شناسهٔ خبر: 53468452 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تکذیب قاچاق آرد به ترکیه و تایید آن در کشور

سرپرست شرکت غله آذربایجان غربی گفت: باتوجه به شکاف قیمتی که بین گندم، آرد و نان وجود دارد شاهد قاچاق آرد در کشور هستیم.

صاحب‌خبر -

امید زینالی گفت:  دیده شده  برخی افراد سودجو آرد را از چرخه مصرف خبازی خارج و در بخش‌های دیگر استفاده می‌کنند.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی  می گوید: هفته پیش خبری در فضای مجازی مبنی بر اینکه برخی از تجار و بازرگانان ترکیه به واسطه دلال‌ها در حال خرید آرد از استان‌های مرزی و شمال غرب کشور هستند و آن را به تجار ترکیه می‌فروشند بسیار چرخید که  باید بگویم  این خبر نمی‌تواند با واقعیت همخوانی داشته باشد.

وی گفت: حمل و جابه‌جایی آرد نیازمند وسیله نقلیه است، و از آنجایی‌که ایست‌های بازرسی در استان‌های شمال غربی کشور زیاد است این احتمال بسیار ضعیف شده است.

 زینالی گفت: به عنوان مثال آردی که برای نانوایان تخصیص داده شده است از آنجا خارج و در واحد‌هایی که پروانه کسب ندارد و یا در صنایع مصرف می‌شود گاهی نیز مشاهده شده است که برای مصرف حیوانی نیز استفاده می‌شود.

وی می گوید:امسال  نرخ خرید تضمینی گندم کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و تصویب شد، اما از سوی دیگر دولت گندم را کیلویی ۶۶۵ تومان به کارخانجات آرد جهت تامین آرد مورد نیاز نانوایان داده می‌شود در اینجا یک شکاف عمیقی ایجاد می‌شود که هر میزان نظارت‌ها دقیق هم باشد باز هم امکان رصد کامل آن وجود ندارد پس در قدم اول باید این شکاف پر شود.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی گفت: این شکاف و سود حاصل از آن برای بسیاری از افراد در جامعه جذابیت ایجاد کرده است که درخواست تاسیس نانوایی را بدهند.

زینالی مصرف سالیانه آرد در کشور را حدود ۱۲.۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: بخش قابل توجهی از گندم مصرفی امسال  از طریق واردات تامین شده است و مشکلی در این زمینه نداریم.

این مقام مسئول گفت :بحران روسیه و اوکراین خللی در بحث تامین گندم در کشور ایجاد نمی‌کند و دولت از مبادی دیگر گندم مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

نظر شما