شناسهٔ خبر: 53522502 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای عراقی:

حجم تبادلات تجاری تهران و بغداد امروز ۴.۵ برابر زمان مشابه قبلی است/ تفاهمات اولیه در خصوص آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ما انجام شده است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: توافقی در خصوص آزادسازی بخشی از اموال ما به وجود آمده و روز گذشته هیاتی از یکی از کشورهای برای هماهنگی در این خصوص در تهران بود و با بانک مرکزی مذاکره داشتند و تفاهمات اولیه برای این موضوع صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با فواد حسین گفت: ما امروز در خصوص موضوعات متنوعی با هم گفت‌وگو کردیم ؛ مسائل دوجانبه از محورهای گفت‌وگوی ما بود و در این حوزه بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور تاکید کردیم. امیدودار هستیم در آینده نزدیک با فاصله گرفتن از شرایط حاد ویروس کرونا شاهد رفت و آمد اتباع دو کشور از مرزهای زمینی باشیم. صنعت توریسم می‌تواند نقش قابل توجهی در افزایش سطح روابط دو کشور داشته باشد.  آرزو کردیم که طرف عراقی با جدیت این موضوع را پیگیری کند که اتباع دو کشور با خودروهای شخصی سفر زیارتی و سیاحتی داشته باشند.

وی ادامه داد: روابط عمیق، راهبردی و ممتاز دو کشور در شرایطی قرار دارد که می‌توانیم روابط را در حوزه‌های متنوعی گسترش دهیم . در ۷ ماه گذشته در دولت سیزدهم حجم تبادلات تجاری دو کشور ۴.۵ برابر زمان مشابه قبلی است. ما همچنین بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تاکید کردیم؛ از نقش عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم. بر اهمیت گفت‌وگوهای منطقه‌ای با حضور کشورهای منطقه استقبال کردیم. از نقش عراق برای شکل‌گیری گفت‌وگوهای ایرانی- سعودی استقبال کردیم. امیدواریم منطقه ما شاهد امنیت و ثبات باشد. در خصوص تحولات در یمن و استقبال از آتش بس و لغو محاصره انسانی و مذاکرات یمنی-یمنی اتفاق نظر داشتیم. در سایه پایدار ماندن آتش بس بدون مداخله خارجی مردم می‌توانند مردم یمن باید نسبت به تعیین سرنوشت آینده خود تصمیم بگیرند.

وی افزود: در موضوع سوریه در خصوص اینکه بخشی از خاک این کشور در اختیار پایگاه‌های نظامی قرار دارد مخالفت خودمان را اعلام می‌کنیم . این مردم سوریه هستند که باید نسبت به آینده سرزمین خودشان تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آخرین تحولات در افغانستان مورد توجه دو هیات قرار گرفت. ما از تشکیل دولت فراگیر حمایت می‌کنیم. اتفاق ناگواری در روزهای گذشته مقابل سفارت و سرکنسولگری ما رخ داد. دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات مراتب محکومیت این اقرام را اعلام کردند و امروز هم جمع بزرگی از مردم این کشور با حضور در مقابل نمایندگی‌های ما با تقدیم گل تلاش کردند تا نشان دهندن دشمنان مشترک دو کشور قادر نخواهند بود با توطئه‌افکنی باعث بروز مشکل شوند.  ما همچنان شناسایی هیات حاکمه افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر می‌دانیم. 

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران گفت: توافقی در خصوص آزادسازی بخشی از اموال ما به وجود آمده و روز گذشته هیاتی از یکی از کشورهای برای هماهنگی در این خصوص در تهران بود و با بانک مرکزی مذاکره داشتند و تفاهمات اولیه برای این موضوع صورت گرفته است. 

نظر شما