شناسهٔ خبر: 53491240 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: شرکت‌های دانش‌بنیان تحول کشاورزی ایران را آغاز کنند

گروه استان‌ها- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به مزیت‌های کشاورزی کشور، سندی برای تحول در عرصه کشاورزی تهیه کنند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، چند سال متوالی است که مقام معظم رهبری شعار سال را درباره مباحث اقتصادی انتخاب می‌کنند و این نامگذاری‌ها نه یک شعار بلکه نقشه راهی است که توسط معظم له  به جامعه و مسئولان مربوط ارائه می‌شود.

موضوع شعار سال، راهبردهای تحقق این شعار و بایدها و نبایدهای راه حرکت به سمت تحقق شعار سال موضوعی شد تا خبرنگاران خبرگزاری تسنیم استان مرکزی مسئله را در گفت‌و‌گو با علیرضا نظری، عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی بگذارند.

علیرضا نظری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به جهش تولید دانش‌بنیان اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در سال گذشته بحث جهش تولید دانش‌بنیان را به منظور کمک به شرکت‌های نوآفرین و توسعه فعالیت‎‌های دانش بنیان، فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در کشور تصویب کرده و درحال حاضر در مرحله تایید شورای نگهبان قرار دارد و بعد از تایید ابلاغ می‌شود.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی زیرساخت اصلی را در بحث حمایت از تولیدات دانش‌بنیان از یک سال گذشته آغاز کرده است و در نمای کلی می‌توان گفت پایه‌های اصلی را در همین قانونی که مجلس از تصویب گذراند در محورهای مختلفی می‌توان ملاحظه کرد و به صورت بومی شده در حوزه کشاورزی مورد توجه قرار داد.

  توسعه فعالیت بانک‌ها در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان مورد تاکید قرار گرفت  

عضو کمیسون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در موضوع تسریع در پرداخت تعهدات معوق مالی دستگاه‌های اجرایی از جمله این محورها بوده است، افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی از دیگر محورهایی است که در این قانون مورد توجه قرار گرفته است، توسعه فعالیت بانک‌ها در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان در این قانون مورد تاکید بوده است.

نظری عنوان کرد: واگذاری دستاوردهای پزشکی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین اختصاص فضای مازاد آنها برای بهره‌برداری در این حوزه و خرید خارج از فرآیند مناقصات محصولات دانش‌بنیان که یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود را برای پا گرفتن و تقویت تولیدات دانش‌بنیان در محورهای مصوبات مجلس می‌توان دید.

وی بیان کرد: در حوزه مشوقات مالیاتی تصویباتی برای این نوع تولیدات قائل شده‌اند تا این شرکت‌ها بتوانند جان بگیرند و جایگاه خود را در عرصه اقتصاد کشور ما باز کنند. 

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان در محاکم قضایی در شعب ویژه و بحث تسریع در رسیدگی از دیگر موارد تصویبی است تا این شرکت‌ها در محاکم ،در فرآیند بروکراسی و فرآیند طولانی محاکم گرفتار نشوند و زودتر بتوانند کارهای خود را در این حوزه پیش ببرند.

تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس تصویب شد  

نظری ادامه داد: تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس از امتیازاتی بوده که این قانون سال گذشته در مجلس تصویب شد و تحت عنوان قانون جهش تولیدات دانش‌بنیان مد نظر قرار گرفته است بنابراین این زیرساخت‌ها می‌تواند در بخش کشاورزی هم به شکل بومی شده مورد توجه قرار گیرد و این ظرفیت را برای کسانی که می‌خواهند در حوزه کشاورزی فعالیت‌های دانش‌بنیان داشته باشند فراهم و آنها را در این راستا یاری و مساعدت کند.

وی بیان کرد: یکی از محورهایی که در بحث قانون جهش تولیدات دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفته است استفاده از ظرفیت‌های دولتی چه در مراکز پژوهشی، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و چه در دستگاه‌های اجرایی است که در همین قانون در یک محور تسریع شده که دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها موظف هستند تا دستاوردهای علمی خود را به اشتراک بگذارند و در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهند و همچنین در خصوص فضاها، امکانات مازاد خود آنها این قانون آنها را ملزم می‌کند که به درخواست مجموعه‌های دانش‌بنیان پاسخ مثبت دهند و این یک الزام قانونی است.

عضو کمیسون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در قانون در دو حوزه بحث وجود دارد که بخش نخست آن وضع یک قانون مناسب، به روز، پاسخگو و مبتنی بر واقعیات موجود و بخش دوم بحث حوزه نظارتی است و اینکه نمایندگان در بحث ایفای نقش نظارتی خود چقدر دقت به خرج می‌دهند موضوعی است که به تناسب مجالس و ادوار مختلف اختلاف پیدا کند و وقتی قانون خوبی وضع شد وظیفه و رسالت مجلس این است که در حوزه آنها نظارت کنند تا قانونی که تصویب کرده است به مرحله ظهور برسد و به کمیته لازم منتهی شود.

نظری تصریح کرد: این قانون وضع شده است که مشکلات را حل کند ممکن است آیین‌نامه‌ای برای این قانون نوشته شود بنابراین بعضی از دغدغه‌هایی که در واگذاری ملکی این اراضی مورد تامل است را می‌توان در آیین‌نامه اجرایی این بند قانون و ماده به گونه‌ای لحاظ کرد که دغدغه تولیدکنندگان مراکز تحقیقاتی دانش‌بنیان برطرف شود.

وی عنوان کرد: در زمینه نگرانی که برای واگذاری اراضی وجود دارد که بعد از مدتی تغییر کاربری داده می‌شود و به سمت دیگری انحراف پیدا می‌کنند در آیین نامه اجرایی ملاحضاتی انجام شود اما در کل اراضی زیادی که در اختیار مجموعه تئاتر است و آنها استفاده می‌کنند و از همین ظرفیت‌ها برای مجموعه‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شود، زمانی که به صورت قانون شود و آیین‌نامه آن را دولت بنویسد و مسیر خود را طی کند در مرحله بعد مجلس آن را برای پیاده‌سازی پیگیری می‌کند و مهم این است که یک قانون درست و نهایتا دولت یک آیین‌نامه اجرایی دقیق داشته باشد.

عضو کمیسون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس دوره یازدهم در بحث زمان مشخص برای تعیین، تصویب و ابلاغ آیین نامه‌های اجرایی تاکید ویژه داشته است و زمان مشخصی دارد و مجلس هم مراقبت می‌کند تا مصوبات زمین نماند و آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است و قوانین سال‌های گذشته یا آیین‌نامه اجرایی تنظیم نشده، کسی پیگیری نکرده، یا به قدری دیرهنگام اقدام کرده است که آن قانون از حیث انتفاع و بهره‌بری خارج شده اتفاق نیفتد و فکر می‌کنم قانون جامعی که مجلس تصویب کرده است حتما مراقبت در بحث تنظیم و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی خواهد داشت و امیدواریم اجرای آن در عمل هم اتفاق بیفتد.

  زیرساخت‌های خوبی به لحاظ فعالیت‌های دانش‌بنیان در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد  

نظری خاطرنشان کرد: در بحث فعالیت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور در حوزه وزارت جهاد کشاورزی زیرساخت‌های خوبی وجود دارد که می‌تواند شرکت‌های دانش بنیان را زیر چتر خود مورد حمایت قرار دهد و آنها را به نقطه مطلوب خود رساند که از جمله مراکز تحقیقاتی در کشور، ایستگاه‌های تحقیقاتی که در مناطق مختلف کشور به تناسب محصولات دارای مزیت در آن مناطق تعریف شده و مستقر شده‌اند و هر کدام از آنها کارهای بسیار خوبی در حوزه بذرها، حوزه به‌نژادی دام و طیور و غیره انجام داده‌اند و می‌توان گفت الان نمی‌خواهیم از صفر شروع کنیم.

وی بیان کرد: کارهای بسیار گسترده‌ای در سطح کشور انجام شده ولی فکر می‌کنم  در سال‌هایی که پشت سر گذاشته شده است چه قبل از انقلاب و چه در 43 سالی که از عمر نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد ما نتوانسته‌ایم آنچه که در تحقیقات به آن رسیده‌ایم را در مرکز تحقیقات به مزرعه بیاوریم یعنی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ما راه خود را رفته و کشاورزان هم مسیر خود را طی کرده‌اند و اندکی نتوانسته‌ایم بین این دو پیوند و تعاملی را برقرار کنیم که آنچه را که به آن رسیده‌ایم در مزرعه و میدان عمل به بهره‌برداری برسانیم و پیاده‌سازی کنیم و امیدوارم نام‌گذاری سال که توسط مقام معظم رهبری به سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین مطرح شده موجب شود کشاورزی ما که یک کشاورزی سنتی و غیر علمی است به سمت علمی شدن برود.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر کشاورزی ما رو به علمی شدن برود  با استفاده از ظرفیت‌های مراکز تحقیقاتی، مراکز ایستگاه‌های تحقیقاتی و همچنین استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به مزیت‌های کشور در نقاط مختلف به اقتضای شرایط اقلیمی می‌تواند یک برنامه درواقع راهبردی، نگاه گسترده‌ و رو به جلو بر آینده کشور را در این صحنه دید و امیدواریم که در پایان سال 1401 شاهد شکل‌گیری چنین سندی برای تحول در عرصه کشاورزی در کشور باشیم.

 اشکالات اساسی در مسیر علمی شدن صنعت کشاورزی وجود دارد 

نظری تصریح کرد: اشکالات اساسی در مسیر علمی شدن صنعت کشاورزی وجود دارد، یکی از آنها  بحث خرد شدن اراضی کشاورزی است که بعد از اینکه قانون اصلاحات اراضی انجام شد و نزدیک به بیش از 50 سال گذشته و یک نسل جابه‌جا شده آن اراضی با وراثت بین ورثه تقسیم شده است و موجب شده به قطعات کوچیکتر تبدیل شوند و ارزش اقتصادی خود را از دست داده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات در مسیر علمی شدن صنعت کشاورزی این است که نمی‌توانیم از منابع آبی  به درستی استفاده کنیم و امکانات استفاده از روش‌های آبیاری نوین و همچنین درحال حاضر امکان زیرساخت استفاده از مکانیزاسیون به روز و مدرن وجود ندارد و مجلس شورای اسلامی باید این مشکل را حل کند تا زمینه استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی فراهم شود.

انتهای پیام/712/ن/ش

نظر شما