شناسهٔ خبر: 53470057 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خطیب‌زاده: به محض این‌که پاسخ مناسبی از آمریکا دریافت کنیم به وین می‌رویم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که آنچه در مذاکرات باقی مانده بیش از یک موضوع بین ما و آمریکاست، گفت: ابتکارات آخر خود را فرستادیم و به محض این‌که ایران و ۱+۴ پاسخ مناسبی دریافت کنند، به وین می‌رویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۲ فروردین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در ابتدا ۲۰ فروردین سالروز ملی فناوری هسته‌ای را تبریک گفت و افزود: این روز یادآور مجاهدت دانشمندان گمنام است. به رغم مضایق نظام سلطه بین‌المللی برای پیشرفت‌های جوانان این مرز و بوم فراهم آورد، آنها توانستند مرزهای دانش را در قلمرو ایران بزرگ گسترش دهند و این باعث افتخار همه ماست.

خطیب‌زاده بیان کرد: طی چند روز گذشته امیرعبداللهیان در چارچوب دیپلماسی رمضان گفت‌وگوهایی با همتایان خود در کشورهای اسلامی داشت با وزرای خارجه عراق، عمان، کویت، قطر و امارات عربی متحده گفت‌وگوهایی داشت. این روند در چارچوب دیپلماسی رمضان ادامه خواهد یافت. 

وی گفت: برنامه ویژه‌ای برای دیپلماسی ورزشی در ماه‌های آینده با تشکیل یک کارگروه در وزارت خارجه و دعوت از نهادهای ذیربط شکل گرفته است که در بخشی از آن کمک به فدراسیون و در بخش‌های دیگر کمک به وزارتخانه‌های مرتبط با گردشگری است. 

*  متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور درباره مذاکرات وین و اینکه در متن نهایی شده شروط نمایندگان رعایت نشده است، نیز اظهار داشت: صدای نمایندگان ملت در طی مذاکرات ۱۱ ماه گذشته همواره شنیده شده است. متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم.  البته روشن است که با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه، خطوط قرمزی که مشخص شده طابق النعل بالنعل تا به امروز رعایت شده است و اگر مواردی هنوز به نتیجه نرسیده دلیل اصلی آن است که طرف مقابل پاسخی که ما در چارچوبی که تعیین کرده‌ایم، نداده است.

وی خاطرنشان کرد:  اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می‌آمد.

خطیب‌زاده درباره دورنمای نتیجه مذاکرات نیز افزود: البته نمی‌شود درباره نتیجه آنچه در جریان است با سرعت قضاوت کرد. ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد که اراده قطعی برای بازگشتش به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دارد. متاسفانه آمریکا انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که اجزا و عناصری از فشار حداکثری که مخالفان اولیه توافق هسته ای در این فشارها اعمال کردند را حفظ کند. آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و انتفاع قطعی مردم ایران از رفع تحریم‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت قبلی آمریکا سدها و مجاری را تعبیه کرده که منافع اقتصادی مردم ایران از برجام به حداقل برسد. ما با آگاهی کامل به طرف مقابل اعلام کردیم که تحت تاثیر کمپین‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و یا اظهارات ضد و نقیضی که بعضا با اهداف سیاسی خاص اعمال می شود، قرار نمی‌گیریم و منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ماست و در همین چارچوب حرکت می کنیم. نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم. چون آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است. متعهدیم که به یک توافق خوب برسیم و اگر برسیم حتما فردا عازم وین خواهیم بود. 

* بدهکاری کره جنوبی به ۸۰ میلیون ایرانی

وی در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر آزادسازی هفت میلیارد دلار از منابع ارزی ایران و سفر فردا سه شنبه یک مقام ارشد منطقه به ایران (وزیر خارجه عمان) و تبادل زندانیان در این خصوص خاطرنشان کرد: من بی اطلاع هستم از خبری که اشاره می‌کنید. دستگاه دیپلماسی اطلاعی ندارد و فردا سفری در دستورکار قرار ندارد.

وی درباره بدهی کره جنوبی به ایران هم اظهار داشت: کره جنوبی بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات گازی دارد که به رغم تمامی تعهدات و بدیهیات قانون تجارت جهانی و مسلمات روابط خارجی این بدهی را پرداخت نمی کند و به ملت ایران و ۸۰ میلیون ایرانی بدهکاری دارد و این بدهکاری را به رغم رفت و آمدها و ... پرداخت نکرده و اقدام موثری برای بازپرداخت آنها صورت نداده است. این یک موضوع دوجانبه بین ایران و کره است و در چارچوب دوجانبه هم باید حل و فصل شود و به هیچ موضوع دیگری خارج از روابط دوجانبه ایران و کره مرتبط نیست و این گمانه زنی‌های رسانه‌ای نیز تایید نمی‌شود.

* تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر

سخنگوی وزارت خارجه درباره تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز بیان کرد: حقوق بشر ارزش والایی است ولی مسلم و روشن است که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و سازوکارهای ملل متحد نباید مورد سوءاستفاده برای اغراض سیاسی کشورهای خاص قرار بگیرد. متاسفانه طی دهه‌های گذشته و در طول حیات سازمان ملل بارها این سازوکارها مورد سوءاستفاده کشورهای به ویژه غربی و آمریکا قرار گرفته است. شورای حقوق بشر باید وظایف خود را غیرسیاسی و بدون توجه به این موضوعات دنبال کند. آنهایی که سعی می‌کنند شورای  حقوق بشر را به ضد خودش تبدیل کنند مسیر اشتباهی را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی رای منفی داد از این بابت که جلوگیری کند از این‌که حقوق بشر قربانی اصلی این اقدامات سیاسی شود. این قطعنامه تماما سیاسی بوده و در راستای اقداما قبلی کشورهای غربی برای سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی کشورهای غربی بوده است. توصیه می کنیم که حقوق بشر باید در چارچوب خودش پیگیری شود و هیچ طرفی نباید اجازه دهد که چنین قطعنامه‌هایی عضویت در شورای حقوق بشر را مشمول ملاحظات سیاسی و یا جناح بندی ها و بلوک بندی های بین المللی و سیاسی کند. این خلاف جهانشمولی ارزش والای حقوق بشر است. 

*هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید به مسؤولیت خود به صورت جدی عمل کند

وی درباره موج ایران هراسی در افغانستان و موج افغان هراسی در ایران نیز بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴ دهه گذشته میزبان کریمانه‌ای بوده برای همسایگان و عزیزانش در افغانستان. سال‌ها با همسایگان خود در داخل ایران زندگی کردیم و بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه، موج بلاانقطاعی از بی جاشدگان آوارگان افغانستانی است که به جای بسیاری از مقاصد دیگر، ایران را انتخاب می‌کنند. همه ما در کنار خودمان اتباع افغانستانی را می‌بینیم که با ما زندگی می‌کنند و از تمامی یارانه‌ها و امکانات مردم ایران به صورت یکسان استفاده می‌کنند.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی تلاش می‌کنند اینها نادیده گرفته شود و موج ایران هراسی را در داخل افغانستان ایجاد کنند و از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند برای این‌که واقعیات را تبدیل به مجاز کنند و به ذهن و جان عزیزان در افغانستان منتقل کنند یا برخی در داخل ایران تلاش کنند به صورت گزینشی موجی از افغانستان هراسی ایجاد کنند. ملت ایران و افغانستان بسیار به هم نزدیک هستند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید به مسؤولیت خود به صورت جدی عمل کند. موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه یابد و مسؤولیت نمی‌تواند فرافکنی بشود و مسؤولیت بر دوش یک همسایه قرار بگیرد و هر چه ایران تلاش کند میزبان خوبی باشد به هر حال ظرفیت‌های ما محدود است.

*  آن‌چه باقی مانده بیش از یک موضوع بین ما و آمریکاست

خطیب‌زاده درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها نیز بیان کرد: تمامی اجزای فشار حداکثری و عناصر آن باید برداشته شود. آنهایی که عناصر مختلفی را در فشار حداکثری تعبیه کردند به این خاطر بود که انتفاع ملت ایران از ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی گفت آن‌چه باقی مانده، بیش از یک موضوع بین ما و آمریکا است و محوریت آن هم این است که تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته و انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام لحاظ شود. تا آن روز منتظر تصمیم واشنگتن و کاخ سفید می‌مانیم. اینکه بایدن امروز یا فردا می‌خواهد تصمیم بگیرد و اینکه چرا چند ماه با تاخیر به وین آمده و ماه‌ها تصمیمات سیاسی را به عقب انداخته چیزی است که آمریکا باید به تاریخ جواب دهد. ما در چارچوب منافع قطعی ملت ایران حرکت می‌کنیم و از آن هم کوتاه نمی‌آییم.

* سفر اردوغان به تهران

وی درباره سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران و خبرهای منتشر شده مبنی بر لغو این سفر به خاطر سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه نیز عنوان کرد: روابط ایران و ترکیه دامنه داری است و یکی از باثبات ترین روابط طی سده‌های گذشته بوده و امن‌ترین و باثبات ترین مرز را در چند صد سال گذشته بین دو کشور تجربه کردیم. سفر آقای اردوغان در تاریخ مشخص خود انجام می‌شود.

خطیب‌زاده درباره رژیم اشغالگر قدس نیز یادآور شد: کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کردند، بارها و بارها نتیجه آن را در عمل دیدند. این رژیم هیچ کجا پا نمی‌‌گذارد مگر اینکه بل خودش ناامنی، توطئه، ترور و به هم ریختگی با خودش ببرد و تاریخ گواه این مطلب است. 

* ابتکارات آخر خود را فرستادیم و به محض این‌که ایران و ۱+۴ پاسخ مناسبی دریافت کنند، قطعا عازم وین خواهیم بود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره این‌که ایران تا چه زمانی منتظر تصمیم آمریکا می‌ماند؟ و ادامه یافتن مذاکرات در یک پرانتز باز زمانی می‌تواند تامین کننده ما باشد نیز اظهار داشت: آنچه بین ما و اروپا گفت‌وگو شده، نهایی شده است. بین ما و ۱+۴ و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام، نکته‌ای باقی نمانده و آنچه هست تصمیمات واشنگتن است که از طریق هماهنگ کننده برجام در حال انتقال است. ابتکارات آخر خود را فرستادیم و به محض این‌که ایران و ۱+۴ پاسخ مناسبی دریافت کنند، قطعا همه عازم وین خواهیم بود.

وی همچنین گفت: ما هنوز در نقطه‌ای قرار نگرفتیم که فکر کنیم آمریکا آماده دادن پاسخ نهایی نیست، ضمن این‌که در آن نقطه قرار نگرفتیم که توافقی که بخش و عمده و بخش بسیار زیاد آن نهایی شده، آماده اعلام رسمی است ولی بگویم که این پنجره فرصت تا ابد باز نیست و همه باید این را بدانند.

* انتظار ایران از عربستان

خطیب‌زاده همچنین درباره دور جدید مذاکرات ایران و عربستان هم اعلام کرد که در خصوص ایران و عربستان تحول جدیدی رخ نداده و منتظر تاریخ هستیم و به محض اینکه تاریخ توافق شود گفت‌وگوها را ادامه دهیم. انتظارمان این است که ریاض به صورت عملی با پاسخ‌های اجرایی برای دور جدید گفت‌وگوها عازم بغداد شود.

* جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس؛ ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک جز لاینفک و ابدی خاک ایران هستند

وی همچنین در واکنش به بیانیه وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد تمامی اتهامات بی اساس و تکراری نشست پنجاه و یکمین وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس، تکرار ملال آور این اتهامات بی پایه و اساس را نشانه‌ای از عدم شناخت این کشورها از وضعیت منطقه و گروگان گرفتن شورای همکاری خلیج فارس توسط یک یا دو کشور خاص در این حوزه است. البته خلاف روحیه همکاری بین برخی از این کشورها و ایران شکل گرفته، است. ایران قویا آنها را رد می‌کند.

خطیب‌زاده درباره مفاد این بیانیه بیان کرد: جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک جز لاینفک و ابدی خاک ایران هستند و همواره در خاک ایران قرار داشتند و تا ابد در خاک ایران خواهند بود. این اظهارات مداخله جویانه درباره حاکمیت ملی و قلمرو سرزمینی ماست و رد و محکوم است و آنچه در داخل مرزهای خود انجام می‌دهیم در چارچوب حاکمیت ملی ماست و به هیچ طرف ثالثی مرتبط نیست. تکرار این ادعاهای بی اساس تغییری در وضعیت حقوقی آن ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه به کشورها توصیه کرد که دست از این بیانیه‌های ملال آور و تکراری و کپی پیست شده بردارند.

* منشاء ریزگردها

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان درباره منشاء ریزگردها و احداث سد توسط دولت ترکیه در سرمنشاء دجله و فرات نیز گفت که نهادهای تخصصی باید در خصوص منشاء این ریزگردها نظر قطعی بدهند و افزود: برخی عراق و سوریه را منشاء این ریزگردها می‌دانند و برخی هم عربستان و حتی سودان را منشاء این ریزگردها معرفی می‌کنند. اگر منشاء را در عراق بدانیم، باید حواسمان باشد که دیپلماسی آب ابعاد مختلفی دارد. این بدان معنا نیست که ما صرفا به سدسازی‌های زیاد ترکیه در مجرای آب‌ها در دجله توجه کنیم. البته این موضوعی است که قبلا موضع گرفتم و گفتم باید گفت‌وگوهای جدی بین کشورهای منطقه و ترکیه انجام شود و باید مدیریت مشترک آب‌های مرزی در این منطقه داشته باشیم و اینها میراث همه ما در این منطقه است. صرف مرزهای جغرافیایی نمی‌تواند مبنای مدیریت آنها باشد به ویژه آنهایی که در بالادست این آب‌ها سدسازی می‌کنند. 

وی گفت:‌ حجم بسیار زیادی از آبریز رودی مثل دجله در داخل عراق است و خشک شدن هورهای جنوب عراق متعلق به امروز و دیروز نیست، بلکه به تصمیمات سیاسی که دولت صدام حسین در سال‌های دور گرفته و مدیریت گسترده کنترلی آب بر روی دجله که در داخل مرزهای عراق انجام می‌شود. براساس آماری که من مشاهده کردم، اگر میزان آبریز دجله حدود ۴۵ میلیون مترمکعب در داخل عراق باشد بیش از ۱۱۰ میلیارد مترمکعب کنترل آب در داخل عراق بر روی دجله انجام می‌شود که خود این باعث خشک شدن بسیاری از آنها و متضرر شدن کشورهای منطقه شده است. اینها حاکی از این است که از نظر تخصصی باید منشاء ریزگردها مشخص شود و کشورهای همسایه باید مشترکا بدون نگاه سیاسی به مدیریت مشترک آب‌ها در این منطقه بپردازند.

* میدان نفتی و گازی آرش

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره توافق کویت و عربستان در خصوص میدان نفتی و گازی آرش نیز اظهار داشت: وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده که این حوزه نفتی، مشترک است. بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود شود. ایران بارها اعلام کرده که تا پیش از تحدید حدود نباید هیچگونه بهره برداری یکجانبه‌ای صورت بگیرد.

وی افزود: یادداشتی را به دولت کویت داده و اعلام کردیم که همانند گذشته باید به صورت مشترک صورت بگیرد و حقوق ایران محفوظ است. البته دولت کویت اعلام کرده برای تحدید حدود بین ایران و کویت آمادگی دارد و این را مقدمه خوبی می‌دانیم برای این‌که هیأت‌ها مبادله شوند و در اسرع وقت تحدید حدود را انجام دهیم.

*  آمریکا نمی‌تواند مشکلات دوجانبه را از مسیر برجام حل کند

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد پیشنهاداتی که ایران به آمریکا داده است نیز گفت: در خصوص موضوع پیشنهادات و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران البته روشن است که درباره جزییات آن نمی‌توانم در فضای عمومی صحبت کنم چون بارها ابتکارات و گفت‌وگوها انجام و کم و زیاد شده است. آن‌چه برای ما روشن است این است که آمریکا نمی‌تواند مشکلات دوجانبه‌اش را از مسیر برجام حل کند. برجام و گفت‌وگوهای وین صرفا برای اطمینان از بازگشت اطمینان بخش و تضمین شده آمریکا به تعهداتش ذیل برجام است و اطمینان از انتفاع اقتصادی ایران.

وی ادامه داد: آمریکا باید بداند تنها در همین مسیر می‌تواند اقدامات و ابتکارات خود را پیگیری کند و هر چه بیش از آن، زیاده خواهانه است.

* شورای عالی امنیت ملی راهبری کلیه امور مرتبط با توافق هسته‌ای و مذاکرات وین را برعهده دارد

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی بر این‌که شورای عالی امنیت ملی مرجع اطلاع رسانی درباره مذاکرات است نیز بیان کرد: شورای عالی امنیت ملی یعنی ۱۰ عضو حقیقی و حقوقی، رئیس جمهور اسلامی ایران رئیس این شوراست و پنج وزیر و پنج عضو حقیقی هم عضو این شورا هستند. این‌که رئیس جمهور فرمودند، شورای عالی امنیت ملی مسؤولیت این را دارد یعنی مسؤولیت کلیه وجوه در راهبری مذاکرات هسته‌ای را دارد، چه در محتوا چه در شکل و چه در راهبری و اطلاع رسانی. شورای عالی امنیت ملی که متشکل از این عزیزان است به شخصه برای اطلاع رسانی ورود نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت ملی راهبری کلیه امور مرتبط با توافق هسته‌ای و مذاکرات وین را برعهده دارد. وزارت امور خارجه در چارچوب تصمیمات شورای عالی امنیت ملی، در تمامی وجوه مذاکراتی مجری است چه در داخل وین و چه در تهران.

* استقبال از ممنوعیت کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره ممنوعیت کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان توسط طالبان نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم مقابله با قاچاق مواد مخدر به ویژه از افغانستان قرار داشته و خسارات زیادی را متحمل شده و شهدای زیادی را تقدیم کرده است از این تصمیم برای ممنوعیت کشت خشخاش استقبال کرده و امیدواریم این ممنوعیت در کشت، تولید و فرآوری باشد.

وی ادامه داد: این اتفاق بسیار خوبی است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد و رسما آمادگی خود را از طریق نماینده ویژه ایران به اطلاع هیأت حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان رسانده است که آمادگی داریم برای کشت‌های جایگزین و انتقال دانش و فناوری داشته باشیم که بتوانیم کمی از این مشکلات کم کنیم.

* تمامی اجزای فشار حداکثری باید به صورت راستی آزمایی شده برداشته شود

خطیب‌زاده درباره دریافت تضمین‌ها از آمریکا و موضوعات باقیمانده در مذاکرات نیز بیان کرد: الان بسیار کمتر از انگشتان دست موضوع باقیمانده، ولی بسیار کلیدی. نمی‌توانید اجزای مقوم یک توافق را زیر پا بگذارید و بگویید مثلا یکی دو موضوع که باقیمانده کم ارزش است. آنچه گفتیم برای آمریکا کاملا روشن است، تمامی اجزای فشار حداکثری که با هدف از بین بردن فرصت توافق در آینده تعبیه شده‌اند و مانع انتفاع ملت ایران از منافع برجامی هستند، همه باید به صورت راستی آزمایی شده برداشته شوند.

وی ادامه داد: ما ترکیبی از تضامین را از روز اول با طرف‌های مختلف به اشتراک گذاشتیم. اروپایی‌ها نظراتی داشتند و ما هم نظراتی داشتیم. ترکیبی از تضامین اقتصادی، حقوقی، سیاسی و تضمین ذاتی که ما در برجام و فعالیت‌های خودمان طراحی کردیم. هیچکدام از آنها نمی‌تواند به صورت گزینشی اعلام و بعد گفته شود که این کافی نیست. ما در یک موزاییک و تصویر کامل باید کل توافق را ببینیم. تضامین به صورت ترکیبی از روز اول گفت‌وگو شده، البته یکی دو مورد بسیار جدی در این حوزه در حال گفت‌وگو است.

* کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح آمیز است 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره توسعه غنی سازی نیز گفت: ما عضو ان.پی.تی و پادمان هستیم و تمامی مقررات پادمان را با دقت رعایت کردیم و بازرسان آژانس در داخل ایران حضور دارند. تمامی فعالیت‌های ما براساس مفاد پادمان از پیش به آژانس اعلام می‌شود و کلیه فعالیت‌های ما صلح آمیز است. در چارچوب فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای و در چارچوب پادمان و نیازهای‌مان براساس اعلام قبلی هر کاری که نیاز داشته باشیم، انجام می‌دهیم. فراموش نکنید برجام فراتر از ان.پی.تی بود. آنچه امروز تعلیق شده اجرای برجام است ولی ما به عنوان عضو مسؤول ان.پی.تی مسؤولانه تا به امروز رفتار کردیم.

* جمهوری اسلامی ایران در نقطه‌ای قرار گرفته که منافع خود را به دقت تشخیص می‌دهد

وی در پاسخ به سؤال سی.ان.ان درباره اظهارات اروپایی‌ها در خصوص سپاه پاسداران و این‌که از خروج سپاه از لیست تروریستی از ابتدا در برجام نبوده و اصرار ایران به چه خاطر است؟ گفت: نمی‌دانم از کدام اروپایی‌ها صحبت می‌کنید و نمی‌دانم منابع سی.ان.ان چه کسانی هستند. جمهوری اسلامی ایران در نقطه‌ای قرار گرفته که منافع خود را به دقت تشخیص می‌دهد. ما اعلام کردیم تمامی پایه‌های مقوم منفعت و انتفاع ملت ایران از رفع تحریم‌ها باید لحاظ شود و تمامی اجزای فشار حداکثری که آمریکا اعمال کرده برای این‌که انتفاع اقتصادی ایران از بین برود و فشار حداکثری ادامه یابد باید برداشته شود. آنهایی که آگاهانه اینها را گذاشتند برای همین امروز اینها را تعبیه کردند و موضع و منطق و استدلالات ما کاملا روشن و مشخص است و ما باید به روزی برگردیم که آن روز انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام در برجام مکتوب لحاظ شود. 

* سفر وزیر خارجه عراق به تهران در روزهای پایانی این هفته/ تعیین سفیر جدید ایران در بغداد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره تشکیل دولت در عراق نیز گفت: در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان از همتای خود دعوت کرد که به تهران بیاید و احتمال دارد در یکی از روزهای پایانی این هفته وزیر خارجه عراق به تهران بیاید. البته هنوز تاریخ قطعی نیست ولی این برنامه در دستورکار است.

وی ادامه داد: در داخل عراق تلاش می‌کنیم نقش تسهیل کننده داشته باشیم با همه طرف‌ها گفت‌وگو کرده و تلاش می‌کنیم در فضای دموکراتیک و مردمسالارانه انتقال قدرت به خوبی انجام شود.

خطیب‌زاده همچنین خبر داد که «محمدکاظم آل صادق» سفیر جدید ایران تعیین شده و بزودی به عراق می‌رود.

* تلاش دستگاه دیپلماسی برای برقراری حج 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اقدامات وزارت خارجه در خصوص برگزاری مراسم حج نیز گفت: در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد بحث حج طرح شد و من هم ترغیب کردم عربستان تلاش کند این حوزه امسال به خوبی برگزار شود. البته باید جزییات را از سازمان حج و زیارت سؤال کنید ولی ما به عنوان دستگاه دیپلماسی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد که این کار به سامان بیفتد. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره امضای حکمی از سوی الهام علی اف برای برقراری ارتباط اقتصادی بین جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق ایران اظهار داشت: جزییات این اعلام را نمی‌دانم ولی مذاکرات ما با جمهوری آذربایجان در موضوعات مختلف در جریان بوده است و این ارتباطات همواره از طریق ایران در جریان بوده است.

* تحولات پاکستان

وی درباره تحولات کنونی پاکستان و تاثیر آن بر روابط ایران و اسلام آباد نیز بیان کرد: ما به سازوکارهای دموکراتیک و قانونی مندرج در قوانین پاکستان احترام می‌گذاریم و به تصمیمات و انتخاب‌های نمایندگان مجلس ملی پاکستان اطمینان داریم و احترام می‌گذاریم و روابط ایران و پاکستان مستقل از این تغییرها و رفت و آمدها بین رهبران دو کشور در بهترین و بالاترین سطح پیگیری شده و مطمئنم در آینده در همین چارچوب ادامه خواهد یافت.

*برجام زنده است و در اتاق اورژانس و احیاست

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت برجام اظهار داشت: قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه‌ الزام آور بین‌المللی است و براساس نگاه حقوقی، قطعنامه ۲۲۳۱ برجام را به عنوان سند الزام آور معرفی کرده است و حداقل از مبنای حقوقی روشن است که یک سند زنده بین‌المللی است که آمریکا گردنکشانه با این‌که عضو دائم شورای امنیت است آن را نقض کرده و مدام هم نقض می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: برجام زنده است و در اتاق اورژانس و احیاست و نمی‌دانیم چه سرنوشتی برای آن متصور است. این‌که برجام یا مذاکرات به خارج از چارچوب‌های برجامی بینجامد بارها جواب آن داده شده است و اگر قرار بود درباره منطقه و دیگر موضوعات مذاکره کنیم، مذاکرات اینقدر با دقت جلو نمی‌رفت. مذاکرات وین درباره برجام است با همه چارچوب‌ها و مشخصات مندرج در آن.

*  تروریسم نه دین دارد نه ایدئولوژی و نه ملیت و نه قیافه، شکل و جنسیت

وی درباره علت تشدید روند افغانستانی هراسی و ایران هراسی گفت: چه می‌شود یک همبستگی‌ها و مراودات انسانی در بین ما و هم خویشان به نگرانی تبدیل می‌شود و این نشان می‌دهد این‌ها طراحی‌هایی است که کسانی می‌خواهند به ما و در افغانستان بباورانند که از هم بهراسیم و بترسیم. تروریسم نه دین دارد نه ایدئولوژی و نه ملیت و نه قیافه، شکل و جنسیت. تروریسم آن‌چیزی است که در اقصی نقاط عالم با گرایش‌های مختلف شاهدیم و هیچ وقت نباید آن را مبنای قضاوت در خصوص یک جمعیت و قومیت اعلام کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: یکی از روحانی که به شهادت رسید همسر سنی مذهب داشت. چه تروریسمی می‌تواند پشت این قرار بگیرد که این اقدام کور را انجام بدهد. تروریسم دین و آیین و ایدئولوژی و ملیت ندارد. ما سال‌ها در کنار هم زندگی کردیم و یاد گرفتیم چگونه به هم احترام بگذاریم و قوانین هم را رعایت کنیم به رغم تمامی اختلافاتی که وجود دارد. الان نباید اجازه دهیم که کسی برای ما تعیین تکلیف کند که چگونه فکر کرده و چگونه نگاه کنیم.

* یکی از رفتارهای غیرمسؤولانه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره آخرین گفت‌وگوها بین وزیر خارجه ایران و هیأت حاکمه افغانستان درباره حق آبه‌های مرزی و همچنین گفت‌وگو با ترکیه نیز بیان کرد: بین ما و افغانستان یک قرارداد روشن مشخصی وجود دارد، متاسفانه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان موفق نشده به مسؤولیت خود عمل کند و این بسیار جای تاسف و نگرانی دارد. همچنان کمیساران عالی آب و هیأت‌های مختلف با هم صحبت می‌کنند و این به عنوان یکی از رفتارهای غیر مسؤولانه در روابط دوجانبه ضبط و مشخص شده است. با کشورهای دیگر از جمله ترکیه چه در سفر وزیر خارجه ترکیه چه در گفت‌وگوهای قبلی در نیویورک توافق شده که درباره موضوعات دوجانبه مراوداتی داشته باشیم و هیأت‌ها رفتند و آمدند و در حال گفت‌وگوها هستیم.

*  راه‌حل یمن قطعا در داخل یمن است و نه در خارج یمن

وی درباره کناره گیری «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی هم گفت:  از نظر جمهوری اسلامی ایران، یمن راه‌حلی ندارد مگر رفع محاصره، برقراری آتش بس و گفت‌وگوهای داخلی ملی در یمن با مشارکت همه گروه‌های یمنی. از تمامی ظرفیت‌های بین‌المللی و نهادها و مراجع بین‌المللی باید استفاده کرد که ما به رنج و آلام مردم یمن خاتمه دهیم. ایران از تمام ظرفیت خود در این راستا استفاده کرده است.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: راه‌حل یمن قطعا در داخل یمن است و نه در خارج یمن. از تمامی راه‌حل‌هایی که ملت یمن، اراده و خواستشان تعیین کننده سرنوشت آنها باشد در داخل یمن حمایت می‌کنیم.

* شورای امنیت از مسؤولیت پذیر کردن رژیم اشغالگر قدس ناتوان است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و عدم واکنش شورای امنیت در این خصوص نیز گفت: متاسفانه شورای امنیت در حوادث مختلف نشان داده که از مسؤولیت پذیر کردن رژیم اشغالگر قدس ناتوان است. این رژیم به تهدید مداوم کشورهای مختلف در منطقه غرب آسیا ادامه می‌دهد و اقدامات تحریک آمیز انجام می‌دهد ترور و خشونت و بمباران را به صورت منظم در خاک سوریه و دیگر کشورها انجام داده است. اظهارات مقامات رژیم جعلی قدس بسیار نگران کننده است.

وی افزود: فارغ از این‌که این اظهارات چقدر منبع نگرانی باشد و امکان عملیاتی کردن توسط رژیم ضعیف اشغالگر قدس باشد، شورای امنیت باید مسؤولیت خودش را بشناسد و بداند و این رژیم را نسبت به این اقدامات و اظهارات مسؤولیت پذیر کند و ما بارها این اقدامات را محکوم کردیم و معتقدیم مادامی که رژیم صهیونیستی دست از تجاوزها به خاک سوریه برندارد سوریه نمی‌تواند مسیر عادی سازی و توسعه خودش را پیگیری کند.

انتهای پیام/

نظر شما