شناسهٔ خبر: 53502801 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خبر داد:

تعیین استانداردهای خاص برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: در گروه‌های مختلف دانش‌آموزان استثنایی، استانداردهای خاصی برای تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس تعریف‌ شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید طریقی حسینی با قدردانی از تلاش و زحمات معلمان در زیست‌بوم کرونا و همکاری خانواده‌ها در فرآیند آموزش دانش‌آموزان استثنایی، اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های سال گذشته و پیش‌بینی‌های انجام‌شده آموزش‌های مدارس در سال ۱۴۰۱ به سمت آموزش‌های حضوری پیش رفت و خوشبختانه شاهد استقبال دانش‌آموزان استثنایی در مدارس بوده‌ایم و در حال حاضر، میانگین حضور دانش‌آموزان استثنایی در مدارس استثنایی، بیش از ۸۵ درصد است.

وی ادامه داد: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، حدود ۱۳۸ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش تحصیلی خود قرار داده است که بخشی از این دانش‌آموزان در مدارس عادی و در کنار سایر دانش‌آموزان تحت عنوان «طرح تلفیقی فراگیر» در حال تحصیل هستند. از این تعداد حدود ۳۸ هزار دانش‌آموز با «مشکلات ویژه یادگیری» و حدود ۲۰ هزار دانش‌آموز استثنایی با «هوش‌بهر عادی» هستند که در کنار سایر دانش‌آموزان عادی در حال تحصیل هستند.

طریقی حسینی بابیان اینکه در مدارس استثنایی شرایط و اقتضائات خاصی برای آموزش‌های حضوری وجود دارد، گفت: میانگین حضور دانش آموزان استثنایی در هر یک از مدارس خاص در حدود ۴۸ نفر و در هر کلاس درس، شش نفر است و مدارس استثنایی به‌هیچ‌عنوان، مشکلات تراکم جمعیت کلاس را ندارند و دارای استانداردهای فیزیکی لازم برای ارائه آموزش‌های حضوری به کودکان با نیازهای ویژه هستند.

وی با بیان اینکه در گروه‌های مختلف دانش آموزان استثنایی، استانداردهای خاصی برای تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس تعریف‌شده است، گفت: در کلاس‌های درس دانش‌آموزان طیف اتیسم، حداکثر تعداد دانش‌آموزان پنج نفر و در کلاس‌های پایه آمادگی که برای دانش‌آموزان استثنایی اجباری است در گروه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی و دانش‌آموزان با آسیب بینایی، تعداد دانش آموزان بین چهار تا هفت نفر است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال و معلمان دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

طریقی حسینی در پاسخ به این سوال که اگر در مدارس استثنایی مشکلی وجود داشت، والدین چگونه می‌توانند مسائل خود را پیگیری کنند، گفت: مدارس استثنایی در سطح شهرستان و مناطق مانند مدارس عادی تحت نظارت ادارات آموزش‌وپرورش هستند و هر مسئله‌ای که وجود داشت اولیا می‌توانند به ادارات عادی منطقه خود مراجعه کنند.

وی گفت: هم‌چنین در سطح استان‌ها نیز ادارات استثنایی وجود دارد و والدین می‌توانند مشکلات خود را به اداره استثنایی استان منتقل کنند و اگر مشکل در سطح ملی باشد به سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی انعکاس داده می‌شود و توسط سازمان پیگیری خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افزود: هم‌چنین گروه‌های ارزیابی و بازرسی به‌صورت مرتب، روند آموزش‌های حضوری را پایش کرده و مسائل و مشکلات را پیگیری خواهند کرد.

به گزارش ایمنا، حدود هشت هزار دانش‌آموز استثنایی در ۱۷۲ مدرسه خاص استثنایی که عمدتاً به شکل مجتمعی اداره می‌شوند؛ در حال تحصیل هستند.

نظر شما