شناسهٔ خبر: 53609216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همراهی دستگاه‌ها و مشارکت مردمی، لازمه اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی

رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام، همراهی دستگاه‌ها و مشارکت آحاد جامعه؛ ضامن پیاده سازی و اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، حسین مظفر در تشریح فرایند تدوین و تصویب سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی نظام، گفت: فرایند مطالعات مقدماتی در زمینه تدوین سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی با ابلاغ متن ایده اولیه این سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری، از تاریخ ۱۱/۰۸/۱۳۹۵ در دبیرخانه مجمع و کمیسیون‌های تابعه آغاز شد که به دلیل ارتباط تخصصی این سیاست‌های کلی با مأموریت‌های کمیته امور اجتماعی و به منظور تسریع در انجام فعالیت ها، از ابتدای سال ۱۳۹۸ با تجمیع و تمرکز امور در کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی، این فرایند با تشکیل کارگروه تدوین سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی وارد مرحله جدید شد.


وی افزود: پس از انجام مطالعات و بررسی‌های اولیه در زمینه پیشینه و سیر تطور، اصول و مبانی تأمین اجتماعی در اسلام، ایران و جهان، آسیب شناسی مسائل، مشکلات و چالش‌های مبتلابه، بررسی مقایسه‌ای و تطبیقی نظام‌های تأمین اجتماعی بین المللی و طراحی الگوی بومی اسلامی-ایرانی، نسبت به ارائه مستندات کارشناسی در قالب پیشنهادها، مداخلات و راهکار‌های اصلاحی اقدام شد که در همین راستا بالغ بر ۱۰۰۰ صفحه اسناد پشتیبان و مطالعات زمینه‌ای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی جمع بندی و تدوین شد.


رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع ادامه داد: همچنین طی دو مرحله نظرخواهی فراگیر از حدود ۵۰۰ شخصیت حقیقی (صاحبنظر) و حقوقی (دستگاه‌های اجرایی، نهادها، بنیادها، مراکز علمی، پژوهشی، دانشگاهی، سازمان‌ها و صندوق‌های امدادی، حمایتی و بیمه ای) و برگزاری ۵ نشست مشترک هم اندیشی با استعداد ۴۰ نماینده از دستگاه‌های متولی، مجری، همکار و مرتبط و سایر صاحبنظران و فعالان این حوزه نسبت به گردآوری نقطه نظرات اصلاحی و تکمیلی در خصوص متن پیشنویس سیاست‌های کلی اقدام شد و در ادامه، نظرات پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های مرتبط با مجمع نیز دریافت و ملحوظ نظر قرار گرفت.


مظفر در ادامه تشریح فرایند تدوین تا تصویب سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی اظهار داشت: مجموع نظرات واصله به دقت زیاد و ملاحظات کارشناسی و سیاستگذاری مورد بررسی قرار گرفت و بخش‌های اصلی مرتبط با سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی با رعایت ایجاز و اختصار در متن لحاظ شد که متعاقب این امر، متن پیشنویس در کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مطرح شده و ضمن جمع بندی و تصویب مقدماتی، برای دریافت نظرات بعدی به کمیسیون مشترک دبیرخانه مجمع و دفتر مقام معظم رهبری ارسال که در تاریخ ۰۱/۱۰/۱۳۹۹ متن پیش نویس سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی جهت اخذ نظر مشورتی از دفتر مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد و در دستور کار کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع و شورای مجمع قرار گرفت.


وی با اشاره به تقارن شیوع فراگیر بیماری کرونا با اوج فعالیت‌های نهایی بررسی و تصویب سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، محدودیت‌های ایجاد شده را عاملی برای کندشدن فرایند تدوین سیاست‌ها ندانست و گفت: اهمیت موضوع تأمین اجتماعی، دغدغه مندی سیاستگذاران مجمع در جهت حمایت از اقشار ضعیف جامعه و تلاش مستمر دست اندرکاران در کمیته امور اجتماعی و کارگروه تدوین سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی باعث شد که در همین ایام نیز ضمن برگزاری ۷ جلسه تخصصی، سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در قالب ۹ بند تصویب و نظر مشورتی شورای مجمع به دفتر مقام معظم رهبری تقدیم شد که نتیجه بررسی نهایی نظرات مشورتی مجمع در کمیسیون مشترک، تأیید متن سیاست‌های کلی توسط مقام معظم رهبری و ابلاغ این سیاست‌های کلی توسط معظم له به سران محترم سه قوه و رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت در تاریخ ۲۱/۰۱/۱۴۰۱ بود.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر تحقق اصل مترقی و متعالی عدالت اجتماعی در حوزه‌های معیشت، بازنشستگی، بیکاری و ... به عنوان دغدغه سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی، جامعه هدف این سیاست‌ها را آحاد ایرانیان و افراد غیر ایرانی شاغل و مقیم ایران معرفی کرد که با پیاده سازی و اجرای صحیح سیاست ها، طیف وسیعی از خدمات را در سه لایه امدادی، حمایتی و بیمه‌ای دریافت نموده و در بخش بیمه‌ای نیز طبق سطح بندی و با مشارکت بیشتر ذینفعان در لایه‌های بالاتر خدمات مورد نیاز را در سطح پایه، مازاد و مکمل دریافت می‌کنند؛ همچنین فراگیری پوشش ها، جامعیت خدمات، کفایت مزایا و پایداری مالی، اصول حاکم بر نظام تأمین اجتماعی چند لایه است و کشور در زمینه تحقق این اصول با کاستی‌ها و چالش‌هایی روبروست که برای هر یک از این مسائل، در متن سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی راهکار‌های برون رفت، طراحی و تدوین شده است.


مظفر ادامه داد: بسط و گسترش عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی، رفع تبعیض‌های ناروا، حمایت از اقشار ضعیف جامعه، رفع فقر و آسیب‌های اجتماعی نظام ملی احسان و نیکوکاری و تعیین حقوق و تکالیف متقابل مردم و دولت در این زمینه از جمله اصول مهم سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی است و رویکرد توانمندسازی اجتماع محور و خانواده محور، بازاجتماعی شدن مبتلایان به فقر و آسیب اجتماعی و توجه ویژه به سالمندان و معلولان در این سیاست‌ها مد نظر قرار گرفته است؛ همچنین موضوع صندوق‌های بازنشستگی و مسائل و مشکلات مبتلابه آن‌ها از محور‌های مهم سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی است که در این زمینه نیز سیاست‌های لازم جهت طراحی راهکار‌های اصلاحی در متن پیشنویس و ملاحظات لازم برای برون رفت صندوق‌های بیمه گر اجتماعی از چالش‌های مبتلابه و نیل به پایداری مالی، در قالب سیاست‌های کلی گنجانده شده است.


رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی اظهار امیدواری کرد: با تمرکز بر سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری در سال آغازین دولت سیزدهم، مجموعه دولت و مجلس محترم بتوانند ضمن تدوین و تصویب «قانون اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی» و آیین نامه‌های مرتبط گام‌های موثری در توجه به اقشار ضعیف جامعه بردارند.


مظفر در پایان با اشاره به مهلت شش ماهه تدوین و تصویب قوانین و مقررات مربوط به تحقق سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی تأکید کرد کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه مجمع، کمیته تخصصی امور اجتماعی و کارگروه رفاه و تأمین اجتماعی را موظف کرده تا ضمن برگزاری نشست‌های فوق العاده و مشترک با دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی، مجری، همکار و مرتبط در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی در خصوص تسریع در فرایند تهیه و تدوین «پیش نویس لایحه قانون اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی» همکاری کنند.

پایان پیام/50

نظر شما