شناسهٔ خبر: 53493850 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در گفت‌وگو با «ایران» خبر داد

بازگشت سرمایه گذاران به صنعت برق

عطیه لباف

تاکنون بالاترین میزان مصرف برق کشور در سال جاری حدود 44 هزار مگاوات بوده است. به این ترتیب که در یکشنبه شب رقم 43 هزار و 639 مگاوات به ثبت رسید که نسبت به مشابه سال گذشته بیش از 2 هزار مگاوات افزایش داشت.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران: اما این روند افزایش مصرف تداوم دارد و نیاز مصرف برق در پیک (اوج مصرف) برق امسال احتمالاً به حدود 70 هزار مگاوات خواهد رسید. این درحالی است که اوج تقاضای برق کشور در تابستان سال گذشته کمتر از 65 هزار مگاوات بود. با این حال معاون برق و انرژی وزیر نیرو می‌‌گوید، صنعت برق در حال آماده شدن برای اوج تقاضای برق است؛ تا تابستان ۶ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شود و امید است که به کمک این ظرفیت نیروگاهی و مدیریت تقاضا، اوج نیاز مصرف را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

همایون حائری در گفت‌وگو با «ایران» ادامه می‌‌دهد: «این 6 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از 3 محل ایجاد خواهد شد. حدود هزار و ۱۱۳ مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان ارتقا می‌‌یابد و وارد مدار می‌‌شود، ۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزایش می‌‌یابد و حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز از بخش نیروگاه‌های حرارتی اضافه می‌‌شود. 

به این ترتیب، 6 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شد و رکورد جدیدی از نظر ظرفیت نیروگاهی منصوبه به ثبت خواهد رسید.» حائری با اشاره به اینکه بخشی از ظرفیت جدید نیروگاهی مربوط به نیروگاه‌های ساخت صنعت است، خبر می‌‌دهد: «نخستین نیروگاه ساخت صنعت نیروگاه 183 مگاواتی سمنان است که خردادماه وارد مدار می‌‌شود.»


او همچنین با اشاره به ظرفیت کمتر از 1000 مگاواتی نیروگاه های تجدیدپذیر کشور می گوید: «تا پیک تابستان 500 مگاوات دیگر به ظرفیت این نیروگاه ها اضافه می شود که افزایش 50 درصدی تولید برق تجدیدپذیر تا پیک تابستان را رقم می زند.»

سهم 38 درصدی تولید برق در برنامه‌های عبور از پیک تابستان

صنعت برق برای مدیریت تأمین برق مصرفی و جلوگیری از خاموشی‌ها در تابستان امسال، 100 برنامه تدوین کرده است که به گفته معاون برق و انرژی وزیر نیرو، 38 برنامه آن مربوط به تولید برق و واحدهای نیروگاهی است. همچنین ۳۱ برنامه مربوط به مدیریت مصرف و تقاضای مؤثر است.  ۱۶ برنامه نیز برای آمادگی مطلوب شبکه برق و ۱۵ برنامه هم برای مدیریت هماهنگی با استان‌ها است.

علت خاموشی‌های دو سال گذشته

معاون برق و انرژی وزیر نیرو از علل وقوع خاموشی‌ها در تابستان 1399 و 1400 پرده برداشت که اصلی‌ترین علت آن سوء مدیریت و ناتوانی مدیران ارشد دولت قبل در تعریف یک راه حل برای افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت است.


حائری که در دولت قبل نیز معاون برق و انرژی وزیر نیرو بود، می‌‌گوید: «می‌دانستیم نباید به تأمین برق از محل نیروگاه‌های برقابی تکیه کرد اما  با توجه به مشکلاتی که از نظر مالی وجود داشت و همین طور تغییرات نرخ ارز در سال‌های اخیر، میزان سرمایه‌گذاری در صنعت برق خیلی کم شد. برای جبران این شرایط تلاش کردیم که بیشتر روی مدیریت مصرف متمرکز شویم که تولید دنباله‌رو مصرف نباشد. اما موضوعی که در تابستان با آن برخورد کردیم، کم‌آبی بود. با توجه به اینکه سهم زیادی از واحدهای آبی ما از مدار خارج شد، صرفاً موضوع مدیریت مصرف نمی‌توانست جوابگوی نیاز مصرف باشد و در نهایت خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده رقم خورد و مجبور به انتشار جدول ساعات خاموشی شدیم.»


او ادامه می‌‌دهد: «آن زمان بیشتر به اهمیت این موضوع که نمی‌توانیم در بحث تأمین برق کشور، بر واحدهای برقابی تکیه کنیم پی بردیم. ما یک سال که با فقدان واحدهای آبی روبه‌رو شدیم، خاموشی‌ها گسترده شد و مشکلات شکل گرفت.»

دولت سیزدهم راهکار پیدا کرد

معاون وزیر نیرو می‌‌گوید که موضوع منابع مالی و مشکلاتی که در زمینه پرداخت‌ها وجود داشت، سرمایه‌گذاران را ناامید کرده بود و آنها علاقه کمتری به سرمایه‌گذاری در این صنعت نشان می‌‌دادند. در نهایت صنعت برق نتوانست نیاز سرمایه‌گذاری را جبران کند و ظرفیت تولید برق حرارتی را افزایش دهد.
او با اشاره به اینکه در دولت قبل فاصله بین تولید و مصرف زیاد شد، اظهار می‌‌کند: «اما در دولت جدید روی موضوع تأمین برق و ایجاد ظرفیت نیروگاهی تمرکز بیشتری شد. ما به هر صورتی باید منابع مالی جدید تعریف می‌‌کردیم تا ساخت نیروگاه‌های حرارتی جریان پیدا کند. در نهایت آن راهکار تأمین مالی را پیدا کردیم.»


حائری اذعان می‌‌کند: «علاوه بر نیروگاه‌هایی که صنایع قرار است برای تأمین مصرف خود ایجاد کنند، راهکاری نیز برای جذب سرمایه بخش خصوصی در این دولت طراحی شد که بخش قابل توجهی از مشکلات را حل می‌‌کند. این راهکار تهاتر نفت و گاز است. در گذشته قرارداد خرید تضمینی، بار مالی قابل توجهی برای دولت ایجاد می‌‌کرد. قرارداد تضمینی با نرخ‌های بالاتر از 500 تا 700 تومان برای هر کیلووات ساعت منعقد می‌‌کردیم و برق را به نرخی در حدود 100 تومان و حتی کمتر به مردم می‌‌فروختیم. لذا هر روز بدهی صنعت برق بیشتر و بازپرداخت‌ها سخت‌تر می‌‌شد.»


او ادامه می‌‌دهد: «موضوع دیگر این بود که ما در تأمین برق صنایع مشکل داشتیم و نمی‌توانستیم این برق را که ارزان در اختیار صنعت قرار می‌‌گرفت تأمین کنیم. مثلاً صنعت فولاد که 30 درصد برق صنایع را مصرف می‌‌کند، قیمت‌های معمولی برق را پرداخت می‌‌کرد و در تابستان‌ها نیز با مشکل تأمین مواجه بود. در نهایت با توافقی که میان وزارت نیرو و وزارت صمت شکل گرفت، بنا شد که ظرف 4 سال این بخش 10 هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کند. این 10 هزار مگاوات در برنامه افزایش 35 هزار مگاواتی ظرفیت جدید نیروگاهی ظرف 4 سال تعریف شده است که همان طور که اشاره کردم نخستین نیروگاه این بخش خردادماه وارد مدار می‌‌شود.»
حائری می‌‌گوید که استفاده از ظرفیت قانونی ماده 12 قانون رفع موانع تولید یکی از راهکارهای مهم در این دوره است.

سهم زمستان 1399 در خاموشی تابستان 1400

معاون برق وزیر نیرو می‌‌گوید که در ایران 7 هزار واحد نیروگاهی عمر بالای 40 سال داریم که ظرفیت تولید آنها پایین آمده است. یکی از اقداماتی که برای مقابله با این شرایط باید انجام شود، تعمیرات اساسی است. در زمستان 1399 به سبب خاموشی‌های زمستانی و شرایط اضطراری که پیش آمد، این تعمیرات اساسی نه در نیروگاه‌های قدیمی بلکه در کل نیروگاه‌ها بویژه سیکل ترکیبی عقب افتاد و در نهایت نیروگاه‌ها نتوانستند بموقع وارد مدار شوند.
حائری در پایان اذعان می‌‌کند که بخشی از مشکل تأمین برق در تابستان به علت کمبود تجهیزات نبود، بلکه حدود هزار و 600 مگاوات کسری برق در تابستان 1400 به خاطر عدم تعمیرات در زمان مقرر رخ داد. اما امسال این مشکل وجود ندارد. حدود ۷۵ درصد برنامه ارتقای توان نیروگاه‌ها انجام شده و تعمیرات تا پایان اردیبهشت به طور کامل انجام می‌‌شود. با توجه به مجموع این اقدامات، امید است که پایداری شبکه امسال بیشتر از 2 سال اخیر باشد.

هنوز 10 هزار مگاوات کسری تولید برق داریم

در همین حال مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران می‌‌گوید: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، نیاز مصرف برق در تابستان امسال به ۷۰ هزار مگاوات خواهد رسید که این میزان نسبت به پیک سال گذشته ۴،۴۶ درصد رشد نشان می‌دهد.
به گزارش وزارت نیرو، «آرش کردی» بیان می‌‌کند: در حالی که نیاز مصرف برق در سال ۱۳۹۸ به ۶۰ هزار و ۸۲۵ مگاوات رسیده بود، این میزان در سال ۱۳۹۹ با رشدی نزدیک به ۵ درصد به ۶۳ هزار و ۸۵۴ مگاوات و در سال ۱۴۰۰ به ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات افزایش یافت. حالا بر اساس برآوردهای صورت گرفته، نیاز مصرف برق در تابستان امسال ۷۰ هزار مگاوات تخمین زده می‌‌شود.


مدیرعامل توانیر درباره تراز منفی ۱۵ هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق در تابستان سال گذشته عنوان می‌‌کند: اگرچه تراز منفی تولید و مصرف امسال با تلاش‌های صورت گرفته به ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش یافته است، اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. لذا امسال نقش مدیریت مصرف بازهم پررنگ خواهد بود. به طوری که رقمی در حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ مگاوات برای مدیریت مصرف استخراج شده که این میزان با مطالعه پتانسیل‌های موجود انجام شده است.


به گفته کردی، تاکنون با بیش از ۴۷۸ هزار مشترک دیماندی صنعتی به منظور همکاری در برنامه‌های پیک بار تفاهمنامه منعقد شده است تا به پیک سایی تابستانی کمک شود. در همین حال مدیرعامل توانیر از مردم خواست که مصرف خود را تاجای ممکن اصلاح و مدیریت کنند. اقداماتی مانند استفاده از دور کند کولرهای آبی، انتخاب درجه مناسب کولرهای گازی و خودداری از استفاده وسایل غیرضروری برقی در ساعات اوج مصرف ظهر و شب، از جمله اقدامات مدیریت مصرف برق است که علاوه بر کاهش تقاضای برق، به مدیریت هزینه قبوض نیز کمک خواهد کرد.

خبر روز
مدیریت مصرف برق را از وزارت نیرو شروع می‌کنیم

وزیر نیرو با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه برای اعمال مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف، گذر از محدودیت‌های تأمین برق زمستان را نمونه موفق اجرای این برنامه‌ها دانست و گفت: با تأمین برق صنایع فولاد کشور در دی و بهمن ماه 1400 رکورد بالاترین رشد تولید دنیا در صنعت فولاد کسب شد.
به گزارش وزارت نیرو، «علی‌اکبر محرابیان» در نشست تخصصی مدیران صنعت برق کشور به تشریح اقدامات و برنامه‌های صنعت برق بخصوص در تابستان آتی پرداخت و گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل برخی نارسایی و بی‌توجهی‌ها شاهد ناترازی‌هایی در بخش تولید و مصرف برق بوده‌ایم که اثرات آن همچنان ادامه دارد و خوشحالیم با برنامه‌ای که تدوین و اجرایی شد، مدیریت مصرف و کاهش ناترازی‌ها در دستور کار قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه امروز تلاش می‌کنیم برنامه‌های روی میز صنعت برق را مو‌به‌مو اجرایی کنیم، افزود: یکی از برنامه‌ها، افزایش 35 هزار مگاوات تولید برق و توسعه شبکه‌های توزیع، انتقال پست و دیگر تجهیزات و تأسیسات برق است، به‌گونه‌ای که بتوانیم برق را به خوبی تأمین و توزیع کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.
وزیر نیرو همچنین تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار را به‌عنوان ضرورتی انکارناپذیر مورد اشاره قرار داد و افزود: لازم است انرژی، منابع و امکانات خود را صرف تکمیل این پروژه‌ها در ظرف زمانی معین کنیم.


وی اظهار کرد: مدیران ما در دوره‌های گذشته عموماً بر اجرای طرح‌های توسعه متمرکز بوده‌اند، به‌گونه‌ای که ظرفیت تولید برق کشور از 5000 مگاوات در اوایل انقلاب به 86 هزار مگاوات افزایش یافته است، این در حالی که در سال‌های اخیر از توسعه غافل مانده و به مدیریت مصرف و بخش تقاضا پرداخته شده است.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف گفت: بیشترین محدودیت مصرف باید در بخش اداری اعمال شود و ابتدا از ساختمان وزارت نیرو، توانیر و سایر شرکت‌های زیرمجموعه خود شروع خواهیم کرد.
وی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم انتظاری را از مردم داشته باشیم که خود به آن عمل نمی‌کنیم، اگر محدودیتی را اعمال می‌کنیم باید اول برای دولت و بعد برای مردم باشد و دستگاه‌هایی که محدودیت‌ها را اجرایی نکنند باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.


محرابیان با اشاره به اینکه برنامه‌های مدیریت مصرف بخش اداری در سال‌های گذشته اعلام اما خیلی کم اجرایی می‌شد، افزود: برنامه امسال باید یک برنامه منطقی بوده، اما به‌طور دقیق اجرایی شود.
محرابیان اظهار کرد: تمام کسانی که اقدام به‌ صرفه‌جویی کنند، کاملاً مؤثر و با نرخ خرید تضمینی برق تشویق خواهند شد، این موضوع بخشنامه شده و مجوزهای لازم برای آن نیز اخذ شده است.
وی در پایان تأکید کرد: باید بتوانیم با فرهنگ‌سازی و اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی یک صرفه‌جویی قابل‌توجه را در بخش خانگی احصا کنیم.

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما