شناسهٔ خبر: 53633143 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

حمله تمام‌عیار روسیه به شرق و جنوب اوکراین آغاز شد/جهنم دونباس

سرانجام حمله بزرگ نیروهای روسیه به شهرهایی که در امتداد خط مقدم جبهه شرق و جنوب اوکراین قرار دارند، آغاز شد. از نخستین ساعات صبح دیروز بسیاری از شهرهای شرق و جنوب اوکراین در منطقه دونتسک زیر آتش سنگین ارتش روسیه قرار گرفته‌اند. رسانه‌های اوکراینی از انفجارها در مارینکا، اسلاویانسک و کراماتورسک خبر می‌دهند. همچنین انفجارهایی در خارکف در شمال شرقی اوکراین، در میکولایف در جنوب و در زاپوریژیا در جنوب شرقی رخ داده‌اند. آژیر حمله هوایی در بسیاری از شهرها و روستاها مدام به صدا در می‌آید. سرگئی گیدای، فرماندار اوکراینی منطقه لوهانسک آنچه را که پس از آغاز این حمله بر منطقه می‌گذرد، یک «جهنم» توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: دونباس، شرقی‌ترین منطقه اوکراین و هم‌مرز روسیه است که دو استان دونتسک و لوهانسک را در خود جای داده و نقطه کانونی کارزار روسیه برای بی‌ثبات‌کردن اوکراین بوده است. این کارزار از سال ۲۰۱۴ و زمانی آغاز شد که کرملین از نیروهای نیابتی برای ایجاد دو «جمهوری خلق» جدایی‌طلب در اوکراین استفاده کرد. این درحالی است که بسیاری از صنایع مهم اوکراین در منطقه دونباس واقع‌ شده‌اند و مرکز اصلی تولید زغال‌سنگ و فولاد آن کشور محسوب می‌شود.

به نوشته گاردین، یک روز پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین هشدار داده بود که روس‌ها برای رسیدن به هدفشان دونباس را به معنای واقعی کلمه نابود خواهند کرد و همان فاجعه‌ای را در استان‌های دونتسک و لوهانسک رقم خواهند زد که پیش از این بر سر ماریوپل آورده‌اند.

این در حالی است که سرگئی گایدایی فرماندار اوکراینی منطقه لوهانسک دیروز در تلویزیون اوکراین اعلام کرد که کرمینا به اشغال نیروهای روسیه درآمده و درگیری‌های بی‌وقفه در شهرهای دیگر ادامه دارد. او اضافه کرد که دست‌کم چهار غیرنظامی در حالی که سعی داشتند از کرمینا فرار کنند، در جریان گلوله‌باران روس‌ها کشته شدند.

در کرمینا قبل از جنگ ۱۸ هزار نفر سکونت داشتند که به گفته مقام‌های اوکراین اکنون ۴۰۰۰ نفر آنان در حال مقاومت هستند. اوکراین می‌گوید نبرد در ماریوپل نیز ادامه دارد. ستاد کل ارتش اوکراین از حملات راکتی و استفاده از موشک‌های مافوق صوت در جریان درگیری‌ها در ماریوپل خبر داده است.

به گفته یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا، روسیه در یک هفته حضور نظامی خود در شرق و جنوب اوکراین دست‌کم یازده گردان دیگر به نیروهایش افزوده است. به این ترتیب مجموع گردان‌های روسیه در این کشور را به ۷۶ گردان افزایش یافته است.

گفتنی است با وجود تشدید درگیری‌ها در چندین نقطه اوکراین و وضعیت بحرانی غیرنظامیان، مدت سه روز است که هیچ راهرویی با اهداف بشردوستانه و برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگی باز نشده است. مقامات اوکراینی علت را مخالفت نیروهای روسیه اعلام کرده‌اند و می‌گویند که هنوز هیچ توافقی در این باره حاصل نشده است.

ایرینا ورشچوک معاون نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد: «در مورد ماریوپل که از اوایل ماه مارس محاصره شده، روس‌ها از باز کردن راهرویی برای خروج غیرنظامیان به سمت بردیانسک خودداری می‌کنند. ما به گفت‌وگوهای دشوار برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه در مناطق خرسون و خارکف نیز ادامه می‌دهیم.»

بمباران مراکز نظامی اوکراین در سراسر کشور

گزارش‌ها حاکی از آن است که با وجود نبرد سنگین در خطوط مقدم جبهه در دونباس، روسیه هنوز به پیشرفتی دست نیافته است. اوکراینی‌ها در مقابل نیروهای روسیه به شدت مقاومت می‌کنند، آنها این حمله سنگین را پیش‌بینی می‌کردند و خود را برای آن اماده کرده بودند.

ارتش روسیه مدعی است که روز دوشنبه، دست‌کم ۱۶ مرکز نظامی اوکراین را با حملات سنگین خود از کار انداخته است؛ به ویژه مراکز تولید مهمات توچکا و موشک‌های تاکتیکی. این تسلیحات اهمیت بسزایی هم برای مسکو و هم برای کی‌یف در جریان جنگ کنونی دارند.

مقام ارشد پنتاگون اظهار کرد: اولین محموله‌ و کمک‌های نظامی آمریکا به مرزهای اوکراین رسیده است. چند روز گذشته آمریکا از برنامه‌ها و کمک‌های جدید ۸۰۰ میلیون دلاری خود به اوکراین رونمایی کرد. کمک‌های نظامی آمریکا شامل تسلیحات کشنده مانند موشک‌های ضدهوایی استینگر، سیستم‌های ضدزره جاولین، هویتزر و گلوله‌های توپخانه، هلیکوپترهای 17Mi-، سلاح‌های کوچک و مهمات، پهپادها، دستگاه‌های رادار و سایر تجهیزات می‌شود.

مقامات آمریکایی گفتند: شهر ماریوپل هنوز به دست نیروهای روسی نیفتاده است. اما اگر نیروهای روسی موفق شوند کنترل ماریوپل را به دست گیرند، سپس می‌توانند حدود دوازده گروه تاکتیکی را در دونباس مستقر کنند. این در حالی است که دو جنگجوی بریتانیایی که در اوکراین توسط روسیه اسیر شدند در تلویزیون دولتی روسیه از بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستند که کمک کند تا آنها آزاد شوند. ویدئوها نشان می‌دهد که این دو از بوریس جانسون می‌خواهند تا در ازای آزادی ویکتور مدودچوک، سیاستمدار حامی کرملین، آنها را آزاد کند.

پوتین به دنبال یک پیروزی به هر قیمتی

والریا فاور مونتیان سیاستمدار فرانسوی و از نمایندگان پارلمان فرانسه که متولد اوکراین است، درباره حمله سنگین روسیه به دونباس گفت: «پیش از این جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک که در منطقه دونباس واقع هستند، به روسیه پیوسته بودند و روسیه نیز سه روز پیش از آغاز حمله به اوکراین یعنی در ۲۱ فوریه، استقلال آنها را به رسمیت شناخته بود. حتی نمایندگا‌ن روسیه به اتفاق آرا با امضای قراردادهای دوستی، همکاری و کمک متقابل با این دو جمهوری خودخوانده موافقت کرده بودند.»

او اضافه کرد: «با این وجود می‌بینیم که روسیه نیروهایش را از بسیاری از مناطق اوکراین به دونباس برگردانده و به شدت بر جنگ در این منطقه متمرکز شده است، چراکه مسکو و شخص پوتین به یک پیروزی نیاز دارد و امیدوار است در دونباس که بخش‌هایی از آن در دست جدایی‌طلبان است، این پیروزی دست‌یافتنی باشد.»

زلنسکی: نبرد دونباس آغاز شده است

ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین شامگاه دوشنبه آغاز حمله بزرگ روسیه به شرق اوکراین را تایید کرد. او با انتشار ویدئویی در تلگرام گفت: «نیروهای روسیه نبرد دونباس را که مدت‌هاست برای آن آماده شده‌اند، آغاز کرده‌اند.» به گفته زلنسکی از بخش بزرگی از کل ارتش روسیه برای این حمله استفاده می‌شود. او تاکید کرد: «مهم نیست که چه تعداد سرباز روسی به آنجا گسیل داده شوند، ما خواهیم جنگید، از خود دفاع خواهیم کرد و از هیچ چیز کوتاه نخواهیم آمد.»

کارخانه فولاد ماریوپل زیر آتش نیروهای روسیه است. به گفته منابع اوکراینی، نیروهای روسی آخرین سنگر اصلی واحدهای مدافع در ماریوپل را با سلاح‌های سنگین گلوله‌باران کرده‌‌اند. دنیس پروکوپنکو فرمانده هنگ ملی‌گرای افراطی آزوف در پیامی ویدئویی گفت که روس‌ها با وجود اینکه می‌دانستند بسیاری از غیرنظامیان نیز در محوطه وسیع کارخانه فولاد آزوف پناه گرفته‌اند دست به بمباران آنجا زدند.

روسیه تخمین می‌زند که ۲۵۰۰ سرباز اوکراینی و حدود ۴۰۰ نظامی خارجی در محوطه کارخانه مستقر هستند. به گفته منابع اوکراینی، بسیاری از غیرنظامیان نیز به دنبال سرپناهی در تونل‌های این نیروگاه بوده‌اند، زیرا بخش‌های زیادی از ماریوپل پس از محاصره‌ای که اکنون تقریبا هفت هفته به طول انجامیده، ویران شده است. دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین روسیه را متهم کرده است که می‌خواهد ماریوپل را با خاک یکسان کند.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که تعداد غیرنظامیان کشته‌شده در جنگ از دوهزار نفر فراتر رفته و از آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه تا نیمه‌شب ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) به ۲۰۷۲ نفر رسیده است. حدود چهارمیلیون اوکراینی نیز از جنگ در آن کشور گریخته‌اند.

احتمال معرفی روسیه به عنوان «دولت حامی تروریسم»

همزمان جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید، اعلام کرد که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا تمام راه‌های ممکن برای پاسخگو کردن روسیه در قبال حمله به اوکراین را در دست بررسی دارند، ازجمله احتمال معرفی روسیه به عنوان یک «دولت حامی تروریسم». البته به گفته او، روند تصمیم‌گیری در این زمینه، ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

هفته گذشته ولودیمیر زلنسکی در یکی از مکالمات تلفنی اخیر خود با جو بایدن، از او خواسته بود تا روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده برای تصمیم‌گیری درمورد این درخواست زلنسکی، درحال بررسی دقیق واقعیت‌ها و قانون است.

ایالات متحده تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه به‌دلیل حمله به اوکراین اعمال کرده است، اما افزودن روسیه به فهرست کشورهای حامی تروریسم اقدامی نمادین خواهد بود که درضمن، هزینه بیشتری را نیز بر اقتصاد روسیه وارد می‌کند. این امر منجر به مواردی مانند ممنوعیت روسیه از خرید برخی اقلام با استفاده دوگانه تجاری و نظامی و همچنین تحریم سایر افراد و کشورهایی می‌شود که هنوز به‌طور خاص با روسیه دادوستد دارند.

وضعیت دشوار ماریوپل

یکی دیگر از اهداف ارتش روسیه تصرف کامل شهر بندری ماریوپل در جنوب است که می‌تواند ناحیه کریمه را به مناطق تحت کنترل شورشیان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین متصل کند.

یک سخنگوی وزارت دفاع اوکراین روز دوشنبه گفت وضعیت نیروهای اوکراینی در شهر ماریوپل بسیار دشوار است، اما این شهر هنوز به تصرف کامل روسیه درنیامده است. به گفته او، بمباران هوایی ماریوپل در روزهای اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته و تعداد حملات هوایی به زیرساخت‌های اوکراین نیز بیشتر شده است. شهرداری ماریوپل روز دوشنبه نامه فرمانده نیروهای اوکراینی مستقر در این شهر را در حساب تلگرام خود منتشر کرد که از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، تقاضای کمک کرده است.

قبل از شروع جنگ، ماریوپل با حدود نیم میلیون نفر جمعیت بزرگ‌ترین شهر ناحیه دونباس بود که تحت کنترل دولت اوکراین قرار داشت و روسیه خواستار تحویل آن به شورشیان شرق اوکراین بود. تصرف کامل ماریوپل دو جهت اصلی تهاجم ارتش روسیه از شرق و جنوب اوکراین را به یکدیگر متصل خواهد کرد و نیروهایی که در حال حاضر ماریوپل را محاصره کرده‌اند آزاد می‌کند تا به تهاجم جدید در شرق اوکراین بپیوندند.

در یک رویداد دیگر، دو مرد بریتانیایی که همراه با نیروهای اوکراینی در جبهه ماریوپل می‌جنگیدند و در روزهای اخیر تسلیم شده‌اند روز دوشنبه در تلویزیون روسیه ظاهر شده و خواستار مبادله خود با ویکتور مدودچوک، سیاستدار اوکراینی طرفدار روسیه شدند. هنوز مشخص نیست که آنها این مطالب را آزادانه و یا تحت فشار عنوان کرده‌اند. همزمان اداره امنیت اوکراین نیز ویدئویی منتشر کرده است که در آن ویکتور مدودچوک درخواست می‌کند او را با مدافعان ماریوپل و یا مردمی که تلاش می‌کنند از این شهر خارج شوند، مبادله کنند.

نظر شما