شناسهٔ خبر: 53615950 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

مراسم رژه روز ارتش ٢٩فروردین با حضور رییس‌جمهور و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد

میدان‏داری پهپادها

مراسم رژه روز ارتش روز گذشته، ٢٩فروردین با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس محمدحسنی، نماینده ولی‌فقیه در ارتش، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، امیر سرتیپ محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در این مراسم، یگان‌های رزمی و زرهی نیروی زمینی ارتش، بالگردهای هوانیروز، جنگنده‌های نیروی هوایی، تسلیحات و سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، تجهیزات دریایی محمول بر تریلر از جلوی جایگاه رژه رفتند. همچنین بخشی از دستاوردها و تجهیزات بومی پهپادی، موشکی، هوایی، دریایی و زمینی در این مراسم به نمایش درآمد. این مراسم به‌طور همزمان در سراسر کشور برگزار شد.
 
نخستین نمایش عمومی پهپاد کمان٢٢
 اما مهم‌ترین بخش رژه، حضور 50فروند از انواع پهپادهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. پهپادهای به نمایش درآمده مربوط به هر چهار نیروی ارتش جمهوری اسلامی بودند که نشان‌دهنده گسترش و تقویت یگان‌های پهپادی در تمامی نیروهای ارتش در سال‌های اخیر است.
پهپادهای نیروی هوایی ارتش شامل کمان22، کمان12، ابابیل5، پهپاد مهاجر6، پهپاد کرار و پهپاد آرش؛ پهپادهای نیروی زمینی شامل پهپادهای مهاجر6، مهاجر4، مهاجر2، رعد85، آرش، ابابیل4، مهاجر2 و یسیر؛ پهپادهای پدافند هوایی شامل مهاجر6، کرار، ناصر، کیان1، کیان2، آرش، امید و  مهاجر4 و پهپادهای نیروی دریایی ارتش نیز تنها 
یک نمونه از پهپاد صادق بود.
 پهپاد چندمنظوره‌ برد بلند و راهبردی کمان۲۲ 
نیروی هوایی ارتش، در جریان این مراسم برای نخستین‌بار به نمایش عمومی درآمد. «کمان‌۲۲» که در تاریخ ششم اسفند ۱۳۹۹ رونمایی شد، نخستین پهپاد پهن‌پیکر رزمی ارتش است که از قابلیت حمل انواع محموله با مداومت پروازی بیش از ۲۴ساعت برخوردار است. این پهپاد پهن‌پیکر از حیث برد و ارتفاع پروازی نسبت‌به پهپادهای عملیاتی و چندمنظوره شاهد۱۲۹ و مهاجر۶ در سطح بالاتری قرار دارد؛ اگرچه در حوزه حمل تسلیحات نسبت‌به شاهد۱۲۹ از قابلیت حمل سلاح با وزن کمتری برخوردار است. به گزارش تسنیم، یک پهپاد انتحاری جدید هم به سازمان رزم پهپادی ارتش اضافه شد. این پهپاد انتحاری جدید که احتمالا «امید» نام دارد به‌تازگی به نیروی پدافند هوایی ارتش پیوسته است. این پهپاد جدید که بسیار شبیه به پهپاد انتحاری هاروپ صهیونیستی است، از بال‌های دلتا بهره برده و دارای یک موتور پیستونی به‌عنوان قوای پیشران است. هرچند هنوز اطلاعات بیشتری از پهپاد جدید منتشر نشده اما نمونه خارجی این پهپاد دارای برد 1000کیلومتری است و مداومت پرواز 6ساعته دارد. به احتمال زیاد، این پهپاد نیز مشخصاتی نزدیک به پهپاد هاروپ داشته باشد. اضافه شدن پهپاد جدید در کنار پهپادهای انتحاری آرش، کیان و کرار به سازمان رزم نیروی پدافند هوایی ارتش قدرت قابل‌توجهی به این نیرو می‌دهد. چه اینکه پهپاد امید با طراحی خاص خود قابل پرتاب از انواع لانچرهای زمینی و دریایی نیز خواهد بود.
در کنار نمایش پهپادهای جدید، سه سامانه موشکی جدید هم برای نخستین مرتبه در رژه امسال حضور داشتند. سامانه موشکی زمین به زمین فتح360 نخستین سامانه موشکی جدیدی بود که از مقابل جایگاه رژه رفت. این سامانه موشکی که قبلا در نیروی زمینی سپاه هم عملیاتی شده بود برای جایگزینی با راکت‌های نازعات طراحی و تولید شده است. موشک فتح با وزن 790کیلوگرم قادر است سرجنگی 150کیلویی را تا برد 120کیلومتری و با سرعت4 ماخ حمل کند.
 دستاوردهای حوزه پدافندی ارتش
 همچنین نیروی پدافند هوایی ارتش همزمان با روز ارتش تجهیزات و دستاورد‌های جدید خود در حوزه راداری، کشف، سامانه‌های پهپادی، جنگال، انواع موشک‌ها و کنترل فرماندهی را به نمایش گذاشت. تجهیزات پدافندی ارائه شده در رژه روز ارتش به شرح ذیل است: پهپاد مهاجر۶، پهپاد کرار، پهپاد ناصر، پهپاد کیان۱، پهپاد کیان۲، پهپاد آرش، پهپاد امید، پهپاد مهاجر۴، سامانه مجید، سامانه کاشف، سامانه سی‌پی‌سی سیار فاوا، سامانه سی‌اواس فاوا خودرو تی‌ام، سامانه دماوند سامانه لودر s ۳۰۰ و خودروی ارتباطی سامانه صیاد تک‌خودرویی موشک‌انداز اس۲۰0، موشک اس۲۰۰، موشک دامی صیاد ۳ و ۴  لانچر، سامانه موشکی تلاش رادار، سامانه موشکی جوشن سکوی پرتاب، سامانه جوشن، سامانه راداری ۱۵خرداد، سامانه کنترل فرماندهی، سامانه باور۳۷۳، سکوی پرتاپ فایر از کن، سامانه مرصاد۱۶ به همراه موشک شلمچه2، رادار هادی، سامانه ۱۶رادار هادی، سامانه مرصاد تاکتیکی۱6، سامانه رادار کاوش، سامانه مرصاد‌۱۶، رادار کاوش، سامانه مرصاد۱۵، سکوی پرتاب فایر ازکن، سامانه مرصاد ۱5، سامانه دزفول، سامانه راداری کاوش، اتاق عملیات، سامانه کاوش، سامانه کنترل آتش خاتم، رادار سامانه اسکای‌گارد.
 
رژه سامانه پدافندی «دزفول» در مراسم روز ارتش
 همزمان با رژه 29فروردین در تهران و روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، موشک‌های زمین‌به‌زمین فتح360، لبیک (نقطه‌زن‌شده راکت‌های قبلی) و همچنین سامانه‌های پدافند هوایی «دزفول» و «مجید» به نمایش درآمد. سامانه «دزفول» نمونه ایرانی ساخته‌شده براساس سامانه روسی «تور» است.
 
رئیسی: قدرت ایران، رژیم‌صهیونیستی را آرام
 نخواهد گذاشت
 سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور نیز در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه نیروهای مسلح از مردم، با مردم و در مردم و برای مردم‌اند، اظهار داشت: در مساله کرونا ارتش و نیروهای مسلح در کنار مردم بودند و بسیار خوب عمل کردند و امکانات خوبی در اختیار مردم قرار دادند. همچنین در سیل و زلزله و آفات طبیعی، ارتش کنار مردم بود. ارتش، سپاه و بسیج اولین گروهی هستند که در مناطق زلزله‌زده حاضر بودند و تا مشکل مردم رفع نمی‌شد، میدان را ترک نمی‌کردند.
 رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ارتش نیروی مجهز و آماده برای دفاع از کشور و مورد اعتماد مردم است، بیان داشت: ارتش امیدآفرین است. آمادگی ارتش برای دشمن این است که بداند قدرت نیروهای مسلح ما قدرت بازدارندگی است.
رئیسی با هشدار به تحرکات رژیم‌صهیونیستی در منطقه، تاکید کرد: کوچک‌ترین تحرکی ازسوی دشمن از چشمان تیزبین نیروهای مسلح ما مخفی نیست. رژیم‌صهیونیستی بداند کوچک‌ترین تحرک آن‌ها از نیروهای مسلح ما مخفی نیست و اگر کوچک‌ترین حرکتی ازسوی آن‌ها رخ دهد، مقصد نیروهای مسلح ما، مرکز رژیم‌صهیونسیتی خواهد بود و قدرت نیروهای مسلح ما شما را آرام نمی‌گذارد.
وی تصریح کرد: آمریکا اعلام کرده است که ما در تمام تحریم‌ها و فشار حداکثری علیه ایران شکست مفتضحانه نصیب‌مان شد. این سرنوشت همه کسانی است که علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.
رییس‌جمهور بیان داشت: پیام این اقتدار به همه محرومان عالم این است که نیروهای مسلح ما نقطه امید برای مظلومان و مستضعفان در سراسر جهان هستند.
رئیسی تصریح کرد: بنده به‌عنوان خدمتگزار مردم از تمام فرماندهان و نیروهای مسلح تشکر می‌کنم؛ زیرا امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دل مردم جای دارد و این ارتش تحت فرماندهی معظم کل قوا برای انجام ماموریت‌های محوله آمادگی دارد و این آمادگی برای کشور ما توفیق بسیار بزرگی است که باید برای این توفیق خداوند متعال را همواره شاکر باشیم.
 

برچسب‌ها:

نظر شما