شناسهٔ خبر: 53566186 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

عزم اروپا برای قطع واردات گاز از روسیه

ستاره صبح/پیام فیض:فشارهای اقتصادی و سیاسی غرب علیه روسیه باعث شده تا رویکرد تجاری مسکو از سمت اروپا به آسیا تغییر جهت دهد. به‌دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی به ویژه آلمان، درصدد کاهش وابستگی خود به واردات انرژی از روسیه هستند. وزارت دارایی آلمان در راستای کاهش وابستگی این کشور به گاز روسیه اعلام کرد، حدود 3 میلیارد یورو (معادل 3.2 میلیارد دلار) برای ایجاد پایانه‌های واردات گاز طبیعی مایع «ال‌پی‌جی» اختصاص داده است.کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان، جمعه 15 آوریل در توییتی نوشت: «وابستگی به واردات انرژی از روسیه باید فوری و به طور دائم کاهش یابد.»از سوی دیگر کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی درباره اقدام مثبت مشترک در چارچوب «اوپک پلاس» گفت‌و گو کرده است. در ادامه گزارشی در این ارتباط می خوانید:

صاحب‌خبر -

کاهش وابستگی غرب 
به منابع انرژی روسیه
به‌دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی به ویژه آلمان، درصدد کاهش وابستگی خود به واردات انرژی از روسیه هستند و در همین راستا، گاز طبیعی مایع را به عنوان جایگزینی قابل‌توجه در نظر دارند.حدود 20 کشور در دنیا، از جمله استرالیا، قطر و آمریکا، گاز مایع را از راه دریا صادر می‌کنند.گاز مایع به حالتی از گاز طبیعی گفته می‌شود که برای سادگی در انتقال و صادرات، به صورت موقت به مایع تبدیل می‌شود.ایستگاه‌های شناور این امکان را فراهم می‌کنند که این انرژی از حالت مایع به حالت گاز تبدیل شده و پس از آن وارد خطوط لوله‌های انتقال قرار گیرد.کشورهای اروپایی هفته گذشته اعلام کردند، اقدامات خود را برای کاهش وابستگی به گاز روسیه افزایش خواهند داد.روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سوخت فسیلی در جهان است و حدود 45 درصد از گاز اروپا در سال گذشته را تامین کرد.آلمان نیز در سال‌های گذشته، به‌صورت متوسط 55 درصد از نیاز گازی خود را از روسیه و با خطوط لوله دریایی تامین کرده است.به گفته وزارت اقتصاد این کشور، با پایان سه ماهه ابتدایی سال 2022، این میزان به 40 درصد کاهش یافته و آلمان علاوه بر تامین نیاز خود از طریق گاز طبیعی مایع، واردات خود از کشورهای هلند و نروژ را نیز افزایش داده است.برخلاف برخی کشورهای اروپایی، آلمان برای تبدیل گاز مایع وارداتی خود، پایانه‌ شناور در اختیار ندارد. همین امر باعث شده تا به پایانه دیگر کشورهای اتحادیه اروپا وابسته شده و در میزان واردات گاز دچار محدودیت شود. بر اساس گزارش رسانه‌های آلمانی، دولت این کشور با همکاری شرکایی از بخش خصوصی، در حال بررسی امکان اجاره 3 یا 4 کشتی در بنادر دریای بالتیک است.به گفته دولت آلمان، امکان توقف کامل واردات گاز از روسیه تا پیش از میانه سال 2024 برای آلمان وجود ندارد، اما شماری از این پایانه‌ها را می‌توان تا زمستان آینده عملیاتی کرد.

"اوپک پلاس" و همکاری روسیه با عربستان سعودی
به گزارش «رویترز»، کرملین، شنبه، 16 آوریل اعلام کرد که پوتین و بن سلمان در گفت‌وگوی تلفنی، در مورد اوضاع جاری در اوکراین و یمن نیز به تبادل نظر پرداختند.تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه روسیه، نگرانی‌ها را از تاثیرگذاری آن بر بخش انرژی و بالا رفتن قیمت‌ها، افزایش داده است.شایان ذکر است که سعودی همراه با روسیه، «اوپک پلاس» را رهبری می‌کند که شامل 13 عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» و 10 کشور خارج از این سازمان برای تضمین عرضه پایدار نفت در بازارهای جهانی است.عرضه گاز روسیه، حدود 40 درصد از گاز مورد نیاز اروپا را تشکیل می‌دهد و حدود 2.3 میلیون بشکه نفت خام روسیه هر روز از طریق شبکه خطوط لوله، به غرب منتقل می‌شود.نشست «اوپک پلاس» در 31 مارس به این جمع‌بندی رسید که نیازی به تغییر برنامه‌های تولید کنونی نیست و با افزایش سقف تولید این گروه تا 432 هزار بشکه اضافی در روز از ماه مه، موافقت کرد.این تصمیم تا حد زیادی با پیش‌بینی‌های بازار، همخوانی دارد. جلسه کوتاه کمیته پیگیری مشترک وزیران گروه (جی ام ام سی)، در کمتر از 20 دقیقه، به حصول توافق با این توصیه انجامید.شایان ذکر است که تحولات ژئوپلیتیکی مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، قیمت جهانی نفت را به بالاترین سطح از سال 2008 رسانده است.

انتقاد مشاور ارشد زلنسکی از روند ارسال تسلیحات توسط اتحادیه اروپا
میخائیل پودولیاک، از مشاوران اصلی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفتگوها با روسیه، از روند انتقال تسلیحات از اتحادیه اروپا ابراز نارضایتی کرده است.وی در توییتی که در حساب رسمی خود منتشر کرد گفت سلاح‌هایی که اتحادیه اروپا برای اوکراین ارسال کرده «آن‌هایی نبوده‌اند که ما درخواست کرده بودیم» و رسیدن همین سلاح‌ها هم «بسیار زیاد طول کشیده است».آقای پودولیاک نوشت: «دموکراسی با این بازی پیروز نخواهد شد. اوکراین به سلاح نیاز دارد. نه یک ماه دیگر، بلکه همین حالا.»پیشتر آلمان از اختصاص یک میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین خبر داده بود ولی اعلام کرده بود بخشی از این کمک یک ماه دیگر به دست اوکراین می‌رسد چرا که این اقلام اول باید سفارش داده شوند.

مسکو ورود بوریس جانسون و ۱۲ مقام بریتانیایی را به روسیه ممنوع اعلام کرد
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد ورود بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا و چند تن دیگر از اعضای دولت این کشور را به روسیه ممنوع کرده است.بنابر اعلام مسکو، لیز تراس وزیر خارجه، بن والاس وزیر دفاع و ۱۰ سیاستمدار و عضو دیگر دولت بریتانیا مشمول این تحریم شده‌اند.وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفته است این تصمیم «با توجه به اقدامات خصمانه و بی‌سابقه دولت بریتانیا، به ویژه در وضع تحریم علیه مقامات ارشد روسیه» گرفته شده است.

سازمان ملل: تعداد پناهجویان اوکراین به بیش از ۴.۸ میلیون نفر رسید
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته بیش از ۴۰ هزار تن دیگر از اوکراین فرار کرده‌اند.با این حساب و بنابر گفته این نهاد، شمار کل پناهجویان اوکراین از زمان حمله نظامی روسیه در ۲۴ فوریه بدین سو به ۴ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۴۵ تن رسیده است.نزدیک به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر از این افراد (یعنی نزدیک به ۶۰ درصد آن‌ها) به لهستان گریخته‌اند. در حالی که بیش از ۷۳۰ هزار نفر نیز به رومانی رفته‌اند.زنان و کودکان ۹۰ درصد از پناهجویان را تشکیل می‌دهند چرا که مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله واجد شرایط فراخوان نظامی هستند و نمی‌توانند اوکراین را ترک کنند

اوکراین: از زمان آغاز حمله روسیه ۲۰۰ کودک کشته‌ شده‌اند
دفتر دادستانی کل اوکراین روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد از زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دستور حمله به این کشور را در اواخر ماه فوریه صادر کرد، تا کنون دویست کودک در این کشور کشته شده‌اند.دادستانی اوکراین افزوده است که بیش از ۳۶۰ کودک نیز در جریان این جنگ زخمی شده‌اند.تا روز یکشنبه گذشته مانوئل فونتین، مدیر برنامه‌های اضطراری صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، مرگ دستکم ۱۴۲ کودک و زخمی شدن ۲۲۹ کودک دیگر را تأیید کرده و در عین حال گفته بود «ارقام واقعی با توجه به مقیاس حملات قطعا بسیار بیشتر است.»یونیسف اعلام کرده است نزدیک به دو سوم کودکان اوکراینی به دلیل درگیری‌های جاری آواره شده‌اند. این سازمان بین‌المللی گفته است تامین نیازهای اولیه ۳.۲ میلیون کودک دیگر، که تخمین زده می‌شود هنوز در خانه‌های خود باشند، باید مورد توجه نهادهای جهانی قرار گیرد.

ثروتمندترین فرد اوکراین: شهر ویران شده ماریوپل را بازسازی می‌کنم
رینات آخمتوف، کارآفرین و سرمایه‌دار بزرگ اوکراینی که به عنوان ثروتمند‌ترین فرد این کشور شناخته می‌شود، تعهد کرده است که پس از عقب‌راندن نیروهای روسی شهر محاصره‌شده ماریوپل را بازسازی خواهد کرد.شهر ماریوپل در کرانه دریای آزوف هفت هفته است که تحت محاصره و بمباران نیروهای روسی قرار دارد و بر اثر شدت گلوله‌باران‌ها به یک ویرانه بزرگ تبدیل شده است.آقای آخمتوف در سال ۲۰۱۳ با دارایی خالص ۱۵.۴ میلیارد دلاری خود در رتبه ۴۷ ثروتمندترین افراد جهان به انتخاب نشریه فوربز قرار داشت. با این حال پس از آن و با درگرفتن جنگ در شرق اوکراین، امپراطوری تجاری او دچار آسیب و کاهش ارزش شد.وی در سال ۲۰۲۲ هنوز با ۴.۲ میلیارد دلار دارایی خالص به عنوان ثروتمندترین فرد اوکراین شناخته می‌شود. ثروت وی عمدتا از تجارت فولاد و زغال‌سنگ به دست آمده است.

آلمان: محدودیتی برای پذیرش پناهندگان اوکراینی وجود ندارد
به گفته وزیر حمل‌ونقل آلمان، برلین سقفی برای پذیرش تعداد پناهجویانی که از جنگ اوکراین فرار می‌کنند تعیین نخواهد کرد.فولکر ویسینگ گفت، از زمان آغاز تجاوز نظامی روسیه در ٢۴ فوریه، بیش از ۵ میلیون نفر خاک اوکراین را ترک کرد‌اند، پس آلمان باید خود را برای شرایط "غیرمنتظره" آماده کند.وزیر حمل‌ونقل همچنین افزود: «آلمان نمی‌تواند و نمی‌خواهد هیچ پناهنده‌ای را به اوکراین بازگرداند.»

نظر شما