شناسهٔ خبر: 53465007 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح بررسی می کند:

انتخابات فرانسه به دوره دوم کشیده شد

صاحب‌خبر -

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز گذشته برگزار شد.بر اساس گزارش منابع خبری میزان مشارکت در رای‌گیری تا ساعت ۱۷ به وقت اروپای مرکزی (۱۹:۳۰ به وقت تهران) ۶۵ درصد بوده است. این رقم از میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ کمتر است. پیش‌بینی رسانه‌ها و موسسه‌های نظرسنجی براساس سطح مشارکت ثبت شده تا ساعت ۱۷ نشان می‌دهد که میزان مشارکت در نهایت بین ۷۳.۵ تا ۷۵ درصد خواهد بود.   
کم‌ترین میزان مشارکت در انتخابات فرانسه به سال ۲۰۰۲ باز می‌‌گردد، زمانی که ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن به همراه ژاک شیراک رئیس جمهور سابق فرانسه به دور دوم انتخابات راه پیدا کرد. در آن انتخابات تنها ۲۱ درصد از واجدان شرایط در پای صندوق‌های رای حاضر شدند.در آن زمان فرانسوی ها از ترس حاکم شدن راست افرطی در دور دوم به صحنه آمدند و نتیجه انتخابات را به نفع ژاک شیراک تغییر دادند.ماری لوپن به و پدرش چهار بار است که بخت خود را برای راهیابی به کاخ الیزه می آزمایند.در سه نوبت قبل فرانسوی ها به راست افراطی نه گفتند اما انتخابات کنونی اگر به دور دوم بکشد معلوم نیست نتیجه چه شود.
کانال دوم تلویزیون دولتی فرانسه همزمان با پایان روند اخذ رای تخمین اولیه خود از نتیجه آراء را اعلام کرد. براین اساس امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری کنونی با ۲۸درصد و مارین لوپن با ۲۳درصد به دور دوم راه یافتند. همچنین تخمین رسانه‌های فرانسه از نتیجه رای‌گیری نشان می‌دهد که ژان لوک ملانشون، نامزد اصلی چپگرایان فرانسه با کسب ۲۰ درصد آراء و با فاصله سه درصد از مارین لوپن از راهیابی به دور دوم انتخابات باز ماند.

 

نظر شما