شناسهٔ خبر: 53678226 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

علائم جدید کرونا چیست؟

نتایج یک مطالعه تحقیقاتی که اخیرا در مجله The Lancet منتشر شد، نشان داد که آبریزش بینی و سردرد از علائم مشترک امیکرون با سویه های قبلی است اما از دست دادن حس بویایی و چشایی در دلتا ۵۲.۷٪ از مبتلایان دیده می‌شود اما تنها ۱۶.۷٪ از افراد مبتلا به امیکرون دچار این عارضه می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آزمایشات اولیه بر روی امیکرون که برای اولین بار در نوامبر ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی شناسایی شد، نشان داد که سویه جدید با نسل‌های قبل از خود تفاوت‌های زیادی در سرعت سرایت، بیماری‌زایی و علائم دارد. اولین موردی که در امیکرون نمایان‌تر بود خفیف‌تر بودن بیماری‌زایی آن نسبت به کرونا دلتا بود و چندماه بعد این موضوع در آزمایشات و مشاهدات بالینی تایید شد. از سویی دیگر حتی دریافت سه دوز واکسن قادر نیست از ابتلا به امیکرون پیشگیری کند بنابراین تمام افراد جامعه در معرض ابتلا به این ویروس هستند و توصیه می‌شود همچون گذشته پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و در ارتباط با علائم کرونا آگاهی پبدا کنید.

علائم امیکرون با سویه‌های قبلی چه تفاوتی دارد؟

به دلیل سرایت بالا و گسترش سریع امکیرون در کشورهای مختلف، اکنون این سویه به نوع غالب در دنیا و همچنین در ایران تبدیل شده است. نتایج یک مطالعه تحقیقاتی که اخیرا در مجله The Lancet منتشر شد، نشان داد که آبریزش بینی و سردرد از علائم مشترک امیکرون با سویه های قبلی است اما از دست دادن حس بویایی و چشایی در دلتا ۵۲.۷٪ از مبتلایان دیده می‌شود اما تنها ۱۶.۷٪ از افراد مبتلا به امیکرون دچار این عارضه می‌شوند. از سویی دیگر، گلودرد در امیکرون بسیار شایع است و در حدود ۷۰ درصد مبتلایان مشاهده می‌شود چراکه هدف اصلی امیکرون در بدن تکثیر در گلو و سپس بینی است. تعداد روزهای بروز علائم در امیکرون کمتر از دلتا است و علائم چند روز (۲ تا ۳ روز) زودتر برطرف می‌شوند. پس همواره علائم کرونا را در نظر داشته باشید تا تشخیص دهید که در صورت ابتلا، کدام نوع کرونا وارد بدن شما شده است.

علائم کرونا امیکرون

آیا زیر سویه‌های جدید امیکرون خطرناک هستند؟

همانطور که گفته شد امیکرون بسیار جهش‌پذیر است و بر اثر تغییرات متعدد به شکل دیگری از کرونا تبدیل شده است. این جهش‌ها همچنان ادامه دارند و محققان به تازگی دو زیر سویه از امیکرون با نام‌های BA.1 و BA.2 را کشف کرده‌اند. در تحقیقات مرتبط مشخص شده است که زیر سویه BA.2 که ویروس مخفی کار هم نام دارد ۶۰ درصد قدرت سرایت پذیری بالاتری نسبت به امیکرون اولیه دارد. به نظر می‌رسد که در حال حاضر زیر سویه مخفی کار یا BA.2 نوع غالب کرونا در جهان باشد. شدت سرایت BA.2 به حدی سریع است که کشور چین برای پیشگیری از همه‌گیری گسترده ناشی از آن، دست به بزرگترین قرنطینه تاریخ زده است به طوریکه بخش شرقی شانگهای، قلب تپنده اقتصاد چین با ۲۶ میلیون جمعیت به منظور پیشگیری از ابتلای گسترده مردم به امیکرون قرنطینه شده است. اگرچه بسیاری از پزشکان معتقدند که علائم زیرسویه جدید شدیدتر از امیکرون اولیه نیست اما برخی پزشکان بر این باورند که ممکن است مدت زمان بروز علائم طولانی‌تر باشد.

علائم زیر سویه جدید امیکرون چیست؟

در جدیدترین اعلامیه سازمان جهانی بهداشت قید شده است که بسیاری از علائم جدید کووید-۱۹ بسیار شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند. آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا اخیرا چند علامت جدید را به فهرست علائم کووید-۱۹ اضافه کرده است که عبارتند از:

  •  ستگی و نداشتن انرژی
  • درد و کوفتگی عضلات
  • سردردهای غیر معمول
  • گلو درد
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها

اما اخیرا نوع جهش یافته‌ای از کرونا به نام XE که ترکیبی از دو زیرسویه BA.1 و BA.2 است، کشف شده است. قدرت سرایت XE ده برابر بیشتر از سویه پنهان کار است. با چنین سرعت انتقالی، دور از ذهن نیست که در ماه‌های آینده XE به سویه غالب تبدیل شده و جای امیکرون را بگیرد. علائمی که تاکنون برای XE بیان شده است مشابه علائم کرونا امیکرون بوده و خستگی، بی‌حالی، تب، سردرد، بدن درد و گاهی تپش قلب از علائم آن است. البته افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند و به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند ممکن است علائم متفاوت و شدیدتری را تجربه کنند.

تست کرونا امیکرون

چرا انجام آزمایش کرونا در زمان ابتلا به امیکرون اهمیت دارد؟

اگرچه واکسیناسیون یکی از راه‌های مهم برای پیشگیری از ابتلا به کروناست، اما سویه امیکرون به ویژه زیر سویه آن یعنی BA.2 به دلیل جهش‌های فراوان و سرایت‌پذیری بالا هر شخصی را در معرض ابتلا قرار می‌دهد. از این‌رو لازم است که علاوه بر واکسیناسیون، جهت پیشگیری و کنترل این ویروس تدابیر دیگری نیز مثل انجام آزمایش کرونا و قرنطینه شدن اندیشیده شود که سرایت این ویروس به حداقل برسد. شاید تصور شود که این ویروس علائم قوی ندارد و بیماری‌زایی آن چندان خطرناک نیست اما به یاد داشته باشید که به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی افراد و بیماری‌های زمینه‌ای در جامعه نمی‌توان همه را یکسان قضاوت کرد چراکه ممکن است ویروس امیکرونی که یک فرد را خفیف مبتلا کرده است برای فرد دیگر سنگین و مخاطره آمیز باشد. بنابراین بهتر است در صورت بروز علائم اولیه، در قدم اول نکات مرتبط با پیشگیری از انتقال این ویروس مثل رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه شدن انجام شود. در محیط‌هایی مثل ادارات و شرکت‌ها که سایر افراد مشغول به فعالیت هستند بهتر است با دیدن اولین علائم ابتلا به کرونا، تست کرونا انجام شود که از ابتلای سایرین به این بیماری پیشگیری شود.

تست کرونا در منزل

تست کرونا در منزل را با هومکا تجربه کنید

زمانی که فرد علائم کرونا را در خود مشاهده می‌کند قرنطینه شدن و استراحت کردن دو امر ضروری برای پیشگیری از انتقال بیماری و همچنین بهبودی سریع‌تر است. مراجعه به آزمایشگاه و انتظار در صف پذیرش و نمونه‌گیری و سایر ترددهایی که برای دریافت جواب آزمایش انجام می‌شود می‌تواند به تشدید علائم منجر شود. اما با بهره گرفتن از خدمات تست کرونا در منزل لازم نیست که برای انجام آزمایش به آزمایشگاه تشخیص طبی مراجعه کنید. در این روش تنها کافیست که درخواست آزمایش خود را در سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir ثبت کرده یا اینکه با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تا در سریع‌ترین زمان ممکن نیروی متخصص از طرف هومکا برای دریافت نمونه حلق و بینی در منزل شما حضور پیدا کند. در این روش لازم نیست که چندین ساعت را برای انجام تست کرونا اختصاص دهید. خدمات آنلاین آزمایش در منزل هومکا علاوه بر تهران و کرج، در شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و رشت نیز ارائه می‌شود.

 

نظر شما