شناسهٔ خبر: 53555118 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

افزایش قیمت لوازم خانگی رفتار مصرف کنندگان را تغییر داده است

در ادامه به بررسی دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی در فروردین 1401 خواهیم پرداخت.

صاحب‌خبر -

با تحویل شدن سال جدید همه با امیدواری خاصی سال جدید را آغاز میکنند به امید آنکه با ثبات قیمت ها و حتی کاهش قیمت ها توان خرید مردم افزایش یابد. این در حالی است که پس از تعطیلات نوروزی و باز شدن بازارهای تجاری در ایران شاهد افزایش قیمت یکباره در بسیاری از حوزه ها بوده ایم. یکی از اصلی ترین بخش هایی که از این افزایش قیمت در امان نبود بخش لوازم خانگی بود. در ادامه به بررسی دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی در فروردین 1401 خواهیم پرداخت.

افزایش قیمت لوازم خانگی رفتار مصرف کنندگان را تغییر داده است

دلیل گرانی چه بود؟

یکی از عمده دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی در فروردین 1401 را میتوان افزایش قیمت دلار دانست. بسیاری از لوازم خانگی موجود در بازار ایران از کشورهای خارجی به خصوص کره و چین وارد می شود و همین امر وابستگی به قیمت ارز را توجیه میکند، افزایش قیمت دلار مشخصا تاثیر افزایشی را بر روی قیمت لوازم خانگی خواهد داشت.

رفتار مصرف کنندگان تغییر کرده است

بررسی های میدانی و تحقیقات به عمل آمده نشان میدهد بسیاری از افرادی که لوازم خانگی هایی تحت برندهای مطرحی مانند بوش را خریداری کرده اند تا حد امکان تمایلی به خرید دستگاه نو نداشته و تلاش میکنند تا با تعمیر آنها مجدد برای مدت زمانی از دستگاه قبلی استفاده کنند.

یکی از جمله خدماتی که درخواست آن طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است تعمیر جاروبرقی بوش است. این افزایش درخواست به وضوح نشان دهنده آن است که بسیاری از خانواده هایی که از جاروبرقی بوش در منزل خود استفاده می کنند ترجیه میدهند به جای خرید دستگاهی نو، با تعمیر دستگاه جاروبرقی بوش سابق خود همچنان از آن استفاده کنند.

افزایش قیمت لوازم خانگی رفتار مصرف کنندگان را تغییر داده است

مراکز تعمیر لوازم خانگی شلوغ تر از هر زمان دیگر

باتوجه به این تغییر رویکرد جامعه در بحث خرید لوازم خانگی مطمئنا مراکز تعمیر لوازم خانگی مانند کاراباما بیش از پیش شلوغ می شوند و این افزایش تقاضاها در طی سال 1401 افزایش بیشتری را نیز شاهد خواهد بود. امید است تا در ادامه سال شاهد کنترل نرخ ارز، قیمت لوازم خانگی و حمایت دولت از این بخش حیاتی باشیم.

تدابیر دولت برای کنترل قیمت ها چیست؟

باتوجه به واردات محور بودن لوازم خانگی در ایران بدون شک تغییر در نرخ ارز تاثیرات به شدت نامطلوبی بر روی قیمت لوازم خانگی خواهد داشت. یکی از جمله تدابیری که همه دولت ها در ایران دارند این است که بتوانند با ارائه راهکارهایی نسبت به کنترل نرخ ارز اقدام کنند.

از جمله این اقدامات میتوان به جمع آوری ارز از بازار، برخورد با دلالان، افزایش حجم صادرات و افزایش دلارهای ذخیره شده بانک مرکزی، افزایش حجم لوازم خانگی در بازار و... اشاره کرد.

طبق تجربه سالهای گذشته بسیاری از این اقدامات تنها تاثیرات کوتاه مدتی در روند صعودی افزایش قیمت دلار و به طبع آن افزایش قیمت لوازم خانگی داشته است و پس از مدت زمان کوتاهی مجددا شاهد شروع افزایش قیمت دلار و در کنار آن افزایش قیمت لوازم خانگی بوده ایم.

افزایش قیمت لوازم خانگی رفتار مصرف کنندگان را تغییر داده است

شما چه تصمیمی دارید؟

شما به عنوان خریدار کالای لوازم خانگی چه تصمیمی دارید؟ آیا به دنبال خرید کالای ایرانی هستید؟ مایلید تا جنس های برند و کمیاب که در سالهای گذشته خریداری کرده اید را تعمیر کرده و فعلا از همان استفاده کنید و یا به دنبال جنس خارجی مد نظر خود هستید و مایلید تا با هر قیمت و در هر شرایطی شده قطعه یا لوازم مد نظر خود را دریافت کنید؟ از بخش نظرات این موضوع را با ما در میان گذارید تا بتوان از میان نظرات شما به نتیجه واحدی در این خصوص رسید که آیا کاربران به دنبال خرید کالای ایرانی هستند و یا در تلاش اند تا با استفاده از خدمات تعمیر لوازم خانگی باز هم از وسایل قدیمی خود استفاده کنند.

نظر شما