شناسهٔ خبر: 53476535 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نوری: مواجهه مقاومت و استثمار مهم‌ترین قرابت هیسپان تی وی با مخاطبانش است

تاریخ استثماری که مردم امریکای لاتین پشت سر گذاشته اند و محتوایی که شبکه برون مرزی هیسپان تی وی درباره مقاومت و ایستادگی ارائه می‌دهد، بهترین قرابتی است که بین این رسانه و مخاطبانش وجود دارد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، الهه نوری کارشناس روابط بین الملل به نقش رسانه‌ها در این بحران پرداخت و گفت: رسانه‌ها با برجسته نمایی و گاهی سرپوش نهادن به برخی وجوه این بحران می‌توانند در سرنوشت این درگیری موثر باشند، در این بین نقش شبکه‌های برون مرزی ایران مهم وحائز اهمیت است و طبیعتا هر چقدر رسانه‌های برون مرزی تولید محتوا داشته باشند و بتوانند به زبان اصلی مخاطب، گفتمان خود را گسترش دهند، موثرتر واقع خواهند شد؛ لذا اطلاع رسانی که توسط هیسپان تی وی، پرس تی وی و سایر شبکه‌های برون مرزی ایران صورت می‌گیرد اهمیت غیر قابل انکاری دارد.

نوری گفت: علی رغم تحریم‌ها و هجمه رسانه‌ای که علیه این قبیل محتوا‌ها وجود دارد، شبکه‌های برون مرزی ایران سر پا مانده اند. چشم اندازی که برای شبکه‌های مثل هیسپان تی وی و سایر شبکه‌های برون مزی ایران پیش بینی می‌شود، مثبت است؛ چراکه در مقابل محتوای یکسان شده غربی و امپریالیسم رسانه‌ای که برقرار است مقاومت و ایستادگی کرده است و امید این است که اگر مشکلات و مسائل مختلفی که مسلما برای فعالیت یک رسانه ایجاد می‌شود، به خوبی مدیریت شود و از این رسانه‌ها بیشتر حمایت شود آینده روشنی در انتظار این قبیل فعالیت رسانه‌ای است، چون گفتمان مقاومت را ترویج می‌کنند.

وی محکومیت فعالیت‌های ناتو را مهم‌ترین بخش از موضع گیری‌های اخیر جمهوری اسلامی در درگیری‌های بین روسیه و اوکراین دانست و گفت: با توجه به پیشینه و جنگ افروزی‌های ناتو، تمامی اندیشمندان حوزه علوم سیاسی به این موضوع صحه می‌گذارند که این این نهاد دامنه فعالیت‌های خود را به اوکراین کشانده و طبیعتا وقتی از خط قرمز‌های یک قدرت نظامی مثل روسیه رد شود، روس‌ها نیز یک واکنش قاطع را در برابر این فعالیت‌ها نشان خواهند داد. اما گزینه حمله نظامی مورد تایید هیچ کشوری نیست؛ لذا باید یک راه حل غیر نظامی برای این درگیری‌ها پیدا شود و باید دید که چه اتفاقی در خصوص این مذاکرات خواهد افتاد.

نوری با توجه به اشتراکات سیاسی و بین المللی ایران و روسیه و تبعاتی که تنش‌های اخیر برای ایران ممکن است داشته باشد، گفت: در خصوص اشتراکات سیاسی و بین المللی که ایران و روسیه دارند دو بحث مطرح است؛ یکی بحث سیاسی است که به لحاظ سیاسی هم جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های ناتو را محکوم کرده است. اما بیشترین تبعات در بحث تحریم‌ها احساس شود. یک بحث این است که سرانجام مذاکرات چطور می‌شود و این درگیری نظامی می‌تواند به طور قطع روند مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهد. چرا که در حال حاضر، تمرکز ایالات متحده و کشور‌های اروپایی، بحران اوکراین است و از طرف دیگری مذاکره کنندگان ما دست بازی برای امتیاز گرفتن دارند و باید ببینیم که روند مذاکرات از آن طرف به کجا می‌رسد.

این کارشناس روابط بین الملل روابط تجاری بین دولت‌ها را متاثر از این جنگ دانست و گفت: در سطح کلان موضوع نفت مطرح است که در پی این بحران، بازار نفت نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند و بحران انرژی به یک مسئله مهم تبدیل می‌شود.

این کارشناس مسائل امریکای لاتین با توجه به عملکرد شبکه هیسپان تی وی و استقبالی که مردم منطقه امریکای لاتین از برنامه‌های این شبکه داشته اند، گفت: مردم این منطقه تاریخ استعماری و استثماری عظیمی را پشت سر گذاشته اند؛ تا میانه قرن نوزدهم عمده این کشور‌ها تحت استعمار اروپا، اسپانیا، پرتغال و یک سری مناطق تحت استعمار انگلیس و یک سری کشور‌های اروپایی مثل هلند بوده اند، لذا حس ضد امپریالیستی و ضد آن گفتمان زوری که ایالات متحده دارد در تاریخ و فرهنگ و بخش‌های مختلف این کشور‌ها احساس می‌شود.

وی ادامه داد: این روحیه شاید به لحاظ عناصر فرهنگی ما که فرهنگ ایرانی اسلامی و فرهنگ شیعی داریم، منطبق باشد. واقعیت این است عنصر ضد امپریالیستی یعنی عنصر ظلم ستیزی در فرهنگ این کشور‌ها ریشه عمیقی دارد و اگر قرار باشد از قرابت صحبت کنیم مهمترین عنصر قرابتی که بین ایران و مردمان امریکای لاتین وجود دارد همین بحث ضد امپریالیستی و ضد امریکایی بودن است و آن هم به خاطر تاریخ این منطقه است و لذا گفتمانی که توسط شبکه هیسپان تی وی ارائه می‌شود مخاطبان خودش را در بین مردمان آن منطقه پیدا کرده است.

نظر شما