شناسهٔ خبر: 53609671 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

ایران باید به نگرانی‌های ما که فراتر از برجام است، رسیدگی کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به بیان اظهاراتی در مورد روند برجام پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد برجام گفت: ما از ابتدا به طور مداوم این را گفته‌ایم که ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام آماده‌ایم. ما همچنین برای تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای حل و فصل مسائل خارج از برجام و این پرونده هسته‌ای خاص آماده هستیم. مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا همچنان به انتقال پیام‌ها ادامه می‌دهد و در تلاش است تا این مذاکرات را به نتیجه موفقیت‌آمیز برساند.

وی افزود: قرار نیست علنی مذاکره کنیم، اما چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که اگر ایران خواهان لغو تحریم‌هایی است که فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های ما که فراتر از برجام است، رسیدگی کنند. اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این گفت‌وگوها برای حل و فصل دیگر مسائل دوجانبه استفاده کنند، مطمئنیم که می‌توانیم خیلی سریع درباره برجام به تفاهم برسیم و شروع به اجرای مجدد خود توافق کنیم. این ایران است که باید این تصمیم را بگیرد. هر طرف، هر کسی که مستقیماً در این گفت‌وگوها شرکت داشته است، می‌داند که کدام طرف پیشنهادهای سازنده را روی میز گذاشته است، می‌داند کدام طرف مذاکره کرده و با حسن نیت عمل کرده است و می‌داند کدام طرف مذاکرات این کار را انجام نداده است. ایرانی‌ها می‌دانند که ما در مورد مسائل مختلف در کجا ایستاده‌ایم. آنها همچنین می دانند که ما به دنبال بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم. اگر آنها بخواهند درباره موضوعاتی که خارج از چارچوب برجام است، مذاکره کنند، ما این کار را انجام خواهیم داد، اما آنها باید با حسن نیت و عمل متقابل در مورد این موضوعات مذاکره کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد فضای مذاکرات وین گفت: فکر نمی‌کنم توصیف فضای مذاکرات برای ما مفید باشد. واقعاً فقط یک چیز مهم است و آن این است که آیا می‌توانیم به یک بازگشت متقابل به انطباق برسیم یا نه، آیا می‌توانیم از خط پایان عبور کنیم یا نه. در حال حاضر برای ما مشخص نیست که آیا می‌توانیم به آنجا برسیم یا خیر. ما در مورد پیشرفت قابل توجهی که در هفته‌های اخیر به دست آمده بود، صحبت کرده‌ایم. بدیهی است که ما اکنون چندین هفته است که در موقعیت متفاوتی قرار داریم.

ند پرایس گفت: به همین دلیل است که ما همزمان  برای سناریوهایی آماده می‌شویم که در آن بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود دارد و سناریوهایی که در آن بازگشت متقابل به برجام وجود ندارد. ما اولی را بسیار ترجیح می‌دهیم و می‌خواهیم برجام و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی که دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند را داشته باشیم. در مورد اینکه ما بتوانیم به آنجا برسیم یا نه، ایران باید جواب بدهد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات رئیس‌جمهور ایران و تهدید اسرائیل مدعی شد: خوب، ایران که می‌دانیم کشور اصلی حامی تروریسم در جهان است. حمایت ایران از برخی گروه‌ها امنیت بین‌المللی و شرکای ما را در سراسر منطقه و جاهای دیگر تهدید می‌کند. البته این شامل اسرائیل نیز می‌شود. تعهد دولت آمریکا به امنیت اسرائیل مقدس است! ما این را به طرق مختلف و با همکاری متحدان و شرکای منطقه‌ای خود از جمله اسرائیل نشان داده‌ایم. از هر ابزار مناسبی برای مقابله با نقش ایران در منطقه از جمله همکاری نزدیک با شرکای خود در اسرائیل استفاده خواهیم کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما