شناسهٔ خبر: 53506242 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

اماواگرها درباره ورود افغان‌ها به ایران

اشاره: پس از مستقر شدن حکومت طالبان بر افغانستان در روز 24 مرداد 1400 در کابل، مردم افغانستان دچار افزایش شدید بیکاری، فقر و نبود مواد غذایی شده‌اند. بارها فیلم‌ها و تصاویری منتشرشده که نشان می‌دهد مردان افغانستانی کودکان دختر خود را در بازار می‌فروشند و برخی از مردان افغان برای به دست آوردن مبالغی ناچیز کلیه‌ خود را فروخته‌اند. در همین حال تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد بسیاری از مردان افغانی به صورت قاچاق با خودروهای تندرو از مرزهای ایران می‌گذرند و شبانه با سرعت زیاد مهاجران غیرقانونی افغانی را به از استان‌های بلوچستان و خراسان عبور می‌دهند و به استان‌های فارس، تهران و ... انتقال می‌دهند. آنچه باعث نگرانی مردم شده این است که عمده افرادی که وارد خاک کشور شده‌اند مردان مجرد هستند. از سوی دیگر افغانستانی‌ها به سفارت ایران در هرات و کابل حمله کرده‌اند. متأسفانه در هفته اخیر شاهد ورود عراقی‌ها از مرز شلمچه به داخل کشور نیز بوده‌ایم. در این ارتباط هرچند روز گذشته نماینده شیراز به وزیر کشور تذکر داد و گفت: «سه ماه برای ساماندهی مهاجران غیرقانونی و ساماندهی مرزها فرصت دارد»، اما وزیر کشور و رئیس پلیس تهران روز گذشته این اقدامات را دسیسه‌های دشمنان خارجی خواندند و گفتند: «ما میزبان مهاجران افغانستان هستیم.» البته برخی مسئولان بر این عقیده‌اند که دست‌های پیدا و پنهان در ایران و افغانستان وجود دارند که تلاش می‌کنند در ایران، افغانستان هراسی و در افغانستان، ایران هراسی ایجاد کنند. آنچه قابل تأمل است این است که تروریست‌های طالبان که با چراغ سبز آمریکا، ترکیه، قطر و عربستان به قدرت رسیده‌اند، به تدریج اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده‌اند. موضوعی که نیاز به دقت و رسیدگی و برخورد سنجیده دولت و مسئولان دارد.

صاحب‌خبر -

توقف کار کنسولگری ایران در هرات
روز گذشته در پی تعرض به سفارتخانه ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات، کاردار افغانستان به وزارت خارجه احضار و ضمن اعتراض شدید به وی، اعلام شد که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند. مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه دیروز با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات انجام‌شده به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات به‌شدت اعتراض کرد. وی با یادآوری مسئولیت دولت‌ها در برقراری امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک خواستار برخورد قانونی با حمله‌کنندگان به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران شد. مدیرکل آسیای جنوبی همچنین به اطلاع کاردار افغانستان رساند که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند تا اطمینان لازم از طرف وزارت امور خارجه افغانستان در زمینه برقراری امنیت کامل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران، داده شود.

میزبان مهاجران افغانستانی هستیم
وزیر کشور درباره آخرین وضعیت مرز ایران و افغانستان و موضوعاتی که در روزهای اخیر مطرح شده است، توضیحاتی ارائه کرد. احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه جلسه قرارگاه کرونا که ظهر روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت مرز ایران و افغانستان و موضوعاتی که در روزهای اخیر مطرح شده است، گفت: جریاناتی به دنبال این هستند که بین ایران و افغانستان اختلاف ایجاد کنند این‌ها برنامه‌ریزی دشمن است؛ ما میزبان مهاجران افغانستانی هستیم و در حوزه تجاری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در هرات و کابل اقداماتی صورت گرفته که مشخص است هدایت‌شده است و سعی دارند تشنج ایجاد کنند که باید مراقبت کنیم. وزیر کشور گفت: مسئولان افغانستان نیز باید رعایت کنند و تذکر بدهند و کنترل کرده و از این‌گونه اقدامات جلوگیری کنند. البته بر اساس گزارش‌هایی که به ما داده‌اند این اقدامات صورت گرفته و آنها تلاش کردند که مانع این اتفاقات شوند. مردم هم توجه داشته باشند تلاش دشمن برای ایجاد حساسیت‌های غیرواقعی را قبول نکنند. انشالله بتوانیم روابط فرهنگی، اقتصادی و سایر روابط خوبی که بین دو کشور و دو ملت است را داشته باشیم.
وی در خصوص مرز شلمچه گفت: به دلیل اینکه از واردات برخی کالاهای ایرانی جلوگیری شده بود خود مردم بصره به مرزها آمدند و درخواست داشتند که واردات انجام شود. سردار رحیمی رئیس پلیس تهران درباره اتباع افغانستانی گفت: اتباع افغانستانی مهمانان ما هستند هیچ مشکل خاصی در پایتخت با اتباع بیگانه و افغانستانی نداریم مردم به توطئه‌های استکبار که می‌خواهند دو کشور همسایه را باهم درگیر کنند توجه نکنند.

نماینده مجلس: نباید حتی یک اتباع بدون مجوز وارد کشور شود
عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس با انتقاد از رفت‌وآمد راحت اتباع خارجی به کشور گفت:‌ وزیر کشور تا سه ماه آینده همه اتباعی که در کشور هستند، را ساماندهی کند. به گزارش شفق‌ها، علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز و در تذکر شفاهی خطاب به وزیر کشور به وضعیت مرزها اشاره کرد و گفت:‌ چرا باید اتباع دیگر کشورها به راحتی از مرزهای ما عبور کنند و تا قلب پایتخت بیایند؟وی ادامه داد:‌ وزیر کشور تا سه ماه آینده اتباعی را در کشور هستند ساماندهی کند و اجازه ندهد حتی یک نفر بدون مجوز وارد کشور شود. وی در ادامه خطاب به وزیر صنعت با اشاره به گرانی کالاهای اساسی گفت:‌ هر هفته مردم شاهد گرانی یک کالا هستند و این نشان می‌دهد که دولت نظارتی بر روی بازار ندارد.

برچسب‌ها:

نظر شما