شناسهٔ خبر: 53626768 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خودرو بی ترمز در جاده گرانی!

اشاره: بازار خودرو روز گذشته باز هم روند صعودی داشت به طوری که تمام خودروها با افزایش چند میلیون تومانی قیمت همراه بودند. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو به ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت پراید به 200 میلیون تومان نزدیک شد. متأسفانه به دلیل افزایش انتظارات تورمی که منجر به افزایش قیمت کالاها شده است، روند افزایش قیمت‌ها همچنان صعودی است. در این میان سیاست‌های غلط فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی که چند سال است انجام می‌شود نه‌تنها قیمت خودرو را کاهش نداده بلکه با ایجاد حباب نیاز به خودرو و سوق دادن سرمایه‌های خرد به سمت بازار خودرو بستر را برای سود جویان فراهم کرده است. این در حالی است که وقتی در سال 94 برجام اجرایی شد، قیمت خودرو، مسکن و ... کاهش معنادار پیدا کردند.اکنون هم اگر برجام احیا شود و از سطح تنش بین تهران- واشنگتن کاسته شود دوباره قیمت ها روند کاهش به خود خواهند گرفت. موضوعی که مردم در انتظار آن هستند.بنابراین اکنون توپ در زمین تیم مذاکره کننده و دستگاه دیپلماسی کشور است.

صاحب‌خبر -

رشد 19 میلیونی پژو 206 در یک ماه
در معاملات دیروز پژو ۲۰۶ تیب دو مدل ۱۴۰۱ افزایش قیمت دو میلیون تومانی را ثبت کرد و به قیمت ۲۹۷ میلیون تومانی رسید. این خودروی پرفروش بازار از ابتدای سال 1401 تاکنون ۱۹ میلیون تومان افزایش قیمت را ثبت کرده است. ۲۰۶ تیپ ۵ فول مدل ۱۳۹۹ بدون تغییر قیمت ۳۴۲ میلیون تومان قیمت خورد. این خودرو نیز در سال ۱۴۰۱، افزایش ۱۷ میلیون تومانی را ثبت کرده است.

رشد 25 میلیونی پژو 207
پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما مدل ۱۴۰۱ با افزایش دو میلیون تومانی به قیمت ۳۹۷ میلیون تومان رسید. این خودرو از ابتدای سال افزایش قیمت ۱۳ میلیون تومانی را ثبت کرده است. نسخه خودکار و مدل ۱۴۰۰ دیروز با افزایش قیمت سه میلیون تومانی به ۵۶۰ میلیون تومان رسید. این خودرو نیز از ابتدای سال ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت را ثبت کرده است.

رشد 14 میلیونی پژو پارس
قیمت پژو پارس LX مدل ۱۴۰۱ افزایش ۵ میلیون تومانی را ثبت کرد تا قیمت این خودرو به ۳۷۸ میلیون تومان برسد. این خودرو از ابتدای سال افزایش قیمت ۲۸ میلیون تومانی را ثبت کرده است. پژو پارس مدل ساده با موتور XU۷P افزایش قیمت ۶ میلیون تومانی را ثبت کرد تا از ابتدای سال ۱۴ میلیون تومان گران شده باشد. این خودرو دیروز ۳۱۴ میلیون تومان معامله شد.

رشد قیمت سمند و دنا
سمند LX دیروز بدون تغییر قیمت ۲۹۹ میلیون تومان معامله شد تا از ابتدای سال ۱۴ میلیون تومان گران شده باشد. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ هم دیروز افزایش قیمت سه میلیون تومانی را ثبت کرد و ۳۸۲ میلیون تومان معامله شد. در نسخه توربو خودکار اما تغییر قیمتی ثبت نشد و با قیمت ۴۹۲ میلیون تومان معامله شد. این خودرو نیز از ابتدای سال در دو نسخه دنده‌ای معمولی و خودکار توربو به ترتیب افزایش قیمت ۷ و ۹ میلیون تومانی را ثبت کرده است.

پراید در مرز 200 میلیون تومان
پراید ۱۱۱ دیروز ۱۹۸ میلیون تومان معامله شد که نسبت به دیروز تغییری قیمتی را نشان نمی‌دهد؛ این خودرو از ابتدای سال با افزایش قیمت ۱۲ میلیون تومانی همراه بوده است. پراید ۱۳۱ هم دیروز بدون تغییر نسبت به‌روز گذشته ۱۷۸ میلیون تومان معامله شد. نسخه صندوق‌دار پراید نیز از ابتدای امسال، افزایش ۸ میلیون تومانی قیمت را ثبت کرده است.
قیمت تیبا روند صعودی خود را حفظ کرده است. هرچند تیبا هاچ بک مدل ۱۴۰۰ دیروز بدون تغییر قیمت، ۱۹۷ میلیون معامله شد اما مدل ۱۳۹۹ این خودرو افزایش قیمت سه میلیون تومانی را ثبت کرد و به ۱۸۷ میلیون تومان رسید. این خودرو در مدل ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از ابتدای سال به ترتیب افزایش قیمت ۱۷ و ۱۵ میلیون تومانی را ثبت کرده است.
تیبا صندوق‌دار نیز در مدل ۱۴۰۰، با افزایش قیمت یک‌میلیون تومانی به ۱۹۰ میلیون تومان رسید و در مدل ۱۳۹۹ نیز افزایش قیمت دو میلیون تومانی را ثبت کرد و ۱۸۲ میلیون تومان معامله شد. این خودرو نیز از ابتدای سال در مدل ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۳ و ۱۴ میلیون تومانی افزایش قیمت را ثبت کرده است.

علت گرانی خودرو چیست؟
یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: وقتی ما این قرعه‌کشی را برای خودرو می‌گذاریم، سیگنالی به بازار می‌دهیم که تقاضا برای خودرو زیاد است و من نمی‌توانم پاسخگوی این تقاضا باشم، بنابراین قرعه‌کشی می‌گذارم و این موضوع قدرت بازار سیاه یا بازار آزاد و فرصت دلال‌ها را بیشتر می‌کند که دستشان باز باشد و قیمت بازار را بیشتر افزایش دهند.
بابک صدرایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره قرعه‌کشی خودرو در کشور و تبعات آن در بازار گفت: وقتی برای هر پدیده‌ یا کالای اقتصادی محدودیت ایجاد می‌کنید و می‌گویید قرعه‌کشی می‌کنیم که برای مثال بین 300 تا 400 هزار نفر 20 تا 30 هزار نفر انتخاب می‌شوند، عملاً این کار حرص و ولعی را ایجاد و برای آن کالا ارزش افزوده ایجاد می‌کند. چون عملاً می‌گوید آن‌قدر تقاضا وجود دارد درحالی‌که ما می‌توانیم پاسخگوی این تعداد از متقاضیان باشیم.
صدرایی با تأکید بر اینکه باید نیاز واقعی خودرو در بازار برآورد شود که در کشور سالانه چند دستگاه است؟ ادامه داد: سال گذشته 900 هزار خودرو تولید کردیم، درحالی‌که نیاز واقعی ما با این شرایط اقتصادی اگر خیلی خوش‌بینانه در نظر بگیریم، بین یک‌میلیون تا یک‌میلیون و دویست خودرو در سال است. حال چرا وقتی خودروسازان اعلام ثبت‌نام می‌کنند، 5 میلیون یا 10 میلیون نفر برای خودرو ثبت‌نام می‌کنند؟
وی افزود: یک عده که سیاهی لشکر هستند و می‌خواهند شانس خود را در این زمینه امتحان کنند و نیاز واقعی به خودرو ندارند. عده دیگر هم افرادی هستند که با این وضعیت اقتصادی که در کشور وجود دارد، چاره‌ای جز ثبت‌نام ندارند و طلا و پس‌اندازش و غیره را می‌فروشند و ثبت‌نام می‌کنند که اگر خودرو به نامش درآمد در بازار آزاد دو برابر قیمت بفروشند.

سرمایه‌های کوچک به سمت دلالی و واسطه‌گری می‌رود
این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه تقاضای کنونی خودرو، تقاضای واقعی نیست، تصریح کرد: این تقاضا می‌تواند هشدار دهد که وضعیت اقتصادی مردم به قدری با مشکل مواجه است که به جای اینکه پول‌ها در تولید، سرمایه‌گذاری و در حرکت‌هایی ‌که بتوان با یک سرمایه اندک اشتغال و کاری انجام شود و حتی تولید کوچکی شکل بگیرد، به سمت دلالی و بازار واسطه‌گری آن هم خودرو می‌رود.
وی در ادامه درباره راهکار بهبود قیمت خودرو در بازار گفت: تا زمانی که موج گرانی در کشور در راه است، تا زمانی که قیمت دلار شیب صعودی دارد و اخبار می‌گوید که امسال حدود 30 تا 40 درصد به حقوق اضافه می‌شود و بعضی پیش‌بینی می‌کنند که حداقل 50 درصد گرانی در راه است، گرانی با شیب تندی بالا می‌‎رود.

نیاز حبابی به خودرو
این کارشناس خودرو ادامه داد: اکنون بخش زیادی از کسب‌وکارها و تولید از بین رفته است و مردم به دنبال بازارهای زودبازده می‌روند که سود خوبی به آنها بدهد که خودرو هم یکی از آن‌هاست که همیشه بازارش داغ است و ریسک کمتری دارد. درحالی‌که این ثبت‌نام‌ها و درخواست‌هایی که برای خودروسازان می‌آید، نیاز واقعی مردم به خودرو نیست و یک نیاز حبابی و به تناسب شرایط اقتصادی کشور است.
وی افزود: زمانی که ثبات اوضاع مثل سال‌های 94 و 95 شود و به فضای قبل از تحریم‌ها برگردد که خودروسازان بدون قرعه‌کشی سایت را باز می‌کردند و ماشین را 20 یا 30 روزه به مشتری تحویل می‌دادند، نیاز واقعی مردم مشخص بود. وضعیت اقتصادی مردم نسبت به آن سال‌ها بهتر که نشده ولی فقط چون احساس خطر می‌کنند و کل داشته‌هایش را می‌خواهند روی خودرو سرمایه‌گذاری کنند.این کارشناس صنعت خودرو در پایان اظهار کرد: قرعه‌کشی بیشتر جنبه روانی در بازار خودرو دارد که حذف یا ادامه آن می‌تواند تأثیرات کوتاه در قیمت خودرو داشته باشد که دولت با این کار نه‌تنها موفق به کنترل قیمت نشد بلکه ضربه محسوسی هم به قیمت‌ها وارد کرد.

نظر شما