شناسهٔ خبر: 53664720 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پوتین: حتی یک پشه هم نباید فرار کند

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: در حالی که خبرگزاری‌ها از پناه گرفتن صدها غیرنظامی، کودک و نیروهای مدافع اوکراینی مجروح در پناهگاه‌های کارخانه فولاد آزوف‌استال شهر ماریوپل خبر می‌دهند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به وزیر دفاع خود گفت: «این منطقه صنعتی را مسدود کنید تا حتی یک پشه هم نتواند فرار کند».
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به ولادیمیر پوتین گفت که بیش از ۲۰۰۰ نظامی اوکراینی در آزوف‌استال باقی مانده‌اند و رئیس‌جمهوری روسیه نیز در پاسخ گفت که حمله به این منطقه صنعتی عظیم جان سربازان روسی بیشتری را می‌گیرد و «بیهوده» خواهد بود.
پیش از این قرار بود که نیروهای روسیه به این منطقه صنعتی و کانال‌های زیرزمینی آن هجوم ببرند، اما رئیس‌جمهوری روسیه این نقشه از پیش طراحی‌شده را «غیرعاقلانه» و «بی‌فایده» دانسته است.روسیه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای نیروهای اوکراینی ضرب‌الاجل تعیین کرده بود تا خود را تسلیم کنند، اما اوکراینی‌ها به مقاومت ادامه دادند. با این حال، فرمانده یک واحد نظامی در ماریوپل گفته است که نیروهای تحت فرمان او فقط می‌توانند چند روز یا چند ساعت دیگر دوام بیاورند.
وزارت دفاع روسیه، مدعی شد که تمام نواحی شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین، به جز کارخانه فولاد آزوف‌استال، به تصرف نیروهای این کشور در آمده است. ولادیمیر پوتین نیز بابت آنچه «آزادسازی» ماریوپل خوانده شده است، از سرگئی شویگو قدردانی کرد.اوکراین می‌گوید افراد گرفتار در آزوف‌استال تقریباً هیچ غذا، آب و داروی ضروری ندارند و تخلیه «فوری» آن‌ها از ماریوپل لازم است. کی‌یف در این رابطه خواستار بازگشایی فوری یک کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و جنگجویان مجروح از این کارخانه شده است.
تصرف شهر بندری ماریوپل در کناره دریای آزوف، یک پیروزی راهبردی برای روسیه به‌شمار می‌رود، زیرا از این طرف می‌تواند راه‌گذری زمینی از خاک خود تا شبه‌جزیره کریمه که آن را در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرده بود، به‌دست آورد. با تسخیر ماریوپل کنترل سراسر سواحل دریای آزوف نیز در دست روسیه قرار خواهد گرفت.

 

برچسب‌ها:

نظر شما