شناسهٔ خبر: 53603674 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

پیامد افزایش 60 درصدی تعرفه پزشکان برای بیماران

اشاره: پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی در حالی از سوی سازمان نظام پزشکی مطرح‌شده که معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت معتقد است ۶۰ درصد از هزینه‌های سلامت در حال حاضر از جیب مردم پرداخت می‌شود. این در حالی است که در دوران وزارت سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در دولت یازدهم سهم پرداختی هزینه سلامت از جیب مردم به 10 درصد کاهش‌یافته بود. متأسفانه هر سال سازمان‌های بیمه مبالغ زیادی را از دستمزد افراد دریافت می‌کنند اما خدماتی که بیمه‌ها به بیماران و پزشکان می‌دهند کم است. به همین دلیل سازمان نظام پزشکی به دلیل تورم 50 درصدی و افزایش قیمت تجهیزات پزشکی نرخ ویزیت بیماران را تا 60 درصد افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

تعرفه‌های ویزیت پزشکان از عمومی تا فوق تخصص در سال ۱۴۰۱ هنوز نهایی نشده و بلاتکلیف است اما خبرها حاکی از افزایش ۲۸ تا ۳۰ درصدی تعرفه‌هاست که از یک‌طرف به جیب مردم فشار وارد می‌کند و نظام سلامت را به خطر می‌اندازد زیرا با این نرخ بسیاری از مردم دیگر نمی‌توانند حتی به پزشک عمومی مراجعه کنند. نرخ ویزیت پزشک عمومی ۱۸۴ هزار تومان و ویزیت پزشک فوق تخصص، حدود ۳۰۰ هزار تومان عنوان‌شده است.
عده‌ای اصرار به کاهش نرخ تعرفه‌های پزشکی دارند که منجر به مخالفت پزشکان و سازمان نظام پزشکی شده است. سیدمید علویان، رئیس نظام پزشکی تهران در مخالفت با کاهش تعرفه‌ها گفت: «مردم توان پرداخت ندارند و لذا خدمات را باید ارزان دریافت کنند و این ارزانی باید از جیب پزشکان محقق شود! چراکه بیمه‌ها حاضر نیستند بهره‌وری خود را افزایش دهند. مگر می‌شود؟ یک ماه از سال ۱۴۰۱ گذشته و هنوز موضوع تعرفه‌های پزشکی سال جدید بلاتکلیف باقی‌مانده است‌. مسئولان می‌گویند مردم پول ندارند، بیمه‌ها هم می‌گویند پول نداریم و در شرایطی که تورم ۵۰ درصدی بر کشور حاکم است، ارائه خدمات باکیفیت با تعرفه‌های فعلی نه در بخش دولتی و نه در بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست. پس راه‌حل چیست؟»
به گزارش ایرنا، تعرفه‌های پزشکی همواره محل اختلاف جامعه پزشکی با دولت بوده است؛ طبق روال هر سال میزان افزایش تعرفه‌های پزشکی توسط سازمان نظام پزشکی تعیین و سپس توسط هیئت دولت تصویب می‌شود. تعرفه خدمات پزشکی سال ۹۸ افزایش ۱۰ درصدی در بخش دولتی و ۱۳ درصدی در بخش خصوصی داشت که این میزان افزایش از طرف دولت تصویب و ابلاغ شد.
در سال ۹۹ این تعرفه‌ها با ۱۵ درصد افزایش و در سال ۱۴۰۰ هم به گفته محسن مصلحی دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، پیشنهاد سازمان نظام پزشکی کشور برای افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی پزشکی با حداقل ۵۵ درصد بود که این میزان افزایش بر اساس شرایط اقتصادی جامعه تعیین شد، اما شورای عالی بیمه سلامت ۲۸.۵ درصد افزایش تعرفه را اعلام و هیئت‌وزیران هم این افزایش را تصویب کرد.
امسال نیز سازمان نظام پزشکی پیشنهاد افزایش تعرفه‌های پزشکی را داده است. پیشنهادی که بنا به گفته مسئولان این سازمان پس از بررسی‌های کارشناسی تهیه‌شده است و آنها معتقدند تعرفه خدمات درمانی باید واقعی شوند. چندی پیش نیز محمد رییس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور پیش از این در یک نشست خبری که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، پیشنهاد افزایش تعرفه گلوبال ۶۰ درصدی برای تعرفه‌های پزشکی را مطرح کرد. وی تأکید کرد که در برخی حوزه‌های پزشکی ۲۱۷ درصد رشد داشتیم. همچنین در حوزه‌هایی مانند تجهیزات و فنّاوری‌های پزشکی، بالغ بر ۲۰۰ درصد افزایش هزینه داشتیم که تناسبی با تورم ۴۵ تا ۵۰ درصدی ندارد. در بحث لوازم مصرفی تا ۱۳۰ درصد رشد داشتیم، در بحث نیروی انسانی و حقوق و دستمزدها در برخی مراکز تا ۵۷ درصد رشد داشتیم، بعد هم از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی تعرفه‌ها صحبت می‌کنیم. این قابل‌قبول نیست. باید توجه کرد که اگر در شرایط فعلی یک مطب بخواهد سرپا بماند، آن هم بدون سود، ویزیت باید عددی بالغ بر حداقل ۱۲۰ هزار تومان شود و کمتر از این اصلاً ارائه خدمات قابل انجام نیست.پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی در حالی از سوی سازمان نظام پزشکی مطرح‌شده است که معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به تکلیف قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر سهم ۲۵ درصدی مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت، درعین‌حال از افزایش سهم جیب مردم در پرداخت‌ این هزینه‌ها طی سال‌های اخیر ابراز نگرانی کرده و گفته است متأسفانه متناسب با رشد تورم، بیمه‌ها و دولت سهم بیشتری در حوزه سلامت نداشتند؛ بنابراین این مابه‌التفاوت از جیب مردم پرداخت‌شده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما