شناسهٔ خبر: 5364470 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بودجه ۲۰ درصدی برای تئاتر شهرستان‌ها/ تفاهم‌نامه امضا شد

معاون هنری وزارت ارشاد در اختتامیه هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر عنوان کرد با همکاری منطقه آزاد اروند می توان در آینده ای نزدیک فعالیت های نمایشی خرمشهر و آبادان را افزایش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد در اختتامیه هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر ضمن اشاره به حضور بسیاری از گروه های شهرستانی در هجدهمین دوره جشنواره تئاتر فتح خرمشهر عنوان کرد: از انجمن نمایشی خرمشهر برای آنکه شرایط را فراهم کردند، سپاسگزارم همچنین نسبت به خانواده شهدا و جانبازان شهر خرمشهر عرض تکریم و احترام دارم.

مرادخانی افزود: قول دادیم با تفاهم نامه ای که اینجا شکل می گیرد، شرایطی را فراهم کنیم که در آینده خرمشهر صاحب چند امکان خوب از جمله پلاتو و سالن نمایش شود. همچنین باید توجه ویژه ای به جریان مستمر نمایش از طریق زیر ساخت ها داشت.

وی اظهار کرد: ما می توانیم با همکاری حوزه های مختلفی چون منطقه آزاد اروند در آینده نزدیک فعالیت های نمایشی را افزایش دهیم، البته استفاده از مستندات دفاع مقدس در این جشنواره برای ما مهم است هر چند که اساس این جشنواره دفاع مقدس است و در این محور می توان شاهد فعالیت های خوبی بود.

معاون هنری وزارت ارشاد تاکید کرد: به نظر من این جشنواره استعداد فراملی شدن دارد و چنانچه شرایط مناسب فراهم شود، می توانیم در آینده شاهد حضور گروه های تئاتری کشورهای همسایه در جشنواره مقاومت - فتح خرمشهر باشیم.

وی افزود: انجمن نمایشی خرمشهر باید تلاش کند این گونه فعالیت ها را استمرار دهد تا تئاتر این شهر به بلوغ برسد و شرایط را برای فعالیت گروه های جوان مهیا شود.

مرادخانی با اشاره به ساخت تئاتر شهر در شهرستان ها بیان کرد: وزارت ارشاد برای فعالیت های استانی ۲۰ درصد بودجه اختصاص داده است و حتی می توان سالنی چون خلیج فارس را گسترش داد و آن را به تئاتر شهر خرمشهر تبدیل کند. امیدوارم این امر در انجام کارها به عنوان فعالیت مشخص در نظر گرفته شود و در آینده شاهد شکوفایی اساسی در هنرهای نمایشی شهر خرمشهر باشیم.

اهدای سالن تئاتر به هنرمندان خرمشهر و آبادان

طی تفاهنامه ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان منطقه آزاد اروند به هنرمندان خرمشهر و آبادان سالن تئاتر هدیه می دهد.

همزمان با نامگذاری سال ۹۴ به عنوان سال تئاتر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهمنامه ای بین سازمان منطقه آزاد اروند و معاونت امور هنری وزارت ارشاد جهت ساخت سالن و ترمیم سالن های موجود تئاتر دو شهر خرمشهر و آبادان منعقد شد.

شب گذشته سوم خرداد مصادف سالروز آزادسازی خرمشهر در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت – فتح تفاهم نامه ای بین علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در راستای تقویت فعالیت های فرهنگی و هنری و ایجاد زیرساخت های متناسب برای هنر نمایش و همچنین ترمیم و بازسازی سالن های موجود در شهرهای خرمشهر و آبادان منعقد شد.

طبق این تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد اروند موظف است ظرف دو سال آینده موارد زیر را بدین شرح به جریان انداخته و عملیاتی سازد:

احداث یا تاسیس پلاتوهای اجرا (بلک باکس) اجرای تئاتر در خرمشهر و آبادان و واگذاری آن ها به انجمن نمایش این دو شهر، تاسیس خانه عروسک در آبادان، بازسازی و مرمت تالارهای موجود تئاتر در خرمشهر و آبادان، میزبانی بخشی از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی و تئاتر فجر در سال ۹۴ در شهرهای خرمشهر و آبادان، حمایت از آثار شاخص با مضامین مقاومت و دفاع مقدس، آیینی و سنتی، کودک و نوجوان و ... جهت اجرا در شهرهای آبادان و خرمشهر.

همچنین براساس این تفاهم نامه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به تجهیز مکان های اجرای نمایش اعم از تاسیس شده و یا مرمت شده توسط طرف دوم می شود. علاوه بر این معاونت هنری آثار شاخص با مضامین مقاومت و دفاع مقدس، آیینی سنتی، کودک و نوجوان و ... جهت اجرای عموم به منطقه آزاد اروند معرفی می کند.

حمایت از تولید و اعزام نمایش های بند فوق از دیگر وظایف طرف اول (معاونت هنری ارشاد) به حساب می آید.

هجدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر با معرفی برگزیدگان خود در سالن خلیج فارس خرمشهر به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها:

نظر شما