خبرگزاری فارس- گروه قرآن و فعالیتهای دینی: بیستونهمین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از روز گذشته به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و در نخستین روز برگزاری استقبال قابل قبولی از این نمایشگاه به عمل آمد.
با گذر از راهروهای نمایشگاه بخشی نظر ما را به خود جلب کرد که عنوانش این روزها زیاد به گوش میرسد. «فضای مجازی و فرهنگ دانشبنیان»
در این بخش علاوه بر معرفی فعالیتهای مجازی شاخص در حوزه قرآن و دین به موضوعاتی مانند جنگ روایتها و سواد رسانهای پرداخته شده که بخش سواد رسانه در دو موضوع حقیقت یا مجازی و آزمایشگاه تکنولوژیهای نو اطلاعات خوبی را درباره جنگ نرم رسانهای امروز دشمن در اختیار کاربران قرار میدهد.
برگزاری رویداد استارتآپ کارآفرینی اسلامی و قرآنی
برگزاری رویداد استارتآپ کار آفرینی اسلامی و قرآنی از برنامههای دانشبنیانی است که طی آن دانش روز در خدمت توسعه و ترویج قرآن قرار خواهد گرفت و طی فراخوانی این رویداد در سه روز در نمایشگاه قرآن برگزار و ایدههای برتر جوایز نقدی دریافت میکنند.
رویداد استارتآپی اسلامی قرآنی با عنوان «۱۱۴ استارتآپ» با هدف آموزش تجربهمحور در راستای کارآفرینی اسلامی، قرآنی از ۵ تا ۷ اردیبهشتماه در نمایشگاه بینالمللی قرآن برگزار میشود.
سیدیاسر ساجدی، مدیر بخش فضای سایبری و فرهنگ دانشبنیان نمایشگاه قرآن درباره این بخش به فارس گفت: رویداد استارتآپی اسلامی، قرآنی، از مجموعه فعالیتهای بخش فرهنگ دانشبنیان بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم که طبق برنامهریزی انجام شده از ۵ لغایت ۷ اردیبهشتماه، در نمایشگاه قرآن کریم برگزار خواهد شد.
وی افزود: برگزاری این رویداد در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» نامگذاری شده است، از جمله نوآوریهای این دوره از نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به شمار میآید. همچنین از ویژگیهای این برنامه میتوان به برگزاری یک رویداد آموزشی و تجربی سه روزه، آموزش تجربهمحور کارآفرینی اسلامی و قرآنی، امکان همکاری با کارآفرینان برتر کشور، برگزاری کارگاههای جنبی تخصصی با بهرهگیری از اساتید مجرب، اهدای جایزه به سه تیم برتر و امکان حمایت از ایدههای برتر اشاره کرد.
اهداف برگزاری رویداد استارتآپی
ساجدی با اشاره به هدف از برگزاری این رویداد استارتآپی گفت: تقویت و گسترش اکوسیستم استارتآپی با رویکرد اسلامی، قرآنی در کشور از سوی مجموعه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است. همچنین این رویداد در محورهای آموزش قرآن کریم، تبلیغ و ترویج قرآن کریم، گردشگری و توریسم، هنرهای تجسمی، معماری و دکوراسیون داخلی، اسباببازی و بازیهای رایانهای، سلامت و محصولات غذایی حلال، وب و اپلیکیشن و تولید محتوای چندرسانهای و برگزاری رویدادهای اسلامی و قرآنی برگزار میشود.
بنابر این گزارش جوایز در نظر گرفته شده برای گروههای برتر در این رویداد استارتآپی اسلامی و قرآنی شامل مبالغ ۶ و ۵ و ۴ میلیون تومان برای سه رتبه اول تا سوم است و علاقهمندان برای ثبتنام میتوانند به پایگاه اطلاعرسانی Evand.com/events/114startups مراجعه کنند.
بررسی جنگ روایتها و آنچه ما میگوییم و آنچه دشمن میگوید
بخش فضای مجازی و فرهنگ دانشبنیان غرفههای دیگری هم دارد که شاید مهمترین آنها غرفه جنگ روایتها است. در این غرفه موضوعاتی مانند «روایت ما و روایت آنها»، «افکار عمومی»، «پروپاگاندا»، «سانسور»، «جنگ نرم»، «جهاد تبیین»، «دیپلماسی عمومی»، «سواد رسانههای» و «جنگ روایتها» است.
مرتبط با این موضوعات کلیپهای موشنگرافی و تابلوهای اینفوگرافی طراحی شده که هر یک از این موضوعات در آن شرح داده میشود، همچنین یک کارشناس هم در غرفه حضور دارد که این موضوعات را مانند یک کلاس فشرده آموزشی به صورت مفصل برای علاقهمندان بازگو و شرح میدهد.
ساجدی درباره غرفه جنگ روایتها میگوید: ضروری است خانوادهها و فعالان جامعه قرآنی بدانند در دنیای امروز چطور از رسانهها برای آموزش و تبلیغ و ترویج ادیان بهرهبرداری میکنند و در این میان جنبههای مختلف مثبت و منفی را به فرزندان، دانشآموزان و دانشجویان انتقال دهند. ضعف مشهود در بکارگیری عناصر رسانهای در فعالیتهای قرآنی و دینی و صرف انجام فعالیتهای سنتی قرآنی، تاکنون ضرباتی را بر پیکره جامعه قرآنی زده و ریزش مخاطبان را درپی داشته است. از این منظر ضروری است که اقدامات ویژهای برای شناخت فرصتها و کارایی و اثربخشی رسانهها برای فعالان قرآنی انجام شود.
لزوم مقابله با جریان قوی رسانهای جبهه مقابل انقلاب
وی ادامه داد: در دیگر سو امروز با جریان رسانهای قوی در جبهه مقابل انقلاب اسلامی مواجه هستیم که روایتهای جدید و خاص خودش را در روند تحولات جاری جامعه بیان میکند و از این منظر ضرورت شناخت دقیق عناصر رسانهای و زوایای پیدا و پنهان ماجرا برای مخاطب هوشمند بیش از پیش نمایان میشود.
مدیر بخش فضای مجازی و فرهنگ دانشبنیان نمایشگاه قرآن گفت: جهاد تبیین و جنگ روایتها کار ویژه اصلی بخش ما است و در این زمینه ۱۰ موشن گرافی از موضوعات مهم حوزه رسانه آماده و از طریق مانیتور پخش خواهد شد. در این موضوع تولید و تدوین محتوای قوی دارای اهمیت است تا مخاطبان به نوع و زاویه نگاه رسانههای موافق و مخالف پی ببرند. همچنین از بیانات و راهکارهای رهبر معظم انقلاب در تشریح موضوع جنگ روایتها و جهاد تبیین بهره میبریم.
بخش رسانه و فرهنگ دانشبنیان غرفههای دیگری هم دارد که شامل فضای مجازی و کودک، سواد فضای مجازی، برترینهای فضای مجازی و مدرسه حفظ قرآن و کاروان علم است که در غرفه کاروان علم یک کار پژوهشی کرده و یک پایگاه داده علوم قرآنی ایجاد کردهاند.
به جز اینها نهادهایی چون مؤسسه نورالمجتبی، مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، مؤسسه باد صبا، دفتر تبلیغات اسلامی و مؤسسه راسخون هم با برپایی غرفه در این بخش به معرفی فعالیتها و محصولات خود میپردازند.
انتهای پیام/
نظر شما