوال بردن ماهیت ماده 41 قانون کار عنوان کرد و گفت: متاسفانه این روزها برخی صحبت ها راجع به این که کارفرمایان به دلیل افزایش دستمزدها قصد تعدیل کارگران را دارند؛ نگران کننده است! سهم مزد کارگر در قیمت تمام شده تولید 10 تا 12 درصد است حال چگونه مزد کارگران را مشکل تولید عنوان می کنند؛ باید کارشناسان اعلام نظر کنند.

دریابیگی اذعان داشت: مشکل تولید؛ مزد کارگران نیست؛ مشکلات اعم ازسوء مدیریت ها،تحریم ها ، قاچاق کالاو... هستند؛ چرا منتقدان قانون کار وصاحب نظران محترم این مشکلات را مطرح نمی کنند.

او به مساله درمان کارگران وبازنشستگان هم اشاره کرده ومی گوید: با وجود قانون الزام درمان تامین اجتماعی امروز کارگران وبازنشستگان باید دست به دامن بیمه هایی همچون بیمه تکمیلی شوند وهزینه های سنگینی را متحمل شوند!!

وی به طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم پرداخت وگفت: پیش ازآن که افزایش حقوق این قشر درسال جاری اعمال گردد؛ طلب 25 درصدی طرح همسان سازی پرداخت گردد.

در ادامه "علی اکبر علوی نژاد" نماینده بیش از 5 هزار کارگر طرح جنگل داری و صیانت از منابع طبیعی استان مازندران گفت: با وجود تلاش شبانه روزی کارگران حافظان جنگل ها و مقابله آنان با زمین خواران و متعرضان به عرصه های جنگلی، امنیت شغلی آنان و از جمله خود من با 25 سال سابقه درحد صفر است!

این نماینده کارگری گفت: افزایش 57 درصدی مزد کارگران اگرچه برای سال جاری خبری خوشحال کننده بود اما باید نگران عواقب این موضوع بود! او می گوید: تورم وگرانی ها جامعه کارگری را سخت درتنگنا قرارداده است سالی یک بار مزد کارگران افزایش می یابد وپنج بارشاهد گرانی کالاها وخدمات هستیم.

سید هادی ساداتی فعال کارگری مازندران در امور ساختمانی نیز می گوید: تنها دلخوشی ما درهفته کارگر این است که مسئولان دراین ایام کمی بیشترحرف های کارگران را می شنوند.

او مزد فعلی کارگران را 50 درصد خط مرگ می داند ومی گوید: کدام مسئول محترمی می تواند با ماهی 6 میلیون تومان یک خانواده را اداره کند؟!

این فعال کارگری ادامه می دهد: کارگران افزایش مزدی را نمی خواهند؛ مسئولان اگرهنرمند هستند قیمت ها را به سال 1400 برگردانند.

او می گوید: سوال ما ازمسئولان محترم این است که آیا کارگران حق حیات دارند؟!

نظر شما